SHM och FPA informerar: Mobilappen MittKanta tas i bruk nästa år – gör det lättare att uträtta ärenden i vardagen
Appen MittKanta som laddas ner i telefonen gör det snabbare att använda tjänsten och lättare att sköta hälsoärenden. Målet är att appen släpps våren 2025. Appen utvecklas i samarbete med aktörer inom social- och hälsovården.
I MittKanta ser var och en sina egna hälsouppgifter från offentliga och privata tjänster. I MittKanta finns till exempel recept, laboratorieresultat och anteckningar från läkarbesök. Uppgifter om socialservice kommer att synas stegvis i takt med att genomförandet framskrider i välfärdsområdena.
FPA utvecklar nu mobilappen MittKanta som gör det lättare att läsa sina uppgifter och sköta ärenden. Social- och hälsovårdsministeriet har fattat beslut om att appen ska införas.
Appen släpps 2025. Målet är att den första versionen ska vara tillgänglig för användarna våren 2025. För närvarande kan MittKanta användas via webbläsare.
Aviseringar om förnyelse av recept och andra nya egenskaper
I MittKanta-appen kan man skicka meddelanden till användaren om till exempel recept som håller på att gå ut eller om att laboratorieresultaten har anlänt. Inloggningen på MittKanta kan göras snabbare i appen med fingeravtryck eller ansiktsidentifiering.
– De meddelanden som appen skickar och den snabba identifieringen underlättar i synnerhet för dem som använder många hälso- och sjukvårdstjänster, berättar utvecklingschefen för Kanta-tjänsterna Mira Liski.
Behovet av mobilappen MittKanta har identifierats i kundundersökningar, -data och -respons. Många sköter sina ärenden med telefonen och önskar smidigare mobila tjänster. I de övriga nordiska länderna används redan motsvarande nationella mobilappar.
I MittKanta kan man också spara uppgifter om välbefinnande som klienten själv samlar in och registrerar om sin hälsa. I framtiden kan hälso- och sjukvårdspersonalen utnyttja dessa anteckningar som stöd för vården.
MittKanta är en del av social- och hälsovårdens digitala tjänster
MittKanta och mobilappen utvecklas som en del av helheten av digitala tjänster inom social- och hälsovården. I arbetet deltar den privata social- och hälsovårdssektorn och välfärdsområdena, som erbjuder invånarna egna digitala tjänster. Från MittKanta och mobilappen kan man i framtiden smidigt hänvisa till regionernas e-tjänster.
– Det är viktigt att planera digitala tjänster som en sömlös helhet där nationella, regionala och privata tjänster verkligen kompletterar varandra. Nationella lösningar som utnyttjas på rätt sätt är kostnadseffektiva och säkerställer jämlik digital ärendehantering i hela Finland, konstaterar specialsakkunnig Timo Ukkola vid social- och hälsovårdsministeriet.
MittKanta-appen utvecklas med EU-finansiering som en del av Finlands program för hållbar tillväxt.
Läs mer:
- MittKanta - Medborgare - Kanta.fi
- Uppgifter om socialservice - Medborgare - Kanta.fi
- THL rekommenderar i sin förutredning införandet av mobilapplikationen MittKanta - FPA sammanställer användarnas behov - Medborgare - Kanta.fi
- Förutredning om mobiltjänster inom sociala- och hälsovården fokuserar på att främja medborgarnas välfärd och tillgången till service - THL
Nyckelord
Kontakter
Timo Ukkolaspecialsakkunnigsocial- och hälsovårdsministeriet
Tel:0295 163333förnamn.efternamn@gov.fiMaarit Hiltunen-Touraspecialsakkunnigsocial- och hälsovårdsministeriet
Tel:0295 163295förnamn.efternamn@gov.fiMira Liskiutvecklingschef för Kanta-tjänsternaFPA
Tel:020634 1611förnamn.efternamn@kela.fiFPA har i uppgift att sköta grundtryggheten i livets olika skeden för alla dem som omfattas av den finländska sociala tryggheten.
FPA svarar också för de digitala Kanta-tjänsterna inom social- och hälsovården. I MittKanta ser medborgare sina egna hälso- och sjukvårdsuppgifter och recept.
Andra språk
Följ Kela
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Kela
Undersökning: Pappor sköter små barn alltmer självständigt, och att pappan tar ut familjeIedighet förkortar mammans användning av hemvårdsstöd.21.5.2024 00:01:00 EEST | Tiedote
Papporna motiverar användningen av familjeledigheter med att föräldraskapet är en gemensam angelägenhet. På arbetsplatserna ställer man sig huvudsakligen positiv till användningen av familjeledigheter och flexibilitet i arbetslivet gör det lättare att kombinera arbete och familjeliv. I synnerhet mammornas socioekonomiska ställning och användningen av hemvårdsstöd korrelerar starkt med pappornas användning av familjeledighet.
Tutkimus: Isät hoitavat pieniä lapsia yhä itsenäisemmin, ja isän perhevapaa lyhentää äidin kotihoidon tuen käyttöä21.5.2024 00:01:00 EEST | Tiedote
Isät perustelevat perhevapaiden käyttöä sillä, että vanhemmuus on yhteinen asia. Työpaikoilla suhtaudutaan pääosin myönteisesti perhevapaiden käyttöön ja työelämän joustot helpottavat työn ja perhe-elämän yhteensovittamista. Erityisesti äitien sosioekonominen asema ja kotihoidon tuen käyttö määrittävät vahvasti isien perhevapaiden käyttöä.
FPA avbryter av tekniska skäl upphandlingen av tolktjänster för personer med funktionsnedsättning20.5.2024 13:07:34 EEST | Tiedote
FPA har beslutat att avbryta upphandlingen av tolktjänster för personer med funktionsnedsättning på grund av tekniska problem. En ny upphandling kommer att offentliggöras så snart som möjligt.
Kela keskeyttää vammaisten tulkkauspalvelun kilpailutuksen teknisten syiden takia20.5.2024 13:07:34 EEST | Tiedote
Kela on päättänyt keskeyttää vammaisten henkilöiden tulkkauspalvelun kilpailutuksen teknisten ongelmien takia. Uusi kilpailutus julkaistaan mahdollisimman pian.
Kelan palvelupiste Harjavallassa muuttaa20.5.2024 10:15:00 EEST | Tiedote
Kelan palvelupiste Harjavallassa muuttaa osoitteeseen Myllykatu 10. Muuton takia palvelupiste on kiinni 20.5.– 10.6. Lähes kaikki Kela-asiat voi hoitaa myös verkossa tai puhelimessa.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum