Helsingin hallinto-oikeus - Helsingfors förvaltningsdomstol

Helsingin hallinto-oikeuden vuoden 2023 toimintakertomus on julkaistu

Jaa

Helsingin hallinto-oikeuden vuoden 2023 toimintakertomuksessa avataan menneen vuoden tapahtumia, toimintaa ja tunnuslukuja.

Vuosi 2023 oli Helsingin hallinto-oikeudelle toimintaa vakauttava vuosi.

Hallinto-oikeus ratkaisi vuonna 2023 yhteensä 6 869 asiaa. Asioiden keskimääräinen käsittelyaika lyheni 10,2 kuukaudesta 9,4 kuukauteen.

Hallinto-oikeuteen tuli vireille 6 618 asiaa, mikä oli noin 4,5 prosenttia enemmän edellisvuoteen verrattuna. Suurimmat asiaryhmät olivat edelleen ulkomaalaisasiat sekä sosiaali- ja terveydenhuoltoasiat, jotka yhdessä muodostivat noin 67 % kaikista saapuneista asioista.

Hallinto-oikeus ratkaisi vuonna 2023 runsaasti yli vuoden vireillä olleita asioita. Niiden määrä väheni vajaat 39 prosenttia edellisvuodesta.  

Vuoden 2023 lopussa hallinto-oikeuteen jäi vireille 4 641 asiaa. Vastaava luku vuonna 2022 oli 4 892. Laskua edellisvuoteen oli reilut viisi prosenttia.

Avainsanat

Liitteet

Helsingin hallinto-oikeuden tehtävänä on antaa muutoksenhakutuomioistuimena oikeusturvaa hallintoasioissa. Hallinto-oikeus ratkaisee valtion, kuntien ja muiden julkisyhteisöjen päätöksistä tehtyjä valituksia ja hallintoriita-asioita. Helsingin hallinto-oikeuden tuomiopiiriin kuuluvat Uudenmaan kunnat. Helsingin hallinto-oikeudessa käsitellään myös koko maan arvonlisävero- ja tullivalitukset.

Muut kielet

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Helsingin hallinto-oikeus - Helsingfors förvaltningsdomstol

Helsingfors förvaltningsdomstol upphävde Finlands viltcentrals beslut om dispens för jakt på lodjur20.6.2024 10:00:05 EEST | Tiedote

Helsingfors förvaltningsdomstol har 19.6.2024 meddelat 16 beslut med vilka domstolen har upphävt Finlands viltcentrals beslut om dispens för stamvårdande jakt på lodjur. Förvaltningsdomstolen hade tidigare 22.11.2023 förbjudit verkställigheten av besluten. Enligt viltcentralens beslut var dispensernas syfte att ”engagera lokalsamhället i genomförandet av förvaltningsplanen för lodjursstammen genom att reglera lodjursstammens tillväxthastighet genom årliga ändringar i beskattningsnivån utifrån stammens utveckling”. Förvaltningsdomstolen ansåg med hänvisning till Europeiska unionens domstols förhandsavgörande C-674/17 och högsta förvaltningsdomstolens beslut HFD 2022:48 att det ovan nämnda syftet inte kunde ligga till grund för att bevilja dispens. Av besluten om dispens framgick inte heller att lodjursstammens beteende eller storlek lokalt skulle ha orsakat sådana konkreta problem för acceptansen av lodjursstammen, utifrån vilka dispenser borde ha beviljats. Därför hade viltcentralen in

Helsingin hallinto-oikeus kumosi ilveksen metsästystä koskevat Suomen riistakeskuksen poikkeuslupapäätökset20.6.2024 10:00:05 EEST | Tiedote

Helsingin hallinto-oikeus on 19.6.2024 antamillaan 16 päätöksellä kumonnut Suomen riistakeskuksen tekemät ilveksen kannanhoidollista metsästystä koskevat päätökset. Hallinto-oikeus oli aiemmin 22.11.2023 antamillaan välipäätöksillä kieltänyt päätösten täytäntöönpanon. Riistakeskuksen päätöksissä poikkeusluvilla tavoitelluksi päämääräksi oli esitetty ”paikallisyhteisön sitouttaminen ilveskannan suotuisan suojelun tason säilyttämiseen toteuttamalla ilveskannan hoitosuunnitelmaa ilveskannan kasvunopeutta säätelemällä vuosittaisilla verotustason muutoksilla kannan kehityksen mukaan”. Hallinto-oikeus katsoi Euroopan unionin tuomioistuimen tuomioon C-674/17 ja korkeimman hallinto-oikeuden päätökseen KHO 2022:48 viitaten, että mainittu päämäärä ei ollut voinut olla perusteena poikkeuslupien myöntämiselle. Poikkeuslupapäätöksistä ei ilmennyt myöskään, että ilveksen suojelun hyväksyttävyydelle olisi aiheutunut paikallisesti kannan käyttäytymisestä tai suuruudesta sellaisia konkreettisia ongelmi

Helsingfors förvaltningsdomstol upphävde undervisnings- och kulturministeriets beslut om utnämning av direktören för Nationella audiovisuella institutet10.6.2024 10:00:21 EEST | Tiedote

Helsingfors förvaltningsdomstol upphävde undervisnings- och kulturministeriets beslut att utnämna Riitta Vanhatalo till direktör för Nationella audivisuella institutet (KAVI). Beslutet upphävdes på grund av besvär från tre andra personer som sökt tjänsten. I besvären hänvisades bland annat till att den som utsetts till tjänsten inte uppfyllde behörighetsvillkoren för tjänsten, att meritjämförelsen hade gjorts felaktigt och att beslutet i strid med lagen om jämställdhet mellan kvinnor och män diskriminerat en man som var sökande. I statsrådets förordning om Nationella audiovisuella institutet omfattar direktörens behörighetskrav bland annat förtrogenhet med ämbetsverkets verksamhetsområde. Förvaltningsrättens majoritet ansåg att Vanhatalo inte hade någon förtrogenhet med KAVI:s verksamhetsområde och därmed kunde hon inte utnämnas till posten som KAVI:s direktör. Ministeriet hade överskridit sin prövningsrätt och beslutet stred därför mot lagen. Förvaltningsdomstolen bedömde också den me

Helsingin hallinto-oikeus kumosi opetus- ja kulttuuriministeriön päätöksen Kansallisen audiovisuaalisen instituutin johtajan nimityksestä10.6.2024 10:00:21 EEST | Tiedote

Helsingin hallinto-oikeus kumosi opetus- ja kulttuuriministeriön päätöksen, jolla Riitta Vanhatalo oli nimitetty KAVI:n johtajaksi. Päätös kumottiin kolmen muun virkaa hakeneen henkilön valituksista. Valituksissa oli vedottu muun muassa siihen, ettei virkaan nimitetty täyttänyt viran kelpoisuusvaatimuksia, ansiovertailu oli tehty virheellisesti ja päätöksellä oli naisten ja miesten välisestä tasa-arvosta annetun lain vastaisesti syrjitty hakijana ollutta miestä. KAVI:a koskevassa valtioneuvoston asetuksessa on säädetty johtajan kelpoisuusvaatimukseksi muun muassa perehtyneisyys viraston toimialaan. Hallinto-oikeuden enemmistö katsoi, ettei Vanhatalolla ollut perehtyneisyyttä KAVI:n toimialaan, eikä häntä siten voitu nimittää KAVI:n johtajan virkaan. Ministeriö oli ylittänyt harkintavaltansa ja nimityspäätös oli siten lainvastainen. Hallinto-oikeus arvioi lisäksi asiassa tehtyä ansiovertailua ja katsoi, ettei päätös ole perustunut hakijoiden ansioiden tasapuoliseen ja objektiiviseen ver

Förvaltningsdomstolen förkastade försäkringsbolagens besvär över dataombudsmannens beslut, vilka gällde lagenligheten i behandlingen av hälso- och sjukvårdsuppgifter då frivilliga försäkringar ansöks16.1.2024 10:00:07 EET | Tiedote

Med beslut meddelade idag har Helsingfors förvaltningsdomstol förkastat två olika försäkringsbolags besvär över dataombudsmannens beslut, vilka gällde bland annat frågan om huruvida behandlingen av hälso- och sjukvårdsuppgifter för utredandet av försäkringsbolagets ansvar kunde grunda sig på 6 § 1 mom. 1 punkten i dataskyddslagen redan innan försäkringsavtalet ingåtts. Förvaltningsdomstolen ansåg att det inte var motiverat att tolka begreppet försäkrad så att det skulle omfatta också den som ansöker om försäkring eller den person mot vars dödsfall, sjukdom eller skada försäkringen ansöks för också innan försäkringsavtalet ingåtts. Dataombudsmannen hade därmed kunnat förordna bolagen att se till att deras behandlingsåtgärder till dessa delar är förenliga med artikel 9 i allmänna dataskyddsförordningen. Beställning av beslut: tietopyynnot.helsinki.hao@oikeus.fi Beslut: 116/2024 och 117/2024

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye