Kuvia Ruovedeltä Vapriikin pienoisnäyttelyssä

Vapriikin kokouskäytävällä toisessa kerroksessa avautuu perjantaina 3.5. Pirkanmaan kuvaköörin pienoisnäyttely Minun Ruoveteni. Pirkanmaan kuvakööri eli PIKU on Vapriikin kuva-arkiston vapaaehtoisten valokuvaajien ryhmä, joka kuvaa Pirkanmaata ja omaa kotiseutua. PIKU käynnistyy vuosittain vaihtuvassa Pirkanmaan kunnassa, josta kutsutaan vapaaehtoisia mukaan valokuvaamaan. Kesällä 2023 PIKU aloitti Ruovedellä.

Kesällä Laivarannassa, kun Tarjanne on saapunut satamaan.
Kesällä Laivarannassa, kun Tarjanne on saapunut satamaan. Petri Kangasniemi

PIKUssa yhdistyy valokuvaus sekä kiinnostus omaan kotiseutuun ja kulttuuriperintöön. Vapaaehtoiset kuvaajat pääsevät vaikuttamaan siihen, mitä omalta kotipaikkakunnalta tallennetaan museon kokoelmiin.

Näyttelyn kuvat esittelevät Ruoveden maisemia, tunnelmia ja ihmisiä vapaaehtoisten valokuvaajien silmin. Vapaaehtoisten kuvausteemoja olivat Minun Ruoveteni, Hiljaisuus ja Arki.

Vapriikin kuva-arkistosta löydät Tampereen historiallisten museoiden valokuvakokoelmat, jotka pitävät sisällään lähes kaksi miljoonaa valokuvaa. Vapriikin kuva-arkiston tehtävänä on tallentaa Pirkanmaan maakunnan sekä Tampereen kaupungin historiaa ja nykypäivää.

Digitaalisiin kuvakokoelmiin voit käydä tutustumassa Siiri-kuvapalvelussa (siiri.tampere.fi).

Tähtitalvikki PoikajärviViestintäsuunnittelija

Puh:050 321 1189

Kesällä Laivarannassa, kun Tarjanne on saapunut satamaan.

Adoptoi monumentti -näyttely avautuu Pälkäneellä30.5.2024 14:10:39 EEST | Tiedote

Adoptoi monumentti -vapaaehtoistoiminta täyttää tänä vuonna 15 vuotta! Juhlavuoden kunniaksi Pirkanmaan maakuntamuseo on toteuttanut näyttelyn, joka kiertää toiminnassa mukana olevia kuntia toukokuusta alkaen. Seuraavaksi näyttely avautuu Pälkäneen kirjastolla maanantaina 3.6. klo 15. Avajaiset ovat kaikille avoimet. Avajaisissa arkeologi Ulla Moilanen kertoo Pälkäneen rauniokirkon kaivausten uusimmista tuloksista. Lisäksi Kirkkoherra Jari Kemppainen valottaa Pyhän Mikaelin kirkon kirkollista elämää. Tervetuloa mukaan!