Woodio Oy

Ekologisista kylpyhuonekalusteistaan tunnettu suomalainen Woodio investoi uuteen tehtaaseen Lahteen – Investoinnin arvo on 7 miljoonaa euroa

Woodion innovaatio, 100 % vedenpitävä puukomposiitti, on suunniteltu ekologiseksi vaihtoehdoksi keramiikalle ja muille korkean hiilijalanjäljen materiaaleille kylpyhuone- ja muiden sisätilojen sisustuksessa. Viime kesänä Woodio keräsi yli 16 miljoonan euron pääomasijoituksen toimintansa skaalaamiseen ja kansainvälistämiseen. Keväällä 2025 Lahteen valmistuva uusi, noin 7 miljoonaa euroa maksava tehdas mahdollistaa tuotannon merkittävän tehostamisen palvelemaan kysynnän kasvua.

Woodion innovaatio on täysin vedenpitävä puukomposiitti
Woodion innovaatio on täysin vedenpitävä puukomposiitti Katri Kapanen Woodio Oy

Vuonna 2015 Helsingissä perustettu ja ensimmäiset tuotteensa 2019 markkinoille tuonut suomalainen Woodio ottaa merkittävän kasvuaskeleen ja siirtyy pilottitehdasympäristöstä suuremman tuotantokapasiteetin mahdollistavaan uuteen tehtaaseen Lahteen. Uuden tehdasrakennuksen suunnittelu on jo pitkällä – tuotanto pyörähtää Lahdessa käyntiin keväällä 2025.

Rakennusteollisuuden osuus vuosittaisista globaaleista hiilidioksidipäästöistä on arviolta 40 %. Raaka-aineensa ja energiatehokkaan valmistusprosessinsa ansiosta Woodion hiilidioksidipäästöt ovat perinteisten keraamisten kylpyhuonekalusteiden päästöjä merkittävästi pienemmät. ”Woodio on loistava esimerkki korkean jalostusarvon metsäalan innovaatioista, joihin Suomessa kannattaa panostaa. Alan päästölukujen valossa on selvää, että vihreän rakentamisen vaatimukset tulevat kasvamaan merkittävästi lähitulevaisuudessa. Woodiolla on kaikki mahdollisuudet lunastaa paikkansa kestävien asumisratkaisujen edelläkävijänä”, toteaa Matti Lehtipuu, Woodion hallituksen jäsen ja yhtiön pääomistajiin kuuluvan UB FIGG -pääomarahaston Managing Partner.

Uuden tehtaan automaatioaste on nykyistä korkeampi ja mm. joustava linjasto palvelee paremmin erilaisten tuotteiden valmistamista. ”Olemme todella innoissamme uudesta tehtaastamme. Haemme investoinnilla huomattavaa kasvua tuotantokapasiteettiimme, mikä mahdollistaa entistä suurempien projektien tarjoamisen ja tulevaisuudessa myös sopimusvalmistuksen”, iloitsee Woodion toimitusjohtaja Terja Koskenoja.

Woodion kylpyhuonekalusteita näkee yksityiskotien lisäksi yhä enemmän myös hotelleissa ja ravintoloissa. Kansainvälistä kasvua hakevan yhtiön liiketoiminnan kehittämisen painopisteet ovatkin suuremman myyntivolyymin mahdollistavassa asuinrakentamisessa sekä julkisten tilojen sisustamisessa ja sopimusvalmistuksessa. Paitsi ekologisuudestaan, Woodion tuotteet ovat kansainvälisesti tunnettuja ja palkittuja kyvystään yhdistää kestävyys, esteettisyys ja toimivuus.

Paikalliset toimijat kasvun tukena – Spatium Toimitilat Oy vastaa tehdaskiinteistön rakentamisesta

Lahden Seudun Kehitys LADEC ja Woodio aloittivat elokuussa 2023 tiiviin yhteistyön, jossa haettiin yrityksen kannalta parasta palveluratkaisua ja toimintaympäristöä.

"Yhteistyö Woodion kanssa oli alusta alkaen kokonaisvaltaista ja sujuvaa. Yhteisenä tahtotilanamme oli löytää ratkaisut heidän tilojen, osaajien, kumppanien ja verkostojensa tarpeisiin. Olen todella innoissani Woodion sijoittumisesta Lahteen. Saamme uuden innovatiivisen kasvuyrityksen upeaan yritysjoukkoomme. Eikä yhteistyö tähän pääty. Osallistumme kumppanina Woodion liiketoiminnan pitkän tähtäimen kasvun varmistamiseen yhdessä Lahden kaupungin ja Spatiumin kanssa", LADECin asiakkuuspäällikkö Marian Vainiomäki kertoo.

Woodion uuden tehdaskiinteistön rakentamisesta vastaa Spatium Toimitilat Oy. Yhtiön toimitusjohtaja Jouni Kanervon mukaan uusi kiinteistö on yhtiölle merkittävä investointi: ”Woodion tehdaskiinteistön rakennuttaminen on meille strategisesti tärkeä projekti. Tehtaan rakentamisessa hyödynnetään uusia ekologisuuteen ja kiertotalouteen liittyviä tekniikoita. Tehdashankkeen yhteydessä tulemmekin hakemaan kansainvälisesti tunnettua BREEAM-ympäristösertifikaattia ja sille Very Good -tasoa (Building Research Establishment’s Environmental Assessment Method)”.

Lahden kaupunginjohtaja Niko Kyynäräinenkin on mielissään Woodion sijoittumisesta Lahteen: "Woodio on erinomainen esimerkki yrityksestä, jolla vastuullisuus on kilpailukyvyn ytimessä. Lahti tarjoaa Suomen johtavana ympäristökaupunkina liiketoimintaympäristön, jossa yritykset saavat kilpailuetua yritys- ja innovaatioverkostojen avulla. Olemme mielellämme yhdessä Lahdessa toimivien oppilaitosten ja korkeakoulujen kanssa Woodion apuna yrityksen rakentaessa kasvua."

”Lahden kaupunki tavoittelee hiilineutraaliutta 2025, mikä on hienosti linjassa vuodelle 2025 asettamamme tuotteidemme hiilinegatiivisuustavoitteen kanssa”, iloitsee myös Koskenoja. ”Hyvin sujuneella ja kasvusuunnitelmiamme kokonaisvaltaisesti tukevalla yhteistyöllä niin kaupungin johdon kuin Ladecin ja Spatiumin kanssa on ollut kaiken kaikkiaan iso merkitys lopullisen tehtaan sijainnin valinnassa”, Koskenoja päättää.

Yhteyshenkilöt

Woodio Oy: Toimitusjohtaja Terja Koskenoja, puh +358 40 582 8106, terja.koskenoja(at)woodio.fi

Lahden Seudun Kehitys LADEC Oy: Asiakkuuspäällikkö Marian Vainiomäki, puh +358 40 505 7775, marian.vainiomaki(at)ladec.fi

Spatium toimitilat Oy: Toimitusjohtaja Jouni Kanervo, puh +358 447 161 638, jouni.kanervo(at)spatium.fi

Kevään uutuusväreihin kuuluva Blossom-sävyinen pesuallas
Root-sävyinen pesuallas.
Woodion tuotteiden raaka-aineena käytettävä puuhake
Kevään 2024 uutuusväreihin kuuluva Blossom-sävy
Woodion puukomposiitista valmistetaan myös seinä- ja tasopaneeleja
Woodio haastaa perinteisen keramiikan kylpyhuonekalusteiden materiaalina
Puukomposiitista valmistettu Woodion kylpyamme
Woodion puukomposiitin värjäysmahdollisuudet ovat laajat.
Woodion toimitusjohtaja Terja Koskenoja

Woodio Oy

Woodio Oy on vuonna 2015 perustettu suomalainen muotoilu- ja materiaali-innovaatioyritys, joka valmistaa ja markkinoi kylpyhuonekalusteita sekä seinä- ja tasolevymateriaalia kehittämästään ja patentoimastaan 100 % vedenkestävästä puukomposiitista. Woodio-puukomposiitti on suunniteltu korvaamaan perinteinen keramiikka ja kivi sisustusratkaisussa. Uusiutuvan raaka-aineensa ja matalaenergisen valmistusprosessinsa ansiosta Woodio-tuotteiden hiilijalanjälki on merkittävästi pienempi kuin vastaavien keraamisten kylpyhuonekalusteiden. Woodion tuotteet soveltuvat kestävyytensä ja helppohoitoisuutensa ansiosta niin yksityisiin kuin julkisiin tiloihin.

• Perustettu 2015 Helsingissä. Ensimmäiset tuotteet markkinoille 2019.
  • Liikevaihto 2023: 870.000 euroa
  • Henkilöstö 29
  • Päämarkkinat Suomi, Ruotsi, Norja, Benelux sekä saksankielinen Eurooppa
  • Saanut kansainvälistä ja kotimaista tunnustusta tuotteistaan, mm. German Design Plus Award 2023 -palkinnon Block wc-istuimellaan, sekä Fennia Prize -palkinnon pesualtaistaan 2020.
  • Pääomistajat UB FIGG, Metsä Spring, Valve Ventures, EIC, perustajat

Lahden Seudun Kehitys LADEC Oy

Lahden Seudun Kehitys LADEC Oy kehittää Lahden seudun elinkeinoelämän kasvun edellytyksiä ja kilpailukykyä yhdessä kuntien kanssa sekä markkinoi seutua vetovoimaisena yritysympäristönä.

Spatium Toimitilat Oy

Spatium Toimitilat Oy on kiinteistöyhtiö, joka kehittää ja vuokraa toimitiloja joustavasti ja vastuullisesti markkinoiden tarpeisiin vahvistaen Lahden seudun elinvoimaisuutta. Yhtiö kuuluu Lahti-konserniin.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Lue lisää julkaisijalta Woodio Oy