Näyttelijä Peter Franzénille uusi rooli juoma-alalla
Vuosi sitten esitelty suomalainen Lingoncello-käsityölikööri panostaa kansainvälistymiseen näyttelijätähti Peter Franzénin avulla. Lingoncello kuuluu kansainvälisessä kasvussa olevaan cello-juomien kategoriaan, jonka tunnetuin edustaja on italialainen limoncello. Suomessa keksitty ja kotimaisista puolukoista valmistettu likööri haastaa markkinaa pohjoisen tyylikkyydellä, laadulla ja ainutlaatuisella maulla. Suomen kansainvälisesti menestyneimpiin kuuluva näyttelijä Peter Franzén tulee vauhdittamaan Lingoncellon koti- ja kansainvälistä kasvua liittymällä juoman innovoineen Mother’s Milk Beveragesin osakkaaksi. Yhtiö on kehittänyt myös kulttimainetta nauttivan Puolustuslaitos-juomaperheen.

Suomalainen Lingoncello teki Ranskan maaseudulla asuvaan ja tilallaan maata viljelevään Peter Franzéniin vaikutuksen ja sai näyttelijän mukaan alkoholialalle. Oivalluksen omaava ja korkeaa laatua edustava suomalainen juomainnovaatio on paitsi maukas, myös tyylikäs kokonaisuus. Brändinrakentamisen ja sen kansainvälisen tunnettuuden kasvattamisen näkökulmasta tunnetun näyttelijän valitseminen tuotteen kasvoiksi ulkomailla on perusteltua. Peter Franzénilla on kuitenkin myös syvempi kiinnostus aiheeseen.
”Olen Ranskassa asuessani oppinut, mikä rooli cello-kategorian juomilla on eurooppalaisessa ruokakulttuurissa. Ne kuuluvat kotien vakiojuomiin ja nostetaan esiin juhla-aterioiden jälkeen. Isännillä ja emännillä on yleensä oma salainen reseptinsä sitruksista, etupäässä sitruunasta, appelsiinista, mandariinista tai limestä valmistettuun cello-likööriin”, kertoo Peter Franzén ja jatkaa: ”Ilahduin, että saman pirteän happamuuden löytää myös meidän puolukastamme. Lingoncello on paitsi nerokas keksintö, myös ainutlaatuinen juoma, joka raikastaa mielikuvaa suomalaisesta alkoholialasta ja vahvistaa Suomen gastronomista roolia kansainvälisessä nautintokulttuurissa.”
Suomalaisella Lingoncellolla tavoitellaan positiota juomatrendien huipulla, eli kesäisissä spritz-juomasekoituksissa, cocktaileissa ja laadukkaiden aterioiden digestiivinä.
”Lingoncello on nimeään myöten täynnä puhdasta suomalaista tyylitajua ja eksotiikkaa. Sen konsepti on selkeä ja nerokas nimi kertoo heti, mistä on kysymys. Puolukka tuo juomaan riittävästi happoa, mikä mahdollistaa myös muiden cocktailklassikoiden versioinnin”, lisää Franzén.
Myös Lingoncello syntyi saunassa
Ohjaaja Juuso Syrjän, Joonas Mäkilän, Mika Wistin ja Roy Heroldin vuonna 2012 perustama juomayhtiö Mother’s Milk Beverages sai Lingoncellon luomisessa yhteistyökumppanikseen Suomen toiseksi vanhimman edelleen toimivan perheyrityksen Lignell & Piispasen. L&P on toinen Lingoncello-brändin omistajista ja vastaa liköörin valmistuksesta, pullotuksesta ja jakelusta. Lingoncello-innovaation lisäksi Mother’s Milk Beverages on luonut myös Puolustuslaitos-juomaperheen, johon kuuluu Puolustuslaitos Leikattua, Puolustuslaitos Viinaa sekä Puolustuslaitos Punaviiniä ja Valkoviiniä.
”Lingoncello on ollut markkinoilla vuoden, mutta matka saunaillan päätteeksi kehitetystä ja lauteiden alla kypsyneestä prototyypistä valmiiksi, kansainvälisille markkinoille sopivaksi tuotteeksi on ollut pidempi. Alusta asti oli selvää, että haluamme hurmata kansainväliset digestiivi- ja cocktailmarkkinat kirpeällä suomalaisella puolukalla”, kertoo Mothers Milk Beveragen perustajaosakas Joonas Mäkilä ja lisää:
”Lingoncello myy Alkon lisäksi hyvällä volyymillä jo Helsinki-Vantaalla ja Rovaniemellä, Arlandan lentokentällä Ruotsissa sekä Tallinnan ja Tukholman laivoilla. Tavoitteenamme on kotimarkkinan lisäksi kasvattaa nyt Saksan, Tšekin, Unkarin ja Englannin markkinaa. Työn alla ovat myös Kanada ja Yhdysvallat. Näihin saamme apua Peter Franzénilta ja hänen viihdealan verkostoltaan maailmalla. Uskon, että yksi oikea kontakti, tilaisuus ja lasillinen voi viedä puolukkajuomamme todella isoihin pöytiin.”
Mättäältä lasiin
Villistä suomalaisesta luonnosta makunsa saavassa Lingoncellossa yhdistyvät makeus, pehmeys ja kirpeys. Maailmanlaajuisesti rekisteröidyn tuotteen brändiin ja pakkauksen ulkoasuun on kiinnitetty erityistä huomiota. Lingoncello voidaan nauttia digestiivinä tai jälkiruuan kanssa sellaisenaan, mutta sitä voi käyttää myös pohjana monenlaisiin juomasekoituksiin. Suomessa mm. Lapland Hotels, Scandic Hotels ja Osuuskauppa Suur-Savo ovat ottaneet juoman kattavaan valikoimaan.
”Tässä tuotteessa kiteytyy suomalainen estetiikka ja maku. Lingoncello nousee tänä keväänä meidän kaikkien hotellien valikoimiin paitsi spritzeinä, myös muina cocktaileina ja näkäräisinä. Ulkomaiset vieraamme ovat olleet myytyjä maistaessaan suomalaista celloa ja uskon, että tässä on mahdollisuuksia vaikka mihin”, kertoo Lapland Hotelsin kehityspäällikkö Riikka Tenhunen ja lisää: ”Pehmeä, mutta puolukkaisen kirpeä maku toimii mainiosti myös Lingoncello & Tonic ja Ling Royal -cocktaileissa sekä Negronin puolukkaisena Lingroni-versiona. Nerokas juoma tuo makua myös moniin jälkiruokiin.”
0,5 litran pullo 19,85 euroa.
Alkoholipitoisuus 25 %
Sokeria 300 g/l
Lingoncello-cocktailit
Lingoncello Spritz
Lingoncelloa 5 cl
Proseccoa 10 cl
Soodaa 3 cl
Puolukoita ja/tai sitruunan viipale
Jäitä
Lasi: Spritz- tai punaviinilasi
Ling Royal
Lingoncelloa 2 cl
Kuohuviiniä 12 cl
Lasi: Kuohuviinilasi
Lingoncello Negroni
Lingoncelloa 4 cl
Punainen vermouth 4 cl
Gin 4 cl
Appelsiinin viipale tai –kuori
Jäitä
Lasi: Old Fashion
Lingoncello Tonic
Lingoncelloa 4 cl
Tonic-vettä
Puolukoita ja/tai sitruunan viipale
Jäitä
Lasi: Highball
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Lisätiedot
Juuso Syrjä, CEO, Mother's Milk Beverages
juuso@mothersmilkbeverages.com, +358 40 518 8155
Joonas Mäkilä, Mother’s Milk Beverages
joonas@bohemiangrowth.com, +420 604 212 857
Haastattelu-, tuotenäyte- ja kuvapyynnöt
Samuel Sorainen, Wolfcom Oy, samuel.sorainen@wolfcom.fi, +358 400 579 653
Kuvat
















Linkit
Tietoja julkaisijasta
Wolfcom PR Boutique, Helsinki, Finland
Tehtaankatu 40 B 21, 00150 Helsinki
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Wolfcom
Myös Viro juhlistaa saunan päivää 14.6.12.6.2025 11:01:28 EEST | Tiedote
Suomalaista saunaa on juhlistettu kesäkuun toisena lauantaina jo vuosikymmenten ajan. Perinteisen löylysaunan suosio on kasvussa myös kansainvälisesti, mutta Suomen rinnalla aito saunaperinne on säilynyt keskeisenä osana ihmisten arkea ja elämää myös Virossa. Saunan päivän odotetaan vakiintuvan myös etelänaapurissa osaksi joukkoa juhlapäivistä, joilla kunnioitetaan kansallista kulttuuriperintöä.
Suomen paras hampurilaisravintola on Grill Room Hankasalmi – jo toistamiseen!10.6.2025 10:00:44 EEST | Tiedote
Burger Lovers -yhteisön ja McCainin järjestämässä äänestyksessä valittiin vuoden 2025 Suomen parhaaksi hampurilaisravintolaksi Hankasalmen Niemisjärvellä sijaitseva Grill Room. Grill Room sai yli kymmenen prosenttia kaikista avoimessa yleisöäänestyksessä annetuista 20 581 äänestä. Toiseksi sijoittui viime vuoden kolmonen Bursalad Hyvinkäältä ja kolmanneksi äänestettiin toissavuoden ykkönen The Van Kotkasta.
Suomen paras hampurilaisravintola -äänestys alkoi2.6.2025 12:35:55 EEST | Tiedote
Burger Lovers Finland -ruokayhteisö ja McCain etsivät Suomen parasta hampurilaisravintolaa. Yleisöäänestyksen pohjaksi on listattu yli kolmesataa laadukkaita burgereita tarjoavaa ravintolaa ympäri Suomen. Yleisöäänestys alkoi tänään maanantaina 2. kesäkuuta osoitteessa burgerlovers.fi. Äänestysaikaa on sunnuntain loppuun 8.6. saakka. Suomen paras hampurilaisravintola 2025 julkistetaan Burger Lovers -festivaalin aattona 10.6.
Pala Espanjaa keskellä Helsinkiä2.6.2025 10:40:56 EEST | Tiedote
Espanjalainen tapaskulttuuri elää vahvasti hetkessä – kyse on yksinkertaisista, maukkaista suupaloista, rennosta yhdessäolosta ja jakamisen ilosta. Näitä elementtejä juhlistetaan myös Helsingissä, kun kansainvälistä tapaspäivää vietetään NH Collection Helsinki Grand Hansa -hotellin katuterassilla 6.–7. kesäkuuta.
Burgerifestivaali täyttää taas Rautatientorin 11.-14. kesäkuuta23.5.2025 13:50:04 EEST | Tiedote
Jo perinteeksi muodostunut vuotuinen Burger Lovers -festivaali valtaa Rautatientorin keskiviikosta lauantaihin 11.–14. kesäkuuta. Pohjoismaiden suurin hampurilaisfestivaali järjestetään nyt viidennen kerran. Tänä vuonna festivaalilla esittäytyy ennätysmäärä ravintoloita pääkaupunkiseudun ulkopuolelta ja mukana on myös useita maakuntien pienempiä helmiä. Festivaalilla palkitaan jälleen Suomen paras burgeriravintola, jonka yleisöäänestys alkaa 2. kesäkuuta.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme