Uusiutuvalla dieselillä kohti kestävämpää rautatielogistiikkaa – VR ja UPM Plywood yhteistyössä liikenteen päästöjen vähentämiseksi
Yritysten välinen vastuullisuusyhteistyö ottaa merkittävän askeleen eteenpäin, kun VR sitoutuu käyttämään yhtä paljon biodieseliä junaliikenteessään kuin mitä UPM Plywoodin vanerin kuljetus Pelloksen tehtaalta Kouvolaan ja Kotkaan kuluttaa. Kyseessä on VR:n ensimmäinen rautatielogistiikan HVO (Hydrotreated Vegetable Oil)-konsepti, jossa asiakkaan kuljetusten päästöt saadaan Scope1 -päästöluokassa* lähes nollaan.
Vastuullisuus on keskeinen osa sekä VR:n että UPM:n strategiaa. Yhteistyössä yritykset pyrkivät käytännön ratkaisujen kautta vähentämään hiilidioksidipäästöjä toiminnassaan. Suomen koko rataverkosta on sähköistetty vasta noin 60 prosenttia, joten sähkön rinnalle on tarpeellista löytää muita vastuullisia vaihtoehtoja. Biodieselin lisäksi Pelloksen junaliikenteen toimintamalliin on saatu lisää tehokkuutta nostamalla junien täyttöastetta ja tehostamalla vetokykyä, mikä tarkoittaa yhden veturin käyttöä aiemman kahden sijaan.
"Tavoitteenamme on tarjota asiakkaillemme vastuullisia ratkaisuja ja kehittää jatkuvasti uusia toimintamalleja yhdessä heidän kanssaan. Koska raideliikenteen muut vaihtoehtoiset käyttövoimat, kuten akku- ja vetyvetureiden teknologia, ovat vielä kehitysvaiheessa, käytännöllisin ratkaisu sähköistämättömille rataosuuksille on tällä hetkellä biopolttoaine", kertoo VR Transpointin kaupallinen johtaja Joni Lehtonen.
"UPM Plywoodin Scope 3**-päästöt koostuvat pääosin raaka-aineiden hankinnasta sekä tuotekuljetuksista. Pelloksen junaliikenteen siirtyminen tehokkaampaan toimintamalliin ja biodieselin käyttöön on hyvä esimerkki rakentavasta yhteistyöstä, jolla konkreettisesti vähennetään päästöjä", kertoo logistiikkapäällikkö Juha Vallittu UPM:ltä.
Sitoutuminen kestävään kehitykseen
Juna on ympäristöystävällinen ja tehokas tapa kuljettaa teollisuuden raaka-aineita ja tuotteita. Raideliikenne on ratkaisevassa asemassa, kun tavoitteena on ilmastonmuutoksen hillitseminen. Raideliikenne on jo lähtökohtaisesti vähäpäästöisempi ja energiatehokkaampi kuin monet muut liikennemuodot, sillä se tuottaa vain noin 1 prosentin osuuden kaikista liikenteen päästöistä. VR on sitoutunut YK:n kestävän kehityksen tavoitteisiin. Olemme mukana puolittamassa liikenteen päästöjä vuoteen 2030 mennessä ja suuntaamassa kohti hiilineutraalia Suomea vuoteen 2035 mennessä.
*Scope 1 sisältää kaikki suorat kasvihuonepäästöt, jotka muodostuvat yrityksen toiminnan seurauksena
** Scope 3 sisältää epäsuorat kasvihuonepäästöt, jotka muodostuvat yrityksen hankkimista tuotteista ja palveluista
Yhteyshenkilöt
VR Mediadesk
Viestintäyksikkömme palvelee mediaa puh. 029 434 7123 ja viestinta@vr.fi. Olemme tavoitettavissa ma-pe 8-16. Arki-iltaisin klo 16 jälkeen, arkipyhinä ja viikonloppuisin palvelemme mediaa akuuteissa häiriötilanteissa.
Me VR:llä vauhditamme tulevaisuuden vastuullista liikennettä. Olemme Suomen valtion omistama matkustuksen, logistiikan ja kunnossapidon palveluyritys, joka kasvattaa hiilineutraalin raide- ja kaupunkiliikenteen suosiota. Huolehdimme arjen sujuvista matkoista Suomessa ja Ruotsissa sekä toimimme teollisuuden tukijalkana kotimaan logistiikassa. Vuonna 2023 kyydissämme tehtiin 15,1 miljoonaa kaukoliikenteen matkaa ja kuljetimme rautateitse 23,4 miljoonaa tonnia tavaraa. Liikevaihtomme oli 1 224,1 miljoonaa euroa ja työllistimme yli 9 100 rautaista ammattilaista. Lisätietoja: https://www.vrgroup.fi/
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta VR-Yhtymä Oyj
VR voitti uuden bussiliikenteen ostoliikennöintisopimuksen Tukholmassa2.5.2024 14:40:00 EEST | Tiedote
VR on voittanut uuden ostoliikennesopimuksen linja-autoliikennöinnin operaattorina eteläisessä Tukholmassa, Tyresön alueella. Sopimus on 10 vuoden mittainen ja alkaa kesäkuussa 2025. Sopimuksen arvo on noin 215 miljoonaa euroa.
Junalla vaivattomasti kesän tapahtumiin – VR tuo lisävuoroja ja teemajunia kesämatkaajan iloksi25.4.2024 10:03:50 EEST | Tiedote
Junalla pääsee vaivattomasti moniin kesätapahtumiin ihanassa Suomen suvessa. VR lisää junavuoroja sekä ohjelmallisia teemajunia kesäkauden suosituimpiin tapahtumiin. Myös kesäpysähdykset Härmässä ja Hillosensalmella ilahduttavat huvipuisto- ja kansallispuistomatkaajia. Kaukojunien aikataulut 15.9. saakka on tänään julkaistu vr.fi:n ja VR Matkalla -sovelluksen matkahakuun.
VR FleetCarelle sopimus komponenttien kunnossapidosta tanskalaisen junaoperaattorin kanssa15.4.2024 13:46:18 EEST | Tiedote
VR FleetCare solmi merkittävän komponenttien kunnossapitoa koskevan sopimuksen tanskalaisen junaoperaattorin Nordjyske Jernbaner A/S:n kanssa. Sopimus kattaa 19 Alstomin valmistaman Coradia LINT -sarjan junien telien ja paineilmakomponenttien määräaikaiskunnostukset vuosien 2024–2029 aikana.
VR:n kaukoliikenteessä tehtiin maaliskuussa noin 1,1 miljoonaa matkaa – asiakastyytyväisyys kasvussa15.4.2024 08:15:00 EEST | Tiedote
Kaukoliikenteessä tehtiin maaliskuussa noin 1,1 miljoonaa matkaa, mikä on 19 prosenttia enemmän kuin viime vuonna samaan aikaan. Kasvua vauhditti erityisesti maaliskuun loppuun osunut pääsiäinen.
VR edistää raideliikenteen kilpailua myymällä ratatyökoneiden huolto- ja vuokraustoiminnan Teräspyörälle4.4.2024 13:00:00 EEST | Tiedote
VR:n kunnossapitoyhtiö VR FleetCare on myynyt ratatyökoneiden kunnossapito- ja vuokraustoiminnan Teräspyörä Oy:lle. Kauppaan sisältyy yhdeksän ratatyökonetta/vaihtotyöveturia, sekä ulkoisten asiakkaiden kanssa solmitut ratatyökoneiden vuokraus- ja kunnossapitosopimukset. Ratatyökoneita voidaan ratainfran kunnossapidon lisäksi käyttää vaihtotyövetureina teollisuuslaitoksissa tai raidekaluston kunnossapitovarikoilla.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme