Yhden naisen inklusiivisempaa kuukautispuhetta tukeva hyväntekeväisyysprojekti palkittiin Vuoden huipuissa isojen toimistojen rinnalla

Graafikko Aino Niemisen luovan toimiston Last Tuesdayn julkaisema inklusiivinen, epäkaupallinen ja digitaalinen kuukautisopas Let it flow palkittiin Vuoden huiput 2023 -kilpailussa hopeahuipulla torstaina 18.4.2024.

Erilaisia kuukautisiin liittyviä asioita kuten tamponeja, kuukautissiteitä, kuvituskuvia erilaisista vulvista sekä kukkia ja punaisia, kuukautisverta markkeeraavia paperista leikattuja muotoja
Let it flow -kuukautisoppaan kuvitus on kaunista ja räväkkää yhtä aikaa Let it flow / Aino Nieminen

Let it flow on epäkaupallinen, inklusiivinen, kotimainen ja digitaalinen kuukautisopas, joka sisältää n. 40 artikkelia ja yli 300 kuvaa ja kuvitusta. Se on suunnattu kaikille kuukautistiedosta kiinnostuneille, nuorille sekä nuorten kanssa toimiville aikuisille.

Sivusto tukee avointa ja inklusiivisempaa kuukautispuhetta ja kokoaa yhteen kuukautisiin liittyvää, monimuotoista ja moniäänistä sisältöä. Monipuolisen ja runsaasti kuvitetun tiedon lisäksi Let it flowssa esitellään myös kuukautisiin liittyvää taidetta, ilmiöitä, kirjoja sekä erilaisia kuukautiskokemuksia ja -ajatuksista haastattelujen ja kuukautistarinoiden muodossa.

Kaikki Let it flow -sivuston tekstit, kuvat ja kuvitukset ovat vapaasti käytössä epäkaupalliseen käyttöön eli esimerkiksi opetukseen, nuoriso- sekä järjestötyöhön. Tämä erottaa sivuston monista muista kuukautistietoa tarjoavista tahoista, joista suurin osa on kaupallisia.

Nieminen toivookin, että sana helposti saatavilla olevasta tiedosta ja nuorten kanssa käytettäväksi tarkoitetusta materiaalista leviää, jotta mahdollisimman moni taho pääsisi hyödyntämään hankkeen materiaaleja. Näin kuukautispuhe monipuolistuu entisestään.

Hopeahuipun saaminen tasaveroisena isojen toimistojen ja isolla budjetilla toteutettujen töiden rinnalla merkitsee tällaiselle yhden naisen hyväntekeväisyyshankkeelle todella paljon, kertoo Nieminen.

Tutustu Let it flow -sivustoon osoitteessa https://letitflow.fi/

Lue lisää Let it flown suunnittelijasta ja Let it flown taustasta osoitteessa: https://letitflow.fi/let-it-flown-tarina-ja-takana/

Lisätiedot, haastattelu- sekä lisäkuvapyynnöt: Aino Nieminen, info@lasttuesday.fi

Kuvat

Let it flow -kuukautisoppaan kuvitus on kaunista ja räväkkää yhtä aikaa
Lataa
Let it flow -kuukautisoppaan suunnittelija Aino Nieminen kädessään paperista leikatut vulvat
Let it flow -kuukautisopas on Aino Niemisen yhden naisen hyväntekeväisyyshanke. Graafinen suunnittelu on minun ruohonjuuritason aktivismiani, jolla voin muuttaa maailmaa, Nieminen sanoo.
Erilaisia vulvia kuvituskuvassa
Monimuotoisuus näkyy kaikissa Let it flow -kuukautisoppaan yli 300 kuvassa ja kuvituksessa
Lataa
anatomiakuva vulvallisen kehon ulkoisista sukuelimistä
Let it flow -kuukautisoppaan kuvituksissa on huomioitu monimuotoisuus ja inklusiivisuus sekä kuvallisesti että sanallisesti. Anatomiakuva otsikkona on ulkoiset sukuelimet vulvallisessa kehossa, koska tämä termi on inklusiivisempi.
Lataa
Kuukautisiin liittyviä piirroskuvia ja paperista leikattuja muotoja
Let it flow -kuukautisoppaan monipuolisessa kuvituksessa yhdistyvät monenlaiset tekniikat paperileikkeistä vektorikuviin ja kannustaviin teksteihin

Last Tuesday

Last Tuesday on taiteen ja bisneksen rajapinnassa operoiva luova toimisto, jonka painopiste on rohkeassa suunnittelussa ja arvopohjaisessa työskentelyssä.

last tuesday was here

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi