Sellon uusi mittarointijärjestelmä solahtaa osaksi kauppakeskuksen sujuvaa arkea

• Kauppakeskus Selloon asennettiin Schneider Electricin sähkönjakelun valvontaohjelmisto EcoStruxure Power Monitoring Expert.
  • Power Monitoring Expertin avulla Sellon energiankulutusta ja sähköjärjestelmien kuntoa voidaan tarkkailla luotettavasti ja tarkasti, myös kauppakeskuksessa toimivien yksittäisten liikkeiden tasolla.

Espoossa sijaitseva kauppakeskus Sello on yksi Pohjoismaiden suurimpia kauppakeskuksia ja Euroopan ekologisin kauppakeskus. Kokonaisuuteen kuuluu yli 160 liikettä ja palvelua, joten energiankulutuksen tarkka ja luotettava seuraaminen on ehdottoman tärkeää Sellon toiminnalle. Lisäksi tarkka data on tärkeää toiminnan ympäristövaikutuksien laskemiselle.

Kun keskuksen kaksikymmentä vuotta vanha energian mittarointijärjestelmä tuli tiensä päähän, pystyi Schneider Electric tarjoamaan sen tilalle modernin Power Monitoring Expert -ohjelmiston.

– Vanha järjestelmä ei tuottanut dataa riittävästi, sillä se oli käyttöikänsä päässä eikä päivityksiä ollut enää saatavilla. Kävimme asiakkaan kanssa läpi tarkasti, mitä he toivoivat ratkaisultaan, ja löysimme Schneiderin laajasta tarjonnasta Sellolle sopivimmat ratkaisut, kertoo myyntipäällikkö Merja Laine Schneider Electriciltä.

Sellolle oli tärkeää varmistaa, että valittu ratkaisu on kestävä ja ettei laaja uudistus häiritse kauppakeskuksen toimintaa.

– Meillä on jo aiemmin hyviä kokemuksia Schneider Electricin kanssa työskentelystä ja heidän kauttaan saaduista sujuvista huoltopalveluista. On hienoa, että heidän tarjoamassaan uudessa ratkaisussa pystytään esimerkiksi hyödyntämään aiempia väyläkaapelointeja, minkä ansiosta asiakaskokemus ei kärsi, kertoo kauppakeskus Sellon kiinteistöpäällikkö Olli Paunola.

Tarkkaa mittarointia Power Monitoring Expertillä

Tärkein osa Schneider Electricin tarjoamaa ratkaisua oli sähkönjakelun valvontaohjelmisto EcoStruxure Power Monitoring Expert, joka kerää dataa sähköjärjestelmien kunnosta ja energiatehokkuudesta. Omassa pilvipalvelussaan toimiva ohjelmisto on elinkaareltaan ja integroitavuudeltaan huipputasoa.

– Ohjelmistoa päivitetään säännöllisesti, joten sen elinkaari on pitkä, eikä asiakkaan tarvitse olla huolissaan järjestelmän vanhenemisesta. Power Monitoring Expert on avoin ja skaalautuva ratkaisu, joka on helppo yhdistää olemassa oleviin laitteisiin, myös muiden valmistajien tuotteisiin. Sellossa aiemmin käytössä olleeseen ratkaisuun verrattuna ohjelmisto pystyy suorittamaan automaattisesti tai puoliautomaattisesti paljon enemmän toimintoja, kuten keräämään dataa kattaviksi raporteiksi ja tarkkailemaan sähkönlaatua, kertoo projektipäällikkö Petja Jantunen Schneider Electriciltä.

Power Monitoring Expertin lisäksi Selloon asennettiin Schneider Electriciltä noin 400 energiamittaria ja 190 pulssimittausta.

Energiamittarointi tukee kauppakeskuksen toimintaa

Sellolla oli jo aiemmin hyviä kokemuksia Schneider Electricin kanssa työskentelemisestä, sillä yhteistyötä on tehty myös kulunvalvonnassa ja palojärjestelmäratkaisuissa.

– Schneider pystyi tarjoamaan tarvitsemamme ratkaisun juuri meidän tiloihimme räätälöitynä. Tavoitteenamme on olla Euroopan ekologisin kiinteistö, ja sitä varten energiamittarointimme on oltava kunnossa. Saamme nyt myös kerättyä luotettavasti vuokralaiskohtaista dataa sähkönkäytöstä, minkä ansiosta pystymme kohdistamaan laskutukset oikein, Paunola kertoo.

Jantunen on tyytyväinen, että Schneider Electric pääsi näyttämään osaamistaan kiinnostavassa kohteessa.

– Suuressa kauppakeskuksessa esimerkiksi ilmastointi ja lämmitys on jaettu useisiin kokonaisuuksiin, mutta Power Monitoring Expert seuraa niitä kaikkia vaivatta. Ratkaisun voi myös integroida helposti muihin järjestelmiin, jolloin kerättävästä datasta saadaan entistä enemmän hyötyä.

Project Team Manager Petja Jantunen, Schneider Electric

petja.jantunen@se.com

Schneider Electric esittelee uudistetun datakeskusten White Space -valikoiman tehokasta tekoälyä ja suuren tiheyden sovelluksia varten19.6.2024 08:00:00 EEST | Tiedote

Uusi tuotevalikoima palvelee suuren tiheyden sovelluksia ja tekoälyn työkuormia tarjoamalla paremman kapasiteetin, jäähdytystehon ja liitettävyyden. Parannetut ominaisuudet sisältävät toisen sukupolven NetShelter SX -räkit, NetShelter Aisle Containment -käytäväratkaisut ja NetShelter Rack PDU Advanced -virranjakeluratkaisut. Päivitetyt ratkaisut vastaavat alan vaatimuksiin kestävästä kehityksestä, markkinoille saattamisen nopeudesta ja EU:n energiatehokkuusdirektiivin noudattamisesta. Energianhallinnan ja automaation digitaalisen muutoksen edelläkävijä Schneider Electric on julkistanut uudistetun White Space -valikoimansa, jossa räkit ja IT-laitteet sijaitsevat datakeskuksessa. Tämä uusi tuotevalikoima sisältää toisen sukupolven NetShelter SX -räkit (NetShelter SX Gen2), uuden NetShelter Aisle Containment käytäväratkaisut ja päivittyvät NetShelter Rack PDU Advanced -virranjakeluratkaisut, jotka on suunniteltu vastaamaan nykyaikaisten datakeskusten muuttuvia tarpeita. Valikoima palvelee

Mediakutsu: Miten saadaan suomalaiset kodit osaksi ilmastohaasteen ratkaisua? – SuomiAreena to 27.6.2024 klo 14:00–14:4518.6.2024 11:41:31 EEST | Kutsu

Sähkön hintatason nousu ja hinnanvaihtelut ovat opettaneet suomalaisia seuraamaan ja ymmärtämään omaa sähkönkäyttöään. Asumisella on tavallisen kansalaisen osalta suuri ilmastovaikutus: Suomessa on 1,25 miljoonaa pientaloa, ja suurin osa niistä on rakennettu 70- ja 80-luvuilla. Miten tämä rakennusmassa saadaan teknologian avulla käyttämään vähemmän energiaa ja tuottamaan pienempää hiilijalanjälkeä? Mitä keinoja tavallisella kansalaisella on käytössään omassa kodissaan?

Schneider Electric ja AVEVA tekevät yhteistyötä IN-CORE Systèmesin kanssa parantaakseen sähköajoneuvojen akkujen tuotantoprosessia12.6.2024 11:42:10 EEST | Tiedote

Kumppanuus mahdollistaa elektroditason datayhteydet ja tarjoaa sähköautojen akkujen valmistajille uusia suorituskykytietoja. Yhteinen tarjonta optimoi laatua, tuotantoa ja materiaalien käyttöä vähentäen samalla jätettä. Schneider Electric, energianhallinnan ja automaation digitaalisen muutoksen johtaja, ja AVEVA, maailman johtava teollisten ohjelmistojen toimittaja, joka edistää digitaalista muutosta ja kestävää kehitystä, ovat ilmoittaneet uudesta kumppanuudesta IN-CORE Systèmesin kanssa. Nyt aloitetun yhteistyön tarkoitus on parantaa tehokkuutta sähköajoneuvojen akkutuotannossa. Sähköautomarkkinoiden kasvun jatkuessa räjähdysmäisenä akkutuotantoon kohdistuu yhä suurempia paineita laadun, tehokkuuden ja tulosten parantamiseksi. Tuotannon lisääntyminen voi johtaa uusiin ongelmiin, kuten vikaantumistapoihin ja prosessivaihteluihin, jotka puolestaan aiheuttavat toiminta-, materiaali- ja työvoimahäviöitä. Viime vuosina sähköautojen akkujen tuotannossa materiaalihävikki on ollut jopa 20 pr

EuroPark sai tehokkaan ratkaisun sähköautojen lataustarpeen hallintaan Schneider Electricin avulla10.6.2024 08:10:00 EEST | Tiedote

Sähköautoilun nopea kasvu on vauhdittanut myös latauspisteillä varusteltujen pysäköintipaikkojen kysyntää. Pysäköintipalveluja tarjoava EuroPark Finland on vastannut autoilijoiden tarpeisiin latureita lisäämällä mutta myös kehittämällä automatisointia. Schneider Electric loi EuroParkin Autopay Park & Charge -kohteisiin yhtenäisen käyttöliittymän, jonka avulla sujuva lataus, toimiva kuormanhallinta ja kiinteistöautomatiikka toimivat yhteen.

EU:n USB-C-latausstandardi astuu voimaan – Laitteiden pikalataus mahdollista nyt suoraan pistorasiasta31.5.2024 08:15:00 EEST | Tiedote

USB-C-lataustekniikka yleistyy Euroopassa kiivaalla tahdilla. EU on määrännyt, että USB-C:stä tulee EU-alueella yleinen latausstandardi pienelektroniikkalaitteissa vuoden 2024 loppuun mennessä. Schneider Electric on lanseerannut ensimmäisenä kalustevalmistajana Pohjoismaissa USB-C-latauspistorasian, joka hyödyntää nopeaa ja dynaamista Power Delivery -lataustekniikkaa. USB-C-latauspistorasian etuja ovat nopean lataustehon lisäksi monipuolisuus, turvallisuus, käytännöllisyys ja helppo asennettavuus. Schneider Electricin Power Delivery -tekniikalla varustetusta USB-C-pistorasiasta saa jopa 45 watin lataustehon, jolloin esimerkiksi puhelimen akun voi saada 70-prosenttisesti täyteen vain puolessa tunnissa. Power Delivery on USB-C-liitäntään perustuva latausstandardi, joka mahdollistaa suuremman virransyötön ja nopeamman latauksen kuin perinteiset USB-latauskytkennät. Power Delivery -tekniikka takaa aina optimaalisen ja turvallisen latauksen, eikä käyttäjän tarvitse huolehtia, että laite sai