Ruokavisan voittoon kokkasi Lohtajan koulun joukkue

Lohtajan koulun suoritus ylsi tämän vuoden Ruokavisan voittoon. Lohtajan menussa kohtasivat viljatuotteet, kauden kala sekä paikallisuus. Todella tiukassa finaalissa kunniamaininnat saivat myös upeasti suoriutuneet Hankoniemen yläaste Hangosta ja Kuulammen koulu Tyrnävältä.

Voittoisa Lohtajan joukkue
Lohtajan joukkue voitti Ruokavisan Nina Grönqvist Ruokatieto Yhdistys

Ruokavisa on yläkouluille suunnattu ruokakasvatuksen opetuskokonaisuus, jossa opitaan ruoan reiteistä pellolta pöytään sekä vastuullista kuluttamista. Ruokavisa tutustuttaa yläkoululaiset ruokaketjun vastuullisuuteen vuosittain vaihtuvien teemojen avulla. Tänä keväänä teemana oli viljan reitti pellolta pöytään. Vuosittain järjestettävään Ruokavisaan sisältyy oppimateriaali sekä visa, joka testaa opittuja asioita ja karsii kolme parasta joukkuetta loppukilpailuun.

Hiuksenhienoja eroja

Loppukilpailutehtävässä joukkueiden tehtävänä oli suunnitella ja valmistaa pääruoka sekä jälkiruoka, ja molemmissa ruokalajeissa tuli hyödyntää viljatuotteita sekä huomioida kestävän kehityksen periaatteita. Tehtävässä tuli myös pohtia ruokakulttuuria, ravitsemusta sekä oman alueen ruoantuotantoa. Lisäksi tehtävä kannusti tiiviiseen yhteistyön joukkuelaisten kesken.

Joukkueet valmistivat ja esittelivät menunsa tuomaristolle paikan päällä Helsingin Messukeskuksessa Ruoka 2024 -messujen kisalavalla. Paikalla oli myös kannustusjoukkoja osallistujien kotitalousryhmästä, joka oli yhdessä suunnitellut loppukilpailumenun.

Tämän vuoden finaali oli tiukkaakin tiukempi, ja tuomaristo oli vaikuttunut kaikkien joukkueiden työskentelyn korkeasta tasosta. Tasapainoisella kokonaisuudella tuomariston valloittanut menu sisälsi Lohtolaisia kalaperunoita kauden kalasta, ruisleipäsiä tillipestolevitteellä ja keikausomenoita Mö-vaahdolla. Kokonaisuuden aloitti amuse bouche, joka oli ruisleipäsellä tarjoiltua lohitahnaa.

Voittajajoukkueessa kokkasivat Iina Herlevi, Juulia Haasala ja Mette Jussila. Voittoisaa menua olivat suunnittelemassa myös Eerika Rekilä ja Emmi Anttila. Joukkuetta valmensi kotitalousopettaja Anne Kamunen-Kauro.

Ruokavisa 2024 –osaamiskilpailun voittajajoukkueen valitsi ammattilaisraati. Tuomaristoon kuuluivat tänä vuonna opetusneuvos Marjaana Manninen, kotitalousopettaja Minttu Virkki, Leipätiedotuksen toiminnanjohtaja Kaisa Mensonen, ruokamarkkina-asiantuntija Heidi Siivonen sekä kokkimaajoukkueen kapteeni Katja Tuomainen.

Voittajajoukkue palkitaan sekä ryhmä- että koulutasolla. Palkinnot mahdollistavat Electrolux, Readme.fi, MTK ja Helsingin Mylly.

Ruokavisan logot ja voittajien kuva ladattavissa täältä.

Lisätietoja:

Hanna Larjavaara
ruokakasvatuksen asiantuntija
hanna.larjavaara(at)ruokatieto.fi
p. +358 50 502 0531

Anne Kamunen-Kauro

kotitalousopettaja, Lohtajan koulu
anne.kamunen-kauro@edu.kokkola.fi

Ruokatieto Yhdistys ry - rakkaudesta oman maan ruokaan

Ruokatieto Yhdistys ry viestii suomalaisen ruokaketjun osaamisesta ja työstä. Toimintamme ytimessä on suomalaisen ruoan arvostetuin alkuperämerkki Hyvää Suomesta. Yli 350 jäsentä ja merkinhaltijaa edustavat ruoka-alan toimijoita monipuolisesti. Lisäksi edistämme lasten ja nuorten ruokakasvatusta tekemällä tunnetuksi ruoan reittiä pellolta pöytään.

Tervetuloa ruokakasvatuksen superpäivään Ruoka2024 -messuille!3.4.2024 07:45:00 EEST | Kutsu

Messujen ohjelmalavan valtaa 19.4. suuren ruokakilpailun tuntu, kun Ruokavisan taitavat nuoret finalistit kilpailevat ruokaan liittyvissä tiedoissa ja taidoissa. Ruokavisa on perinteikäs yläkoululaisille suunnattu ruoan vastuullisuuteen perehdyttävä valtakunnallinen osaamiskilpailu. Samana päivänä palkitaan myös Vuoden ruokakasvattaja, joka tänä vuonna on ansioitunut erityisesti koulu- ja päiväkotiruokailun myönteisen mielikuvan sekä lasten ja nuorten osallisuuden ja ruokailuun osallistumisen kehittämisessä ruokailoa unohtamatta.

30-vuotias Hyvää Suomesta -merkki juhlii työn merkeissä, rakkaudesta oman maan ruokaan13.12.2023 07:50:00 EET | Tiedote

Nykypäivänä miltei kaikki suomalaiset tunnistavat elintarvikepakkauksista löytyvän sinivalkoisen joutsenen. Myös Joutsenlippuna tunnettu Hyvää Suomesta -merkki kertoo, että elintarvike on valmistettu Suomessa ja mikä oleellisinta, kotimaisista raaka-aineista. Joulukuun 16. päivä tulee kuluneeksi 30 vuotta Hyvää Suomesta -merkin julkistuksesta. Merkin synty vaati tuhansia ajokilometrejä ja paljon puhetta, jotta koko ruokaketju saatiin mukaan kotimaisen alkuperän asialle.

Suomalaisten ruokaan liittyvä vastuullisuusymmärrys odotettua laajempaa26.8.2022 10:00:00 EEST | Tiedote

Ruokatieto Yhdistyksen teettämän Ruoka ja vastuullisuus -kyselytutkimuksen mukaan suomalaiset arvioivat ruoan vastuullisuutta yllättävän laaja-alaisesti. Vastuullisuusajattelussa korostuvat erityisesti ruoantuotannon merkitys aluetaloudelle, eläinten hyvinvointi, ruoan turvallisuus ja ympäristöasiat. Kokonaisuudessaan suomalaiset näkevät ruokaketjun merkittävänä osana Suomen taloutta. Suomalaiset kantavat huolta erityisesti maanviljelijöiden toimeentulosta ja jaksamisesta, ja suuri osa vastaajista luottaa viljelijöiden ilmastotoimiin.