Ismo Kokko: ”Työnantajien oikeuksille tarvitaan rajat”
Auto- ja Kuljetusalan Työntekijäliitto AKT:n puheenjohtaja Ismo Kokko vaatii vappupuheessaan 1.5. Helsingin Kansalaistorilla ammattiyhdistysliikkeen tavoitteeksi työnantajien työnjohtoon ja tulkintaetuoikeuteen liittyvien oikeuksien rajaamista ja tasapainoa työntekijöiden ja työnantajien oikeuksille.

– Ay-liikkeen on otettava pitkäaikaiseksi tavoitteeksi työnantajien työnjohto-oikeuden ja tulkintaetuoikeuden rajaaminen. Jos meiltä viedään oikeus protestoida, heikennetään työehtoja ja työpaikoille tuodaan järjestäytymättömiä edustajia, on syytä rajoittaa myös työnantajien oikeuksia, AKT:n puheenjohtaja Ismo Kokko vaati vappupuheessaan.
Kokko nostaa ykköstavoitteeksi sen, että on rajattava työnantajien työnjohto- ja tulkintaetuoikeutta, joka on Suomessa poikkeuksellisen vahva. Työnantajilla on lähes absoluuttinen tulkintaoikeus riitatilanteessa. Tätä epätasapainoa on käännettävä jatkossa työntekijöiden puolelle.
Toiseksi työnantajien hyvityssakkoja työehtosopimusten rikkomisesta pitää nostaa merkittävästi.
– Mikäli työnantaja rikkoo työehtoja, rangaistus on tällä hetkellä lähinnä se, että työnantajan pitää maksaa se, mitä olisi muutenkin työehtosopimusten mukaan pitänyt maksaa. Työehtosopimuksen määräysten rikkomisesta työnantajat selviävät tällä hetkellä maksimissaan muutaman tuhannen euron hyvityssakolla.
Kolmanneksi työntekijöiden osallisuutta yritysten hallinnossa on lisättävä ja 150 työntekijän rajaa on Yhteistoimintalain soveltamisalan nosto koskemaan vain yli 50 hengen työpaikkoja tulee perua.
– Työntekijöiden osuutta yritysten hallinnossa tulee lisätä. Pohjoismaiset ja Keski-Euroopan esimerkit kulkevat aivan eri suuntaan. Esimerkiksi Saksassa edustuksen raja on viisi työntekijää.
Kokko suomi puheessaan myös hallituksen ammattikoulutuslinjaa, kun aikuiskoulutustuki viedään ammatinvaihtajilta, 18-vuotiaiden oppimateriaalit määrätään maksullisiksi. Nämä ovat ratkaisuina Kokon mukaan ”yksinkertaisesti tyhmiä” ja omiaan rapauttamaan ammatillista osaamista. Ammattikoulutuksen lähiopetusta pitäisi lisätä, koska monilla työpaikoilla ei vain ole resursseja huolehtia opiskelijoista.
– Ammatillisen koulutuksen alasajo iskee Suomen kilpailukykyyn pitkällä aikavälillä huomattavasti enemmän kuin mitkään hallituksen suunnitelmat sitä parantavat.
Ismo Kokon vappupuhe kokonaisuudessaan 1.5. klo 12.00 akt.fi -sivujen uutiset -osiosta.
Yhteyshenkilöt
Ismo KokkopuheenjohtajaAuto- ja Kuljetusalan Työntekijäliitto AKT ry
Puh:+358 40 732 5375ismo.kokko@akt.fiLinkit
Auto- ja Kuljetusalan Työntekijäliitto AKT ry on n. 40 000 jäsenen ammattiliitto ja vahva edunvalvoja. Liiton jäsenet työskentelevät autoliikenne-, ahtaus-, säiliöauto- ja öljytuote-, matkailu-, huolinta- ja liikenneopetusaloilla sekä huoltokorjaamoissa, terminaaleissa ja lentokoneiden matkustamoissa.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Auto- ja Kuljetusalan Työntekijäliitto AKT ry
Hallituksen velkatavoite karkasi - pienituloisia kuritettu turhaan24.4.2025 08:06:36 EEST | Tiedote
Hallitusohjelmaan on asetettu tavoitteeksi, että valtion velkaantuminen pysähtyy ja talous lähtee reippaaseen kasvuun. Sen sijaan suunta on päinvastainen. Tästä piti tulla kasvuriihi, mutta tuloksena olikin kaverikapitalismin riihi.
AKT kritisoi valtion omistajaohjauspolitiikkaa poliittisella mielenilmauksella25.3.2025 09:28:48 EET | Tiedote
Auto- ja Kuljetusalan Työntekijäliitto AKT paheksuu Finnairin merkittävästi kasvavia hallituspalkkioita samaan aikaan, kun henkilöstöä pakotetaan säästöohjelmiin. Kritiikki kohdistuu valtion omistajaohjauspolitiikkaan. Omistajaohjausministerin pitäisi suitsia käsistä karannutta palkitsemista ja löytää moraalinen selkäranka.
”Kuljettajan toive: lämmin vessa ja puhtaat kädet”14.3.2025 11:45:59 EET | Tiedote
AKT kyseli paikallisliikenteen linja-autonkuljettajilta vuonna 2024, miten WC-käynnit toteutuvat työvuorojen aikana. Lisäksi kysyttiin, mikä on esteenä, mikäli vessaan ei pääse. Kyselyyn vastanneista kuopiolaiskuljettajista yli puolet kertoi, ettei tosiallista mahdollisuutta vessakäyntiin ole edes neljän tunnin välein. Vessoja joko ei ole reiteillä tai päätepysäkeillä – tai aikataulut estävät vessakäynnit.
AKT hyväksyi työehtosopimuksen ahtausalalle6.3.2025 17:19:29 EET | Tiedote
AKT:n hallitus on hyväksynyt työehtosopimuksista saadun neuvottelutuloksen ahtausalalle. Palkat nousevat kolmen vuoden aikana 7,8 prosenttia, korotukset toteutetaan yleiskorotuksina.
AKT:lle neuvottelutulos ahtausalan työehtosopimuksesta4.3.2025 18:18:57 EET | Tiedote
Auto- ja Kuljetusalan Työntekijäliitto AKT ja Satamaoperaattorit ry ovat saaneet neuvottelutuloksen ahtausalan työehtosopimuksesta.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme