Kokoomuksen Autto: Pääministeri Orpo onnistui kääntämään EU:n katseen Suomen itärajaan

Suuren valiokunnan puheenjohtaja, kokoomuksen kansanedustaja Heikki Autto kiittelee Euroopan johtajien katseiden kääntymistä Suomeen. Suomen tavoitteet yhteisen rajaturvallisuusratkaisun löytämisestä ja rajamaakuntien rahoituksen lisäämisestä esiteltiin komission puheenjohtaja von der Leyenille, kun hän vieraili pääministeri Orpon kutsusta Itä-Suomessa perjantaina.

Heikki Autto. Kuvaaja: Mikko Mäntyniemi.

Suuren valiokunnan puheenjohtaja, kokoomuksen kansanedustaja Heikki Autto pitää komission puheenjohtaja von der Leyenin vierailua itärajalla merkittävänä osoituksena Suomen aktiivisesta EU-vaikuttamisesta.

”Olemme onnistuneet alleviivaamaan Suomen roolia ja merkitystä yhteisen rajaturvallisuuden takaajana. Olosuhteemme pitkän itärajan suhteen ovat täysin poikkeukselliset ja tämä on hyvä osoittaa selkeästi myös muille. On välttämätöntä, että EU-kumppanimme ymmärtävät, että itärajalla on käynnissä Venäjän vihamielinen hybridioperaatio”, Autto teroittaa.

”Erityisesti nyt, kun rajamme on sulkeutunut ja Suomen tilanne on vaikea, on vaikutettava kaikin keinoin siihen, että tilannekuva jaetaan myös muualla Euroopassa. On hienoa, että pääministeri on päättäväisesti vienyt sanomaa eteenpäin ja tuo korkeimman päättävän tahon tutustumaan paikan päälle”, Autto jatkaa.

Suomen EU-politiikkaa on viime vuosina kritisoitu jälkijättöisyydestä. Suuren valiokunnan puheenjohtaja kiitteleekin tapaa, jolla pääministeri Orpon hallitus on EU-vaikuttamiseen tarttunut.

”On turha kuvitella, että Euroopassa asiaamme edistäisivät muut. Kyllä meidän itse pitää olla aktiivisia”, päättää Autto.

Kokoomuksen Kauma: Esteettisten pistoshoitojen villi länsi saatava kuriin – alalla rahastetaan epärealististen kauneusihanteiden varjolla25.5.2024 12:47:02 EEST | Tiedote

Kokoomuksen kansanedustaja ja eduskuntaryhmän varapuheenjohtaja Pia Kauman mukaan vain terveydenhuollon koulutuksen saaneiden ammattilaisten pitäisi pystyä tarjoamaan esteettisiä pistoshoitoja. Suomessa täyteainehoitojen ottamiselle ei ole ikärajoja ja niitä voi nykyisen lain puitteissa antaa kuka tahansa. Lain muuttaminen ei ainoastaan suojaisi kuluttajia, vaan myös selkiyttäisi markkinoita ja parantaisi alan ammattimaisuutta sekä luottamusta alan toimijoihin.

Kokoomuksen Kaunisto: Tietomurtojen varalle on löydettävä kansallisia ja EU-tason ratkaisuja – ”uhreille aiheutuu kohtuutonta haittaa”25.5.2024 10:19:25 EEST | Tiedote

Kokoomuksen kansanedustaja Ville Kaunisto vaatii selkeitä toimintamalleja ja ratkaisuja tietomurtojen ehkäisemiseksi ja niihin varautumiseksi. Kauniston mukaan tietomurron uhreiksi joutuneille aiheutuu kohtuutonta haittaa siitä, että he yrittävät suojella itseään ja läheisiään. Kansanedustajan mukaan erityisesti lapsiin ja heidän tietoturvaansa kohdistuvia uhkia tulisi kyetä torjumaan entistä vahvemmin niin Suomessa kuin EU-tasolla.

Kokoomuksen Kilpi: Nuorisorikollisuuden kasvu on pysäytettävä25.5.2024 07:04:00 EEST | Tiedote

Poliisikansanedustaja Marko Kilpi peräänkuuluttaa nuorten pahoinvoinnin ja rikollisuuden polarisoitumiseen puuttumista. Ilmiönä alle 15-vuotiaiden tekemät vakavat väkivaltarikokset, joissa kyse on jopa henkirikoksista, on kuitenkin uusi. Sen vuoksi edes tutkijoilla ei ole tiedossa kaikkia juurisyitä. Orpon hallitus on tarttunut nuorisorikollisuuden ehkäisemiseen ja torjumiseen useilla keinoilla.