Elovena voitti Vuoden brändi 2024 – palkinnon
Keskuskauppakamarin Vuoden brändi -kilpailun voittajaksi valittiin tänä vuonna Elovena. Elovena on Raisio-konsernin brändi, jonka tuotteet on valmistettu kaurasta. Brändityön ja aineettomien oikeuksien ammattilaisista koostuva asiantuntijaraati valitsi voittajan lukuisten korkeatasoisten brändien joukosta.

Raati perusteli Elovenan voittoa muun muassa sillä, että brändi on onnistunut uusiutumaan ja kehittämään Elovena-tuotevalikoimaa vastaamaan tämän päivän trendejä. Brändin hyödyt on osattu tuoda kiinteästi mukaan liiketoimintaan ja sen kehitykseen.
”Raisio on onnistunut modernisoimaan Elovena-brändiä säilyttäen samalla vankan siteen juuriinsa. Brändilupaus on toteutettu toiminnassa linjakkaasti. Elovena-brändin ulkoasu ja esilläolo markkinoilla on onnistunut: tuotepakkaukset ovat kauniit ja huolitellut muodostaen oman kokonaisuutensa ja brändiviestintä on selkeää. Elovena-brändi on suuntautunut tulevaisuuteen – se on ympäristötietoinen ja tuotekehitykseen panostava. Lähellä tuotettujen raaka-aineiden käyttö heijastaa yhteiskunnan kehitystä ja keskeisiä arvoja”, sanoo brändiraadin puheenjohtaja, Keskuskauppakamarin johtava asiantuntija Minna Aalto-Setälä.
Elovena-brändin tarina alkoi kaurahiutaleesta vuonna 1925
”Olemme valtavan iloisia Vuoden brändi-palkinnosta. Lämmin kiitos kuuluu jokaiselle Elovena-brändin ja tuotteidemme parissa työskentelevälle lähtien suomalaisilta kaurapelloilta ja sopimusviljelijöistämme aina kauppojen henkilökuntaan saakka – unohtamatta ihan jokaista ihmistä, jonka arkeen ja elämään Elovena kuuluu. Yhdessä me kaikki kirjoitamme Elovena-tarinaa, joka on paljon brändiä suurempi – se on tarina aitoudesta, puhtaudesta, suomalaisuudesta ja aivan tavallisista elämän hetkistä,” sanoo Elovenan brändijohtaja Meri Mattila.
Elovena-brändin tarina alkoi vuonna 1925 kaurahiutaleesta. Edelleen tänään, lähes sata vuotta myöhemmin kaurapuuro on suomalaisten perusruokaa, Mattila muistuttaa.
”Elovena on nykypäivänä tuotteidensa puolesta paljon muutakin – lähestymme satavuotisjuhlavuottamme lähes sadan tuotteen valikoimin ja olemme tämän vuoden alussa lähteneet viemään suomalaisen kauran ja kauraosaamisen ilosanomaa myös muualle Eurooppaan,” sanoo Mattila.
”Elämä ei saisi olla pelkkää suorittamista eikä syömisen pitäisi aiheuttaa lisää stressiä olemalla liian monimutkaista tai vaikeaa. Haluamme tehdä terveellisestä ja kestävästä syömisestä helppoa ja tuoda arkeen ilonpilkahduksia maistuvilla ja kätevillä tuotteilla, joista voi nauttia hyvällä omatunnolla. Arjen Elovena-hetkissä voi muistaa, että onni on usein ihan sitä tuttua kauraa,” lisää Mattila.
Yhteyshenkilöt
Minna Aalto-SetäläJohtava asiantuntija, IPR ja digitalisaatio
Puh:09 4242 6244minna.aalto-setala@chamber.fiTilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Keskuskauppakamari
Keskuskauppakamari: Pysyvä oleskelulupa ulotettava myös ammattikorkeakouluista valmistuneille19.9.2025 06:55:00 EEST | Tiedote
Keskuskauppakamari esittää, että pysyvän oleskeluluvan saamisen edellytykset ulotetaan myös ammattikorkeakoulututkinnon suorittaneisiin. Lakiesitys asettaa yliopisto- ja ammattikorkeakoulututkinnot eriarvoiseen asemaan ja heikentää Suomen houkuttelevuutta kansainvälisten opiskelijoiden silmissä.
Ukrainan jälleenrakennus osaksi EU:n 2040-ilmastotavoitetta - Keskuskauppakamarin Teppo Säkkisen esitys hyväksyttiin Euroopan talous- ja sosiaalikomiteassa18.9.2025 11:14:15 EEST | Tiedote
Euroopan talous- ja sosiaalikomitea hyväksyi täysistunnossaan Keskuskauppakamarin ilmasto- ja elinkeinopoliittisen asiantuntijan Teppo Säkkisen laatiman kannan komission esitykseen. Komitea esittää, että Ukrainassa ja muissa jäsenehdokasmaissa tehdyt ilmastotoimet otetaan osaksi 2040-ilmastotavoitteen saavuttamista. Samalla tuettaisiin niiden irtautumista Venäjän vaikutuspiiristä. Komitea tukee 90 prosentin päästövähennystavoitetta vuodelle 2040.
Kauppakamarikysely: Yritykset toivovat panostuksia nuorten ammattiosaamisen vahvistamiseen – vaikuttaa kilpailukykyyn17.9.2025 06:55:00 EEST | Tiedote
Kauppakamarien osaajakyselyn mukaan yli 80 prosenttia yrityksistä kokee nuorten osaamistason ja valmiuksien haastavan niiden kilpailukykyä tulevina vuosina. Vain alle kolmannes vastaajista arvioi, että ammattiin valmistuneiden osaaminen vastaa työelämän tarpeita. Yritykset toivovatkin maan poliittiselta johdolta toimia nuorten työelämään pääsyn, perustaitojen ja ammattiosaamisen vahvistamiseen.
Keskuskauppakamari: Vuoden kauppakamariksi Kymenlaakson kauppakamari12.9.2025 11:56:44 EEST | Tiedote
Vuoden kauppakamari ja Vuoden kauppakamarilainen palkittiin 10.–11. syyskuuta järjestetyillä kauppakamaripäivillä Rovaniemellä. Vuoden kauppakamariksi valittiin Kymenlaakson kauppakamari ja Vuoden kauppakamarilaisena palkittiin Viivi Sakkara, Keski-Suomen kauppakamarin viestintäpäällikkö. Vuoden aktiivisimpana ansiomerkkien myynnin edistäjänä palkittiin Etelä-Pohjanmaan kauppakamari.
Kauppakamarikysely: Yritykset tyytyväisiä kansainvälisten osaajien rekrytointiin, rekrytointien määrä kuitenkin laskussa9.9.2025 06:55:00 EEST | Tiedote
Yritysten tyytyväisyys kansainvälisiin osaajiin on pysynyt korkealla. Kauppakamareiden osaajakyselyn perusteella 73 prosenttia kansainvälisiä työntekijöitä rekrytoineista yrityksistä pitää kokemustaan myönteisenä, ja vain 4,5 prosenttia kielteisenä. Kansainvälisten rekrytointien määrä on kuitenkin laskussa.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme