EVVK? Edunvalvontavaltakirja kannattaa tehdä, vaikka ei voisi vähempää kiinnostaa
Digi- ja väestötietoviraston Omissa käsissä -kampanja muistuttaa jälleen tekemään edunvalvontavaltuutuksen. Virasto kehittää jatkuvasti uusia palveluja toisen puolesta asioinnin sujuvoittamiseksi, sillä niitä tarvitaan väestömme ikääntyessä. Edunvalvontavaltuutuksen käyttöön ottaminen sujuukin nyt helpommin ja nopeammin verkossa. Lisäksi edunvalvontavaltuutetut pääsevät pian hoitamaan valtuuttajan omaisuuteen liittyviä asioita helpommin. Joko sinä olet tehnyt edunvalvontavaltuutuksen?

Digi- ja väestötietoviraston Omissa käsissä -kampanja tekee edunvalvontavaltuutusta tunnetuksi toukokuussa tuttujen TV-kasvojen Jorman ja Soilen kera. Kampanja kannustaa jokaista täysi-ikäistä tekemään edunvalvontavaltakirjan, vaikka ei voisi vähempää kiinnostaa. EVVK – Fiksu tapa varautua on kampanjan teemana tänä keväänä. Lyhenne sopii myös edunvalvontavaltakirjaan.
– Tämä on Omissa käsissä -kampanjan kolmas ja viimeinen vuosi. Edunvalvontavaltuutus on saanut sen ansiosta näkyvyyttä jo laajasti aiempina vuosina. Nyt haluamme herätellä etenkin kolme-nelikymppisiä toimimaan eli tekemään edunvalvontavaltakirjan itselleen ja auttamaan esimerkiksi vanhempiaan sen tekemisessä, kertoo viestintä- ja markkinointijohtaja Liinu Lehto Digi- ja väestötietovirastosta.
Suomen väestön ikääntyminen lisää merkittävästi toisen puolesta asioinnin ja edunvalvonnan tarvetta tulevina vuosina. Odotettavissa on, että vuonna 2030 yli 100 000 suomalaisella on voimassa oleva määrätty edunvalvonta tai edunvalvontavaltuutus.
– Tavoitteenamme on, että mahdollisimman monen apua tarvitsevan asioiden hoito järjestetään edunvalvontavaltuutuksen avulla. Vuodesta 2022 alkaen edunvalvontavaltuutuksia onkin otettu käyttöön enemmän kuin edunvalvontoja on määrätty, kertoo johtava asiantuntija Suvi Malinen Digi- ja väestötietovirastosta.
Vuonna 2023 vahvistettiin eli otettiin käyttöön yli 11 000 edunvalvontavaltuutusta, ja tänä vuonna määrän ennustetaan kasvavan. Kysyntää tasaamaan kehitetään jatkuvasti uusia digipalveluja, jotta asiointi toisen puolesta olisi helpompaa ja sujuvampaa.
Edunvalvontavaltuutuksen käyttöönotto helpottuu uuden verkkolomakkeen myötä
Digi- ja väestötietovirasto otti huhtikuussa käyttöön uuden tavan hakea edunvalvontavaltuutuksen vahvistamista. Edunvalvontavaltuutettu hakee edunvalvontavaltuutuksen vahvistamista silloin, kun valtuutus on tarpeen ottaa käyttöön eli kun valtuuttaja ei pysty enää hoitamaan niitä asioita, joita valtuutus koskee. Verkkolomakkeella asiansa saa nopeimmin eteenpäin, sillä sen kautta saapuvat hakemukset ja niiden liitteet kirjataan saapuneiksi automaattisesti.
– Tämä on meille suuri edistysaskel edunvalvontavaltuutusten käsittelyssä. Toivomme, että verkkolomakkeesta tulisi ensisijainen asiointikanava edunvalvontavaltuutusasioissa, Malinen kertoo.
Koska edunvalvontavaltakirja täytyy lain mukaan tehdä kirjallisesti, alkuperäinen paperinen valtakirja täytyy vielä toimittaa Digi- ja väestötietovirastoon joko postitse tai tuomalla se palvelupaikkaan tai sen postilaatikkoon. Alkuperäinen valtakirja palautetaan hakijalle, kun se on tallennettu järjestelmään.
Hakemuksen voi edelleen tehdä myös paperisena.
Läheisen puolesta voi asioida myös Suomi.fi-valtuuksilla
Kuka tahansa täysi-ikäinen voi antaa luottohenkilölleen Suomi.fi-valtuuksia. Niiden avulla voi asioida toisen henkilön puolesta esimerkiksi apteekeissa ja useissa asiointipalveluissa, kuten OmaVerossa ja OmaKannassa. Jokainen voi päättää itse, kenelle, mihin asioihin ja mille ajanjaksolle antaa valtuudet.
Suomi.fi-valtuudet voivat olla voimassa samaan aikaan edunvalvontavaltuutuksen kanssa.
Edunvalvontavaltuutetut voivat toukokuun aikana ryhtyä hoitamaan valtuuttajansa taloudellisia asioita esimerkiksi Verohallinnon ja Traficomin digipalveluissa. He eivät enää tarvitse asiointiin erillisiä Suomi.fi-valtuuksia, vaan asiointioikeus tarkastetaan jatkossa automaattisesti Suomi.fi-valtuuksien avulla. Digi- ja väestötietovirasto jatkaa edunvalvontavaltuutettujen ja yksityisten edunvalvojien digiasioinnin kehittämistä vuosina 2024–2025.
Jorma ja Soile pohtivat edunvalvontavaltuutusta Omissa käsissä -kampanjassa
Digi- ja väestötietovirasto on jo parin vuoden ajan kampanjoinut edunvalvontavaltuutuksen tunnettuuden lisäämiseksi. Yhteiskunnallisessa Omissa käsissä -kampanjassa on mukana jo yli 90 kumppania ministeriöistä lakiasiaintoimistoihin ja paikallisyhdistyksiin ympäri Suomen. Monet niistä tarjoavat palveluja edunvalvontavaltakirjan laatimiseksi.
Tänä vuonna kampanjassa on mukana rovaniemeläinen eläkeläispariskunta Jorma ja Soile Piipponen, jotka ovat monelle nuoremmallekin tuttuja Sohvaperunat-tv-ohjelmasta. Digi- ja väestötietoviraston holhoustoimen asiantuntija Sanna Sotaniemi auttaa heitä edunvalvontavaltakirjan laatimisessa viraston YouTube-kanavalta löytyvässä videossa.
– Jorman tapaisia jääräpäitä voi olla välillä vaikea saada tekemään asioita. Tämän asian kyllä kannattaisi kiinnostaa kaikkia. Jorman traktorinkin kohtalon voi halutessaan määrätä. Onneksi saimme Sannalta apua: edunvalvontavaltuutus on nyt helpompi ymmärtää ja tehdä valmiiksi, Soile sanoo.
Mikä on edunvalvontavaltuutus? |
|||
|
|||
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Liinu LehtoViestintä- ja markkinointijohtaja
Viestinnän johtaminen ja mediayhteydet
Suvi MalinenJohtava asiantuntijaDigi- ja väestötietovirasto
Holhoustoimi: edunvalvontavaltuutus
Kuvat

Linkit
Digi- ja väestötietovirasto
Digi- ja väestötietovirasto edistää yhteiskunnan digitalisaatiota, turvaa tietojen saatavuutta ja tarjoaa palveluja asiakkaiden elämäntapahtumiin.
Digi- ja väestötietovirasto huolehtii yhteiskunnan perustana olevan väestötietojärjestelmän ylläpidosta ja yhteiskunnan digitalisaatiosta. Viraston tehtäviä ovat mm. siviilivihkimiset, nimen- ja osoitteenmuutokset, holhous- ja edunvalvonta-asiat, väestötietojärjestelmän ylläpito, sähköisen identiteetin ratkaisujen kehittäminen sekä keskitettyjen sähköisen asioinnin tukipalvelujen kehittäminen ja ylläpito. Tällaisia sähköisen asioinnin tukipalveluja ovat mm. Suomi.fi-verkkopalvelu, sähköiset viranomaisviestit (Suomi.fi-viestit) sekä valtuuttaminen toisen puolesta asiointiin (Suomi.fi-valtuudet). Virasto myös vastaa kansallisen palveluarkkitehtuurin toteutuksesta.
Muut kielet
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Digi- ja väestötietovirasto
Samarbetsförhandlingarna vid Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata har avslutats12.6.2025 15:13:43 EEST | Pressmeddelande
Samarbetsförhandlingarna vid Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata har avslutats i samförstånd mellan arbetstagarorganisationerna och arbetsgivaren. Förhandlingarna gällde konsekvenser för personalen i och med ändringen av nätverket av service- och verksamhetsställen. Tjänsteställena för ämbetsverkets nuvarande personal finns i fortsättningen på 12 orter. Ändringen medför inget behov av nedskärningar i personalen.
Digi- ja väestötietoviraston yhteistoimintaneuvottelut ovat päättyneet12.6.2025 15:13:43 EEST | Tiedote
Digi- ja väestötietovirastossa käydyt yhteistoimintaneuvottelut ovat päättyneet työntekijäjärjestöjen ja työnantajan yhteisymmärryksessä. Neuvottelut koskivat palvelu- ja toimipaikkaverkoston muutoksen henkilöstövaikutuksia. Viraston nykyisen henkilöstön virkapaikat sijoittuvat jatkossa 12 paikkakunnalle. Muutokseen ei liity henkilöstön vähentämistarvetta.
Cooperation procedure at the Digital and Population Data Services Agency completed12.6.2025 15:13:43 EEST | Press release
Cooperation procedures at the Digital and Population Data Services Agency have ended with an agreement between the employee organisations and the employer. The procedures concerned the personnel impact of the changes in the network of offices and service locations. The post locations of the Agency’s current personnel will be in 12 municipalities. The changes do not involve a need to reduce the number of personnel.
HelsingforsMissionens och Helsingfors stads digitala stöd i hemmet belönades med utmärkelsen Digitukiteko 2025 – digitala färdigheter och delaktighet för seniorer genom samarbete22.5.2025 15:05:00 EEST | Pressmeddelande
Det digitala stöd som HelsingforsMissionen och Helsingfors stad ordnar har vunnit utmärkelsen Digitukiteko 2025. Det avgiftsfria digitala stödet erbjuder i synnerhet seniorer som riskerar att marginaliseras en möjlighet att stärka sina digitala färdigheter i sitt eget hem. Verksamheten har lyckats kombinera samarbetet mellan den offentliga och den tredje sektorn på ett sätt som kan skalas upp till andra delar av Finland.
HelsinkiMission ja Helsingin kaupungin kotiin tuotava digituki palkittiin Digitukiteko-tunnustuksella 2025 – yhteistyöllä digitaitoja ja osallisuutta senioreille22.5.2025 15:05:00 EEST | Tiedote
HelsinkiMission ja Helsingin kaupungin järjestämä kotiin tuotava digituki on voittanut vuoden 2025 Digitukiteko-tunnustuksen. Maksuton digituki tarjoaa erityisesti syrjäytymisvaarassa oleville senioreille mahdollisuuden vahvistaa digitaitojaan omassa kodissaan. Toiminta on onnistunut yhdistämään kolmannen ja julkisen sektorin yhteistyön tavalla, joka on skaalattavissa myös muualle Suomeen.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme