110 vuotta täyttävä Laulu-Miehet kutsui kuusi uutta säveltaiteilijajäsentä

Suomen paras aikuisten miesten kuoro, Laulu-Miehet, täyttää 110 vuotta. Merkkivuoden kunniaksi kuoro kutsui uusia, poikkeuksellisen ansioituneita musiikin mestareita säveltaiteilijajäsenikseen. Uudet säveltaiteilijajäsenet ovat säveltäjät Mikko Heiniö ja Mikko Sidoroff, sekä oopperalaulajat Tuomas Katajala, Jaakko Kortekangas, Aarne Pelkonen ja Matti Turunen.

Yksi maamme tunnetuimmista mieskuoroista täyttää 110 vuotta.

Vuonna 1914 perustetun Laulu-Miesten säveltaiteilijajäseneksi voidaan kutsua säveltäjä tai esittävä säveltaiteilija, joka on merkittävästi avustanut kuoron toimintaa tai henkilö, jolla on huomattavat ansiot maamme musiikkielämässä.

- Säveltaiteilijajäseneksi kutsuminen on sydämestä kumpuava tapamme osoittaa kiitollisuutta ja kunnioitusta paitsi Laulu-Miesten myös koko musiikkikulttuurin eteen tehdystä mittavasta ja arvokkaasta työstä, Laulu-Miesten puheenjohtaja Veli-Pekka Talvela sanoo.

Historian saatossa säveltaiteilijajäseniksi on ennen tätä kutsuttu kaikkiaan 59 henkilöä.

Alle on tiiviisti - muttei kattavasti - kuvattu perusteet sille, miksi Heiniö, Sidoroff, Katajala, Kortekangas, Pelkonen ja Turunen kunnianosoituksensa ansaitsevat. Tarkemmat tiedot voit lukea www.laulumiehet.fi

Säveltäjä Mikko Heiniö

Heiniön arkipäiväisyyksistä vapaa, kuulijaa ja esittäjää mielistelemätön säveltäjänkynä rikastuttaa suomalaista mieskuorokirjallisuutta ainutlaatuisella ja arvokkaalla tavalla.  Heiniön Laulu-Miehille säveltämissä mieskuoroteoksissa Isoisän runoja Op 94 no1 ja Amen Op 101 kuuluu instrumentin tuntevan säveltaiteilijan taitava ja innoittunut ääni.

Säveltäjä Mikko Sidoroff

Yksittäisillä teoksilla ja laajoilla moniosaisilla kuorosarjoillaan Sidoroff on uudistanut erityisesti ortodoksista kirkkomusiikkia. Keinovarat ja kirjoittamisen tekniikat hallitsevana Sidoroffin kuorosävellykset säilyttävät ilmaisullisen rikkauden, muodon kiinteyden ja kiinnostavuuden.  Sidoroffin Laulu-Miehille omistamat Pyhä yö ja Simeonin kiitosvirsi rikastuttavat suomalaista mieskuorokirjallisuutta arvokkaalla tavalla.

Tenori Tuomas Katajala

Laulu-Miesten Erik Fordell-, Eino Linnala- ja Erkki Melartin -mieskuorolaulujen kokonaislevytystuotannoissa Tuomas Katajalan maailmanluokan ääni-instrumentilla on ollut keskeinen merkitys levytysten taiteellista vaikuttavuutta arvioitaessa ja ensilevytyksiin kohdistunutta huomiota jaettaessa. Laulu-Miehet sai valtakunnallista tunnustusta musiikkilehti Rondo Classicin valitessa Erik Fordell, Armaan läheisyys -tallenteen kuukauden levyksi helmikuussa 2023.

Baritoni Jaakko Kortekangas

Ilmaisuvoimaisella ja notkealla baritonillaan Jaakko Kortekangas onnistuu viimeistelemään Laulu-Miesten Eino Linnala Mieskuorolaulut -kokonaislevytyksen taiteellista vaikuttavuutta.  Leevi Madetojan De profundis- ja shamanistisen Aslak Smaukan Aslakin kirous -tulkinnoillaan Kortekangas nousee yhdeksi teosten esityshistorian solistisista esikuvista.

Baritoni Aarne Pelkonen

Laulu-Miesten Erik Fordell- ja Erkki Melartin -mieskuorolaulujen kokonaislevytystuotannoissa Aarne Pelkosen soinnikas, taipuisa ja ytimekäs instrumentti on nostanut levytysten taiteellista vaikuttavuutta. Pelkosen intensiivinen ja ilmava tulkitsijan ote on avannut ensilevytyksille uusia korvia ja niiden ansaitsemia tärkeitä ovia.

Basso Matti Turunen

Yllä jo mainituissa Erik Fordell- ja Erkki Melartin -mieskuorolaulujen kokonaislevytystuotannoissa Matti Turusen maankuulu basso on ollut omimmillaan ilmeikkyyttä ja notkeutta vaativissa humoreskeissa ja balladeissa. Turusen muusikkous ja kyky vastata vaihtuviin vuorovaikutustilanteisiin on kohottanut taiteellista elämystä rampin kummallakin puolella.

Uusien säveltaiteilijajäsenten ansiomerkit luovutettiin Laulu-Miesten talossa Helsingin Kampissa 26.4.2024 järjestetyssä seremoniassa.

Laulu-Miesten puheenjohtaja
Veli-Pekka Talvela, p. 0400 949 900, vptalvela@gmail.com

Laulu-Miesten taiteellinen johtaja
Matti Hyökki, p. 040 515 1175, matti.hyokki@gmail.com

Lue lisää ja tutustu tarkempiin kuvauksiin uusista säveltaiteilijajäsenistä: www.laulumiehet.fi

Yksi maamme tunnetuimmista mieskuoroista täyttää 110 vuotta.

Tietoa julkaisijasta

Laulu-Miehet on yksi Suomen maineikkaimmista mieskuoroista. Kuoron perustivat keväällä 1914 joukko entisiä Ylioppilaskunnan Laulajien ja Suomen Laulun jäseniä. Laulu-Miehet on se kuoro, joka ensimmäisenä esitti mm. Jean Sibeliuksen Jääkärien marssin sekä Finlandia-hymnin.

Yhä edelleen Laulu-Miehet tuottaa ja esittää korkeatasoista mieskuoromusiikkia, tarjoaa kuulijoilleen musiikkielämyksiä, vaikuttaa suomalaisessa musiikkielämässä ja on laulajilleen sosiaalisesti virikkeinen sekä innostava musiikkiyhteisö.

Laulu-Miehiä johtaa Matti Hyökki.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Lue lisää julkaisijalta Laulu-Miehet