Boston Consulting Group

Tutkimus: Suomi on yhä kansainvälisten osaajien suosiossa - suomalaisten oma into muuttaa ulkomaille laskenut

Jaa

Suomi on 25. houkuttelevin maa kansainväliselle työvoimalle, selviää konsulttiyhtiö Boston Consulting Groupin (BCG) kansainvälisestä raportista. Yli 150 000 vastaajalle 185 maassa tehdyn tutkimuksen mukaan Australia nousi uudeksi suosikkimaaksi, ohi Kanadan.

Suomi on edelleen yksi maailman houkuttelevimmista maista kansainväliselle työvoimalle. Konsulttiyhtiö Boston Consulting Groupin (BCG) kansainvälisen tutkimuksen mukaan Suomi on maarankingin sijalla 25. Laskua on hieman tullut, sillä vielä vuonna 2021 samainen sija oli 22 ja vuonna 2018 21. Australia on tutkimuksen mukaan ulkomaiselle työvoimalle kaikkein houkuttelevin maa. Kysely tehtiin yhteistyössä The Stepstone Groupin ja The Network -rekrytointiverkoston kanssa, jota Suomessa edustaa digitaalisia rekrytoinnin ja työnhaun ratkaisuja tarjoava Laura. 

Suomeen töihin haluaisivat ennen kaikkea virolaiset, jotka olivat listan kärjessä myös vuonna 2021. Muita halukkaita Suomeen töihin tulijoita löytyy Pakistanista, Ghanasta sekä Arabiemiirikunnista. Suomessa työskentelyn houkuttelevuus perustuu tutkimuksen mukaan useisiin tekijöihin, jotka tekevät maasta erityisen kiinnostavan kohteen kansainvälisille työnhakijoille. 

  • Tutkimuksen mukaan Suomi erottuu kansainvälisesti maana, joka vetää puoleensa kansainvälisiä osaajia monipuolisten ja hyvien työmahdollisuuksien, korkean elämänlaadun ja yhteiskunnallisen vakauden ansiosta, sanoo BCG:n osakas Tapio Schrey.  

Suomalaiset eivät kaipaa kauas 

Suomalaiset muuttaisivat työn perässä mieluiten länsinaapuriimme Ruotsiin. Muita suosikkimaita ovat Saksa, Norja sekä Espanja. Kymmenen suosikkimaan kärki on pysynyt maiden osalta samana vuoteen 2021 verrattuna, mutta maiden sijoitukset ovat vaihdelleet. Kärkeä piti vuonna 2021 kuitenkin sama tuttu Ruotsi.  

Kaiken kaikkiaan suomalaisten muuttohalukkuus ulkomaille työn perässä on laskenut aiemmasta, vuonna 2021 toteutetusta tutkimuksesta. Aktiivisesti töitä ulkomailta etsii nyt vain 9 %, verrattuna vuoden 2021 takaiseen 20 %. Suomalaisten muuttohalukkuus on matalampi kuin globaalisti. Kansainvälisistä osaajista 23 % etsii aktiivisesti töitä ulkomailta. 

Suomalaisten vähäinen muuttohalukkuus johtuu yhteiskunnallisista ja kulttuurisista tekijöistä. Nuorten suhteellisen pieni osuus työvoimassa, perheen perustaminen ja asettuminen tiettyyn paikkaan sekä perhesiteiden arvostus yhdessä vähentävät suomalaisten halua muuttaa. Lisäksi Suomen vahva työllisyystilanne mahdollistaa uran ja elämän rakentamisen turvallisesti ilman tarvetta muuttaa ulkomaille, sanoo toimitusjohtaja Ismo Kurri The Networkia Suomessa edustavasta Laura.fi -sivustosta.   

Decoding Global Talent kyselytutkimukseen vastasi yli 150 000 vastaajaa 188:ssa eri maassa. Suomalaisia vastaajia tutkimuksessa oli 1217. Suomessa tutkimuksen vastaukset kerää ja julkaisee Laura.fi -työpaikkasivusto, joka on The Network -digirekrytointiverkoston suomalainen jäsen. 

Lue lisää tutkimuksesta: https://www.bcg.com/publications/2024/dream-destinations-and-talent-mobility-trends 

Lisätietoja: 
Johanna Rönn 
Boston Consulting Group 
Senior PR & Communications Specialist 
0403116108 
ronn.johanna@bcg.com

Ismo Kurri 
Laura Rekrytointi Oy 
Toimitusjohtaja 
040 504 0738 
ismo.kurri@laura.fi 

Yhteyshenkilöt

Tietoa julkaisijasta

Boston Consulting Group (BCG) toimii yhteistyössä liike-elämän ja yhteiskunnan johtajien kanssa, ratkaisten heidän tärkeimpiä haasteitansa. Yhteistyöllä autamme asiakkaitamme kasvamaan, löytämään kestävää kilpailuetua ja luomaan myönteistä yhteiskunnallista vaikutusta. BCG tarjoaa ratkaisuja huippuluokan liikkeenjohdon konsultoinnin, teknologian ja suunnittelun sekä yrityshankkeiden ja digitaalisten projektien avulla. Työskentelemme ainutlaatuisella yhteistyömallilla asiakasorganisaation kaikilla tasoilla, ja tavoitteenamme on auttaa asiakkaitamme kukoistamaan tehden samalla maailmasta paremman.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Boston Consulting Group

Tutkimus: Yhä useammat kuluttajat hyödyntävät generatiivista tekoälyä työkaluna löytääkseen parhaat tarjoukset – hintatietoiset kuluttajat aloittavat tarjousten etsinnän jo ennen Black Fridayta20.11.2024 08:13:00 EET | Tiedote

Generatiivinen tekoäly yleistyy työkaluna, jota yhä useammat kuluttajat käyttävät parhaiden tarjousten etsimiseen, selviää Boston Consulting Groupin (BCG) tuoreesta globaalista tutkimuksesta. Sen mukaan 38 % vastaajista on jo käyttänyt tai aikoo käyttää generatiivista tekoälyä Black Fridayn, Cyber Mondayn ja Singles' Dayn aikana.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye