”Itkin enemmän mun kissan kuolemaa, kuin mulle tehtyjä abortteja!" Onnellisia aborttitarinoita -teos paljastaa salatut tunteet

Millaista on moderni aborttipuhe?

Nykyisin raskaudenkeskeytys yhteiskunnallisessa keskustelussa nähdään jo yhtenä terveydenhuollon toimenpiteenä ja yksilön oikeudesta, tehdä elämässään juuri niitä päätöksiä, jotka hänen tulevaisuuttaan määrittää.

Onnellisia aborttitarinoita -kirja antaa äänen sadalle onnelliselle aborttitarinalle, joissa on ajan kerrostumia, vaihtelevia elämäntilanteita, jopa huumoria mutta ennen kaikkea tarinoiden myötä kuvaillaan ihmisoikeutta, jonka eteen on tehty vuosikymmeniä töitä.

Kirja muistuttaa, ettei raskaana oleva ole automaattisesti äiti, nainen tai hetero. Kirjassa jokainen tarinankertoja on antanut kokemukselleen sen arvon, minkä on halunnut, eikä kertomuksissa ole säästelty tunteita, tuntemuksia vaan jaettu moninaisia elämäntilanteita ja ihmissuhteiden kirjoa.

Modernissa aborttipuheessa on toivottavasti jo päästy yli kliseisistä katumuksen ja syyllisyyden tunteista, sillä tutkimusten mukaan raskaudenkeskeyttäjät kokevat sitä abortin jälkeen harvoin.

Onnellisia aborttitarinoita -kirjassa on sata aborttitarinaa, jotka vievät meidät erilaisten aikojen kerrostumiin, tunteisiin ja elämäntilanteisiin, jossa raskaus on alkanut. Toisille abortissa on eritteitä, kipua, oman elämän pelastusta mutta myös äidillisiä tunteita. Joidenkin aborttitarinoissa on lettuja ja lempparijäätelöä, kaksi viivaa krapulassa, vapaaehtoisesti lapsettoman epätoivoa ja lapsilukuja, jotka ovat täynnä.

Moni abortintekijä kokee, että raskaudenkeskeytys on edelleen puheenaiheena tabu. Tai että, siitä saa puhua vain tietyntyyppisellä äänenpainolla, eikä siihen saisi liittyä tyytyväisyyttä, onnea tai iloa. Kirjassa muistutetaankin, ettei pakotettu raskauden jatkaminen lisää kenenkään vastuullisuutta eikä se ole hyvän ihmisyyden tae.

Kirja piirtää sivuilleen mielenkiintoisia elämäntarinoita, joissa yhdistävänä tekijänä on raskaus, jota ei haluta jatkaa. Asiantuntijateksteissä on muun muassa toimittaja Hanna Rädyn kirjoittama omakohtainen teksti siitä, kun hävettää se, ettei abortti kaduttanut. Lue OmaTahto2020-kansalaisaloitteen tarinan alkujuurista.

Kirjassa esitellään myös ainutkertaista tietoa siitä, miten raskaudenkeskeyttäjät kuvailevat abortin vaikuttaneen heidän seksuaalisuuteensa ja ehkäisyn käyttöön.

Arvostelukappaleet ja haastattelupyynnöt: Anita Salo

anita@basambooks.fi

Anita SaloViestintävastaavaBasam Books Oy

Viestintä, sosiaalinen media, tiedotteet, arvostelukappaleet

anita@basambooks.fi

Tietoa julkaisijasta

"Uusi tietokirja auttaa kohtaamaan digitaalista vihaa ja väkivaltaa ”28.5.2024 10:47:57 EEST | Tiedote

Vihainen puhe on levinnyt verkkoalustoilla ja erilaiset häiriköinnin muodot ovat arkipäiväistyneet ajassamme. Uusi teos ohjaa sanallisen ja psykologisen väkivallan kohtaamiseen verkossa ja antaa välineitä inhimillisemmän vuorovaikutuksen puolustamiseen. "Verbaalinen väkivalta verkossa" on tutkija Severi Hämärin ensimmäinen kokonainen tietokirja aiheesta. Aiemmin hän on kirjoittanut samasta lähtökohdasta mm. palkitussa teoksessa "Tieteen vapaus & tutkijan sananvapaus" (Vastapaino 2020).

"Sivutieromaani" on lyhytproosallaan J. H. Erkon ja Martti Joenpolven kirjoituskilpailut voittaneen Jukka Aalhon esikoisromaani24.5.2024 09:20:00 EEST | Tiedote

Sivutieromaani on Jukka Aalhon moderni tieromaani – koivunlehtien, maantien ja jaloviinan tuoksuinen matka läpi kesäisen Suomen. Se on maantientuoksuinen kesäkirja kaikille, jotka ovat joskus huoltoasemalle miettineet, mihin tuokin porukka on menossa. Suomalaisilla sivuteillä nauretaan, itketään, rakastetaan ja törmäillään niin, ettei elämä ole sen jälkeen entisellään.