Elev

Suomalainen tekoälykahvi nousi ilmiöksi maailmalla

AI-conic tekoälykahvi, jonka ovat kehittäneet Punavuoressa toimivat kahvipaahtimo Kaffa Roastery ja tekoälytalo Elev on herättänyt laajaa kiinnostusta kansainvälisesti. AI-conic tekoälykahvi julkistettiin Helsinki Coffee Festivalilla perjantaina 19.4.

Viikonlopun aikana mm. Washington Post, Der Spiegel ja Independent kirjoittivat maailman ensimmäisestä tekoälykahvista. Mediahuomion myötä tekoälykahveja tilattiin jo viikonlopun aikana yli kymmeneen maahan.

Vasemmalla Kaffa Roasteryn Mike Akins ja oikealla Elevin Antti Merilehto.

AI-conic on ensimmäinen kahvi, joka on suunniteltu tekoälyn kielimallien avulla. Tekoälyn hyödyntäminen kahvin kehitysprosessissa on mahdollistanut uudenlaisen lähestymistavan kahvin maun profilointiin, joka perustuu suureen määrään makuaineistoa kaikista Kaffa Roasteryn aiemmista kahveista. Tämä menetelmä on tuottanut kahvin, joka vastaa kahvin ystävien makutoiveita.

“Tekoälykahvi on loistava esimerkki yksinkertaisesta ideasta: otetaan kahvien makukuvauksia ja kehitetään niiden pohjalta uusi kahvi. Toisaalta mikään muu paahtimo kuin Kaffa Roastery ei olisi pystynyt tätä tekemään juuri tätä kahvia. Vain Kaffa Roasteryllä on koko yrityksen historian ajalta kaikista kahveista ja pavuista makukuvaukset, joita AI-conic kehityksessä käytettiin.” toteaa tekoälyosuudesta vastanneen Elevin Antti Merilehto.

Maailmanlaajuinen mediahuomio vahvistaa suomalaisen innovaation menestystä. Tunnetut julkaisut kuten Washington Post, Der Spiegel ja Independent ovat jo uutisoineet AI-conic -kahvista ja ovat tuoneet esille sen ainutlaatuisen syntyprosessin.

"Olemme ylpeitä siitä, että samme olla mukana luomassa jotain ainutlaatuista toimialalle. Ja kuten asiakkaiden tilaukset kertovat, tällä on myös kaupallista merkitystä. Kahvifestareilla kävijät olivat todella innoissaan maistamassa miten artesaanitoimiala hyödyntää tekoälyä", kertoo Kaffa Roasteryn perustaja ja toimitusjohtaja Svante Hampf.

AI-conic on nyt saatavilla Kaffa Roasteryn verkkokaupassa Kaffan kahvilasta Punavuoresta. Kaffa Roastery ja Elev suunnittelevat jo seuraavia askeleita tekoälykahvin kehittämiseksi

Kaksinkertainen Suomen baristamestari Jarno Peräkylä totesi AI-conic kahvista:
“Actually good coffee!”

Medianostoja

Washington Post

Independent

Der Spiegel

AP

Miksi AI-conic kahvi on tehty?

Tekoälystä on puhuttu todella paljon, mutta millä tavalla tekoälytyökalut voivat olla apuna eri ammateissa jo tänään?
Kahvinpaahtajan työ on todella perinteinen käsityöläisammatti. Halusimme selvittää voivatko tekoälytyökalut olla apuna ideoimassa parasta mahdollista kahvia.
Lopputulos on AI-conic tekoälykahvi ELEV x KAFFA ROASTERY

Mitä tekoälyä AI-conic kahvissa on?

AI-conic kahvin suunnittelussa ja toteutuksessa on käytetty tekoälytyökaluja monessa eri vaiheessa. Alkuun koko prosessia suunniteltiin ChatGPT:n avulla.

Itse kahvi on suunniteltu niin, että OpenAI:n GPT:lle jota käytettiin Microsoftin Azure alustalla tekoälylle annettiin Kaffa Roasteryn aiemmat kahvit ja niiden makukuvaukset. Tämän jälkeen lisättiin papujen makuprofiilit. Tekoälylle annettiin tehtävä analysoida kahvit ja luoda uusi kahvi, joka on paras mahdollinen sekoitus.

Miksi tekoälykahvi?

Antti on Kaffa Rosteryn kanta-asiakas jo yli 10 vuoden ajalta. Kahvilassa istuessaan Antti on kehittänyt tekoälykoulutuksia ja kirjoittanut tietokirjaa tekoälystä.

Ajatus tekoälykahvista syntyi jo keväällä 2023 kun ChatGPT ja muut tekoälytyökalut nousivat tietoisuuteen. Aika oli oikea talvella 2024, jolloin Kaffa Roasteryn tiimi yhdessä Elevin ihmisten kanssa lähtivät kehittämään kahvia, jossa tekoäly on aidosti osana tukemassa ihmisen työtä.

Olennaista on, että tekoäly ei korvaa ihmistä vaan tuo uusia näkökulmia kahvin paahtamisen. Paahtaja Mike totesi, että suurimmassa osassa kahveja käytetään vain kahta eri papua. Tekoälyn ehdottama resepti sisälsi neljää eri papua, joka Miken mielestä oli alkuun aivan liikaa. Mike paahtoi kahvin ja huomasi, että itse asiassa juuri tekoälyn ehdottama resepti toimii hyvin. Mike vain muokkasi paahtoastetta.

Tämä on loistava esimerkki siitä, että käyttämällä olemassa olevaa dataa ja erilaisia tekoälytyökaluja voidaan perinteiseen työhön tuoda uusia näkökulmia.

Ketkä ovat tehneet AI-conic kahvin?

AI-conic kahvin ovat kehittäneet yhteistyössä tekoälykoulutukseen erikoistunut Elev ja laadukkaista kahveistaan tunnettu pienpaahtimo Kaffa Roastery. Kaffalta paahtaja Mike Akins on tehnyt ison työn löytäessään parhaan mahdollisen paahdon tekoälyn luomalle kahville. Elevin Aleksi Paavola vastasi teknisestä toteutuksesta ja Antti Merilehto on alkuperäisen konseptin kehittäjä.  Kuvituksesta vastasi tekoälytaiteilija Sani Leino.

Lisätietoa maailman ensimmäisestä tekoälykahvista löydät osoitteesta:
www.aiconiccoffee.com

Kaffa Roasteryn tavoitteena on muuttaa suomalaista kahvikulttuuria yksi kuppi kerrallaan kohti maailman parasta kahvia. www.kaffaroastery.fi

Elev on Suomen inhimillisin tekoälytalo, joka kouluttaa ihmisiä ja organisaatioita hyödyntämään tekoälytyökaluja. www.elev.fi

Mediapankki: https://drive.google.com/drive/folders/1yrQBJJNXivWCBzG11Lij-obn0IGeoori?usp=sharing

Antti Merilehto
antti@elev.fi

Vasemmalla Kaffa Roasteryn Mike Akins ja oikealla Elevin Antti Merilehto.

Tietoa julkaisijasta

Elev on Suomen inhimillisin tekoälytalo, joka kouluttaa ihmisiä ja organisaatioita hyödyntämään tekoälytyökaluja.
www.elev.fi

Kaffa Roasteryn tavoitteena on muuttaa suomalaista kahvikulttuuria yksi kuppi kerrallaan kohti maailman parasta kahvia. www.kaffaroastery.fi

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Lue lisää julkaisijalta Elev