Helsingin uuden Finkensillan ali kulkeva väylä avautuu veneilijöille
Korkeasaaren ja Kalasataman Sompasaaren välisen Finkensillan ali kulkeva Sompasaari-Mustikkamaa -väylä on avattu veneilijöille. Finkensillan alikulkukorkeus on 6,7 metriä ja väylän kulkusyvyys 2,6 m.
Korvaavana yhteytenä toiminut Mustikkamaan ja Korkeasaaren välisen salmen kautta kulkenut tilapäinen väylä on lakkautettu.
Kruunuvuorenselän tilapäiset väyläjärjestelyt pysyvät ennallaan
Laajasalon ja Korkeasaaren välillä Kruunuvuorenselällä Kruunuvuorensillan rakentamisen takia Kulosaareen ja Herttoniemen rantaan johtava 6,9 m väylä (4860: Herttoniemen 9,5/6,9 m väylä) on suljettu.
Kulkuyhteys on siirretty Kruunuvuorenselällä länteen päin, Nimismies-luodon länsipuolelle. Tilapäinen väylä on yksityisväylä, jolla liikkuminen tapahtuu veneilijän omalla vastuulla. Väylä on merkitty sinivalkoisin yksityisväyläviitoin. Viitoissa on kardinaalitunnukset ja viitat on asetettu helpommin havaittaviksi viittaporteiksi. Alueella on myös 10 km/h nopeusrajoitus ja aallonmuodostuskielto. Työsilta on rajattu myös keltaisin erikoismerkein. Erikoismerkit ovat heijastavia ja joka toinen niistä on myös valaistu.
Väylällä on sillan kohdalla kulkuaukko, jonka leveys on noin 30 metriä ja alikulkukorkeus on 18 metriä. Kulkuaukon kulkusyvyys on vähintään 4 metriä. Työsiltaan on merkitty kulkuaukko ja alikulkukorkeus.
Muistutamme, että työsiltaa ei pidä alittaa muualta kuin kulkuaukon kohdalta.
Lopputilanteessa Kruunuvuorensillan alikulkukorkeus on 20 metriä väylällä, joka tulee kulkemaan Emäntä-luodon itäpuolella.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Jari HumalajokiProjektipäällikkö, Työyhteenliittymä Kruunusillat
Puh:0400437884jari.humalajoki@kreate.fiLinkit
Kruunusillat-raitiotie Kruunusillat-raitiotie yhdistää Laajasalon, Korkeasaaren ja Kalasataman Helsingin keskustaan. Samalla se luo uuden merellisen reitin myös pyöräilijöille ja jalankulkijoille. Tavoitteena on aloittaa raitiotien matkustajaliikenne Laajasalon ja Hakaniemen välillä vuonna 2027.
Kruunusillat-raitiotie toteutetaan kahden urakkamuodon yhdistelmänä: Kalasataman ja Kruunuvuorenrannan väliset kaksi siltaa, eli Finkensilta ja Kruunuvuorensilta, sekä Korkeasaaren maarakennus toteutetaan kokonaisurakkana. Kruunuvuorensillasta, noin 1200 metriä, tulee Suomen pisin silta. Yhteyden muu rakentaminen tehdään puolestaan allianssimallilla. Allianssiin sisällytetään myös yhteyden varrella olevia muita maarakennus-, kadunrakennus- ja kunnallisteknisiä töitä. Yksi tällainen työ on uuden Hakaniemensillan rakentaminen ja vanhan purkaminen.
Kruunusillat-allianssin osapuolet ovat Helsingin kaupunki, Kaupunkiliikenne Oy, YIT Suomi Oy, NRC Group Finland Oy, Ramboll Finland Oy, Sweco Finland Oy ja Sitowise Oy.
Kruunusillat-kokonaisurakan urakoitsijat ovat YIT Suomi Oy ja Kreate Oy. www.kruunusillat.fi -
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Helsingin kaupunki, kaupunkiympäristön toimiala
Katujen asfaltointi Helsingissä alkaa taas – katso lista kohteista!6.5.2024 13:15:52 EEST | Tiedote
Kesän saapuessa myös katujen asfaltoinnit alkavat. Helsingissä päällystetään uudelleen useita katuja ympäri kaupunkia. Uudelleenpäällystysohjelma painottuu pääsääntöisesti ajoratojen sekä jalankulku- ja pyöräilyväylien asfalttipinnan uusimiseen.
Cykeltrafikens huvudbana Sockenbackabanan planeras nu6.5.2024 12:15:15 EEST | Tiedote
Helsingfors stad utarbetar en översiktsplan för dragningen av Sockenbackabanan. Sockenbackabanan i fråga är en huvudled för cykeltrafiken längs tågbanan från Böle station till gränsen till Esbo, via Haga och Sockenbacka. Man kan delta i planeringen genom att svara på en enkät, delta i diskussionstillfället eller delta i planeringscykelfärden.
Pyöräliikenteen pääyhteyttä Pitäjänmäenbaanaa suunnitellaan parhaillaan6.5.2024 12:15:15 EEST | Tiedote
Helsingin kaupunki laatii parhaillaan yleissuunnitelmaa Pitäjänmäenbaanan linjaukselle. Pitäjänmäenbaana on pyöräliikenteen pääreitti, joka kulkee junaradan varressa Pasilan asemalta Haagan ja Pitäjänmäen kautta Espoon rajalle. Suunnitteluun voi osallistua vastaamalla kyselyyn, tulemalla mukaan keskustelutilaisuuteen tai suunnitelmapyöräilyyn.
Kaisaniemenpuiston väliaikaisia kulkureittejä selkeytetty3.5.2024 13:12:18 EEST | Tiedote
Kaisaniemenpuiston jalankulun ja pyöräliikenteen väliaikaiset kulkureitit ovat muuttuneet. Reittejä on haluttu parantaa ennen rautatieaseman laiturialueen alittavan Kaisantunnelin avaamista. Tunnelin avajaisia juhlitaan lauantaina 4. toukokuuta.
Kaupunki valmistelee areenatontin myymistä Garden Helsinkiä varten3.5.2024 09:00:07 EEST | Tiedote
Helsingin kaupunki valmistelee maa-alueen myymistä Garden Helsinki -hankkeelle Taka-Töölöstä. Kaupalla mahdollistetaan uuden suurareenan ja tapahtumakeskuksen rakentaminen Helsingin kantakaupunkiin.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme