Yritysmarkkinoilla kohdattiin yrityskauppojen ytimessä

Keski-Pohjanmaan Yritysmarkkinat keräsivät lauantaina 20.4. noin 80 myyjää, ostajaa ja asiantuntijaa yrityskauppojen äärelle Nivalaan. Tapahtumajärjestelyt saivat osallistujilta kiitosta ja vilkkaat keskustelut enteilivät hyvää yrityskaupparintamalla.

Kuvassa vasemmalta: Fanni Pöntiö, Keski-Pohjanmaan Yrittäjät, Magnus Nygård, KOSEK, Janne Vähäkangas, KOSEK, Arto Junno, NIHAK, Harri Jokela, NIHAK, Marjo Tenhunen, NIHAK, Marika Kumpula, NIHAK, Minna Kontro, NIHAK

Jo perinteiset Keski-Pohjanmaan Yritysmarkkinat järjestettiin ensimmäistä kertaa Nivalassa ja tapahtumaisäntänä toimi tällä kertaa NIHAK. Tapahtumasuunnittelu aloitettiin jo edellisenä syksynä yhteistyössä KOSEKin ja Keski-Pohjanmaan Yrittäjien kanssa. Tapahtumaan osallistuvat kiittelivät hyviä järjestelyitä eikä edes yllättävä lumipyry vaikuttanut osallistumisaktiivisuuteen.

Tilaisuuden avasi NIHAKin toimitusjohtaja Toni Krankkala. Myös Krankkala oli tyytyväinen tapahtuman sisältöön ja uskoo tapahtumalla olevan oma paikkansa yrityskauppojen edistämiseksi.

"Yrityskaupat ovat pitkä ja vaativa prosessi, johon lähteminen vaatii uskallusta sekä myyjältä, että ostajalta. Yritysmarkkinat on konseptina toimiva tilaisuus, jonka luonne sopii sekä yrityskauppakonkareille, että vasta ensimmäistä myyntiä tai ostamista suunnittelevalle. Tapahtuman kokemusasiantuntijoiden puheenvuorot myös toivat yrityskaupat konkreettiselle tasolle ja uskon jokaisen saaneen näistä hyviä vinkkejä jatkoa ajatellen", toteaa Krankkala viitaten tapahtumassa puhuneisiin Mika Kiljalaan ja Kaisa Pihlajaniemeen.

KOSEKin yrityskehittäjä Janne Vähäkangas kertoo, että Keski-Pohjanmaan Yritysmarkkinat tullaan jatkossakin järjestämään vuosittain.

"Tapahtumalla on selvästi tilausta, joten jatkoa on luvassa. Ensi keväänä tapahtuma järjestetään jälleen Kokkolassa. Tulemme kertomaan ensi vuoden tarkemmista suunnitelmista myöhemmin, joten kannattaa ottaa tapahtuman verkkosivut seurantaan", Vähäkangas muistuttaa.

NIHAKin yrityspalvelupäällikkö Arto Junno muistuttaa, että yrityspalvelut ovat yrittäjien tukena omistajanvaihdoksiin liittyvissä asioissa aina kun tarvetta ilmenee.

"Katsotaan yhdessä, millaista tukea tarvitset yrityskauppaprosessiin. Mikäli olet suunnittelemassa yrityksesi myyntiä, niin etsitään yhdessä ne asiat, joihin kannattaa kiinnittää huomiota yrityksesi arvon kasvattamisessa. Jos olet taas ostamassa yritystä, niin käydään läpi liiketoimintasuunnitelmasi ja etsitään sinulle sopiva rahoitusmalli. Sekä myyjän että ostajan osalta autamme löytämään sopivan asiantuntijatahon kaupan kohteena olevan yrityksen arvon määrittämiseksi", Junno summaa.

Toni Krankkala, toimitusjohtaja, NIHAK

Janne Vähäkangas, yrityskehittäjä, KOSEK