Destia Oy

Destia parantaa valtatietä 4 Konginkankaan ja Kalaniemen välillä

Jaa

Destia on voittanut Väylävirastolta suunnittele ja toteuta -projektin valtatien 4 parannustöistä välillä Konginkangas-Kalaniemi. Urakassa Destia rakentaa keskikaiteet ja lisää valaistusta olemassa oleville ohituskaistoille sekä parantaa valtatien kaarteita ja kaltevuuksia. Urakkaan sisältyy myös uuden eritasoliittymän rakentaminen sekä melusuojauksia ja riista-aitaa.

Kuvassa Vt 4 Kevätlahti-Petomäki-urakan aluetta
Kuvassa Vt 4 Kevätlahti-Petomäki-urakan aluetta

”Valtatie 4 on tärkeä ja vilkkaasti liikennöity yhteys, jolla on kuitenkin useita turvallisuuspuutteita. Urakka parantaa liikenneturvallisuutta ja mahdollistaa siirtymisen 100 km/h nopeusrajoituksiin ympäri vuoden, mikä lisää merkittävästi myös liikenteen sujuvuutta. Pyrimme minimoimaan työnaikaiset haitat liikenteelle ja toivomme kaikilta tiellä liikkujilta malttia ja työnaikaisten opasteiden huolellista seuraamista”, sanoo Väyläviraston projektipäällikkö Jarmo Niskanen.

19,3 miljoonan euron arvoisessa urakassa Destia rakentaa keskikaiteet Konginkankaan eteläiselle ja pohjoiselle ohituskaistalle sekä Masonmäen ja Kalaniemen eteläiselle ohituskaistalle. Urakassa loivennetaan tien kaarteita ja mäkiä sekä muutetaan tien kaltevuuksia, mikä helpottaa ajoneuvojen hallittavuutta sekä parantaa näkyvyyttä ja veden poistumista ajoradoilta. Eritasoliittymän ja rakennettavan keskikaiteen myötä myös kohtaamis- ja risteysonnettomuuksien riski pienenee.

Urakka on osa Väyläviraston Äänekoski–Viitasaari-ohituskaistat-hanketta, jonka tavoitteena on parantaa liikenteen sekä kuljetusten sujuvuutta ja turvallisuutta Konginkankaan ja Kalaniemen kohdalla. Hanke on jaettu kahteen urakka-alueeseen ja Destia toteuttaa myös kesällä 2023 käynnistyneen urakan välillä Kevätlahti–Petomäki Äänekosken pohjoispuolella.

”Nelostie on koko maalle merkittävä liikenneyhteys. Pääsemme hyödyntämään urakoissa monipuolista ja vankkaa väylien suunnittelu- ja rakentamisosaamistamme tärkeän liikenneyhteyden turvallisuuden ja sujuvuuden parantamiseksi hyvässä yhteistyössä Väyläviraston kanssa”, Destian työpäällikkö Jaakko Taipale sanoo.

Urakan aikana valtatien liikennettä ohjataan kiertoteille ja töitä suoritetaan liikennejärjestelyiden suojassa madalletuin nopeusrajoituksin. Työt käynnistyvät toukokuussa ja urakan arvioitu valmistumisaika on lokakuussa 2026. Viimeinen päällystekerros toteutetaan elokuun loppuun mennessä vuonna 2027.

Väylävirasto

Väylävirasto vastaa valtion tieverkon, rautateiden ja vesiväylien kehittämisestä sekä kunnossapidosta.

Destia

Destia on Suomen suurin infra-alan palveluyhtiö ja osa kansainvälistä Colas-konsernia. Luomme hyvän yhteiskunnan perustaa suunnittelemalla, rakentamalla ja ylläpitämällä huomisen liikenne- ja energiainfraa. Teemme sen noin 1 700 destialaisen ainutlaatuisella infran tajulla. Vuonna 2023 liikevaihtomme oli noin 640 miljoonaa euroa. www.destia.fi

Lisätietoja:

Jaakko Taipale, työpäällikkö, Destia, jaakko.taipale@destia.fi, puh. +358 40 350 1539

Destian viestintä: tiedotus@destia.fi

Avainsanat

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Destia Oy

Destia parantaa Fingridin kantaverkkoa sähköaseman laajennuksella15.4.2025 12:51:39 EEST | Tiedote

Destia laajentaa Fingridin Pohjois-Pohjanmaalla Nivalassa sijaitsevaa Uusnivalan sähköaseman 400 kV:n kytkinlaitosta, mikä vahvistaa kantaverkon siirtokykyä ja mahdollistaa tuuli- ja aurinkovoiman liittämisen kantaverkkoon. Urakan kokonaishinta on noin 11 miljoonaa euroa. Työt ovat vastikään alkaneet suunnittelulla ja valmistelevilla töillä. Projektin arvioidaan valmistuvan kesällä 2027.

Destia toteuttaa Haistilan alikulkusillan rakennusurakan Ulvilassa9.4.2025 11:15:02 EEST | Tiedote

Väylävirasto on valinnut Destian toteuttamaan Haistilan alikulkusillan rakennusurakan osana Tampere-Pori tasoristeysten poisto ja parantaminen -hanketta, jonka tavoitteena on parantaa alueen liikenneturvallisuutta poistamalla ja parantamalla rataosuuden tasoristeyksiä. Urakassa Destia rakentaa uuden alikulkusillan Pori-Tampere-rataosuudelle Ulvilaan sekä poistaa alueelta kahdeksan tasoristeystä, mikä lisää alueen liikenneturvallisuutta merkittävästi, kun radan ylitys siirtyy alikulkuun ja vanhoja tasoristeyksiä suljetaan.

Kajave valitsi Destian, Maanrakennus Ohtamaan ja Rejlersin muodostaman ryhmittymän sähköverkkojen allianssikumppanikseen20.3.2025 10:00:06 EET | Tiedote

Destian, Maanrakennus Ohtamaan ja Rejlersin muodostama tarjoajaryhmittymä on voittanut sähköverkkoyhtiö Kajaven länsi-allianssin kilpailutuksen. Kyseessä on Suomessa harvinainen allianssimallilla toteutettava jakeluverkkojen rakentamisen, kunnossapidon ja vianhoidon sopimus vuosille 2025–2029. Sopimus sisältää option vuosille 2030–2032. Länsi-allianssi kattaa noin puolet Kajaven jakeluverkkoalueesta Pohjois-Pohjanmaalla ja Kainuussa.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye