SDP:n varapuheenjohtaja Niina Malm: Perussuomalaiset pettivät duunarit, edes bensalupauksista ei pidetty kiinni

Perussuomalaisia äänestäneet duunarit eivät todellakaan saaneet mitä tilasivat. Perussuomalaisten hallituksessa ajama työmarkkinapolitiikka ei vastaa vaaleja edeltäviä puheita, ja jopa kynnyskysymyksenä ollut bensanhinnan laskeminenkin lensi romukoppaan historiallisen suuren ALV-päätöksen myötä, muistuttaa SDP:n varapuheenjohtaja Niina Malm.

Kuva: Jukka-Pekka Flander / SDP

- Lupaukset työntekijöiden lakko-oikeuden turvaamisesta ovat vaihtuneet lakkorajoitusten runnomiseen läpi ennätysajassa ja oikeuksiaan puolustavien työntekijöiden nimittämiseen mafiaksi. Irtisanomisen helpottamisesta tai sairaussakosta ei hiiskuttu sanaakaan ennen vaaleja. Tavallisen työntekijän puolustajaksi itsensä asemoinut puolue on aiheuttanut elinkeinoelämää tukevalla sanelupolitiikallaan työmarkkinakaaoksen, jossa häviäjiä ovat työntekijät ja koko yhteiskunta, Malm tylyttää.

Perussuomalaiset ovat joutuneet äänestäjiensä pettämisen keskiöön, kun yksi heidän merkittävimmistä vaalilupauksistaan, bensan hinnan lasku, ei toteudukaan. Kehysriihessä hallitus päätti nostaa arvolisäprosenttia 24 prosentista 25,5 prosenttiin. Korotus vaikuttaa myös bensiinin hintaan. Hallitus siis pyörsi päätöksensä olla nostamatta omilla päätöksillään bensiinin pumppuhintaa.

Perussuomalaisten bensapopulismi teki alennuksesta jo lähtökohtaisesti olemattoman. Arvolisäveron korotus teki tästä alennuksesta suorastaan näkymättömän.

- Äänestäjät ovat oikeutetusti pettyneitä, kun poliittiset lupaukset jäävät toteutumatta. Perussuomalaisten lupaus bensan hinnan laskusta oli keskeinen osa heidän vaalikampanjaansa, mutta nyt todellisuus on päinvastainen. Tämä herättää vakavia kysymyksiä siitä, ovatko perussuomalaiset koijanneet äänestäjiään, Malm pohtii.

Vielä viime vuonna vaalien alla perussuomalaiset puhuivat, kuinka bensan hinnan nosto on Marinin hallituksen ideologisten päätösten syy. Nyt kuitenkin perussuomalaiset ovat itse omien ideologisten päätösten seurauksena nostamassa bensan hintaa.

- Perussuomalaiset lupailivat erilaisia parannuksia ja etuja vaalien alla, mutta eivät kykene toteuttamaan niitä hallitusvastuussa ollessaan. Tämä herättää kysymyksen siitä, onko tällainen toiminta oikeudenmukaista äänestäjiä kohtaan, Malm kysyy.

Lopuksi Malm pohtii, miten perussuomalaisten siunaamat hintojen nousut vaikuttavat merkittävästi niiden ihmisten arkeen, joiden elinkeino tai työ edellyttää auton käyttöä.

- Polttoaineen kohoavat hinnat tulevat näkymään kotitalouksissa, sillä suuri osa joutuu jatkamaan polttoaineen ostamista hinnankorotuksista huolimatta. Tämä koskee erityisesti heitä, joiden arkielämä ja työmatkat eivät salli vaihtoehtoisten kulkuneuvojen käyttöä. Perussuomalaiset iskevät työnperässä liikkuviin itseasiassa kaksi kertaa. Ensin vietiin matkakulukorvaukset ja nyt vielä tämä, Malm muistuttaa.

Malmin mukaan perussuomalaisten ja valtiovarainministeri Purran olisi nyt korkea aika katsoa peiliin.

- Kauniista vaalipuheista on jäljellä vain savuavat rauniot. Vähintä, mitä tässä tilanteessa voisi tehdä, olisi myöntää, että teot eivät olleet vastanneet puheita ja esittää pahoittelut suomalaisille. Kyse on myös demokratian uskottavuudesta.