Ruotsin ja Suomen sosialidemokraatit: Vahvistetaan EU:n hybridipuolustusta ja asetetaan tiukempia pakotteita Venäjälle

Ruotsin ja Suomen sosialidemokraatit esittävät uusia ehdotuksia EU:n hybridipuolustuksen vahvistamiseksi ja asettavat yhteisiä vaatimuksia uusista pakotteista Putinin sotakassan kuristamiseksi. Ehdotukset tehtiin Suomen sosialidemokraattien puheenjohtajan Antti Lindtmanin ja Ruotsin sosialidemokraattien puheenjohtajan Magdalena Anderssonin Venäjän rajalle Vaalimaan rajanylityspaikalle tehdyn yhteisen vierailun jälkeen.

Kuva: Jukka-Pekka Flander / SDP

Venäjän toiminta Suomen rajalla on vain yksi monista hybridivaikuttamisen keinoista, jotka Putinilla on käytössään. Suomen ja Ruotsin sosialidemokraatit haluavat, että EU vastaa hybridivaikuttamisen uhkaan vahvistamalla EU:n hybridipuolustusta. Samalla haluamme lisää sanktioita estämään rahavirran Putinin sotakassaan.

- Tarvitsemme yhtenäisen ja vahvan Euroopan. Meidän on yhdessä näytettävä Venäjälle ja muille autoritaarisille maille, ettei meitä voi horjuttaa. Hybridivaikuttamiseen varautuminen ja Venäjän vastaisten sanktioiden kiristäminen ovat seuraavia luonnollisia askelia, ja näistä EU:n on päästävä yksimielisyyteen, Lindtman toteaa.

- Venäjän hallinnon strategisena tavoitteena on yrittää jakaa vapaata demokraattista länttä. Meidän sosialidemokraattien vastaus Ruotsissa ja Suomessa on, että toimimme yhdessä lisätäksemme yhtenäisyyttämme, vahvistaaksemme kestävyyttämme ja kuristaaksemme Putinin sotakassaa, Andersson kertoo.

Sosialidemokraattien yhteinen esitys vahvasta ja yhtenäisestä hybridipuolustuksesta EU:ssa:

1. Lisätään EU:n tiedustelukykyä hybridivaikuttamista vastaan ja annetaan kansalaisille tietoa hybridivaikuttamisen torjumiseksi.
  2. Kehitetään voimakkaita työkaluja hybridivaikuttamista vastaan. Nykyään on olemassa erillisiä työkalupakkeja kyberturvallisuuteen, maahanmuuttoon ja informaatiovaikuttamiseen. Kaikki nämä tulisi sisällyttää yhteen koottuun hybridityökalupakkiin.
  3. Perustetaan kansalliset yhteyspisteet nopeaa koordinointia ja tehokasta käsittelyä varten EU-maiden välillä akuutissa hybridivaikuttamisen tilanteessa. Akuuteissa tilanteissa tarvitaan nopeaa koordinointia komission, EU:n ulkosuhdehallinnon sekä jäsenmaiden välillä.
  4. Perustetaan laaja ja avoin hybridivaikuttamisen verkosto viranomaistasolla EU:ssa. Hybridivaikuttamisen operatiivinen käsittely on hajautettu monille toimijoille, sekä kansallisella että EU-tasolla.
  5. Varmistetaan, ettei Venäjällä ole vaikutusvaltaa demokraattisiin prosesseihimme vahvistamalla demokraattista läpinäkyvyyttä Euroopan parlamentissa.

Yhteiset vaatimukset tiukempien sanktioiden ajamiseksi – erityisesti seuraavilla kolmella alueella:

1. Vaadimme kaasun kohdalla samanlaista tuontikieltoa kuin öljyllä on.
  2. EU:n on tehtävä enemmän estääkseen öljysanktioiden kiertäminen – esimerkiksi öljyn alkuperämerkinnän avulla.
  3. EU:n on toimittava yhteisesti Venäjän varjolaivastoa vastaan, joka on liikkunut pitkään Itämerellä. EU:n on kiellettävä varjolaivaston tankkaus ja lastin siirto merellä.

Antti LindtmanSDP:n puheenjohtaja

Yhteydenotot:
puoluejohdon erityisavustaja Mikko Valtonen, p. 040 867 8250, mikko.valtonen@sdp.fi

antti.lindtman@eduskunta.fi

09 478 988 (vaihde)