EMMAn ja Saastamoisen säätiön InCollection-näyttelysarja esittelee yhdysvaltalaisen Tschabalala Selfin tuotantoa ensi kertaa Suomessa

Tschabalala Self on seitsemäs taiteilija EMMAn ja Saastamoisen säätiön yhteistyössä tuottamassa InCollection -komissionäyttelyiden sarjassa. Samasta korttelista -nimisen näyttelyn lähtökohtana on toiminut säätiön kokoelmaan tilattu maalaus Anthurium (Flamingonkukka). Taiteilijan monimateriaaliset maalaukset ja veistokset muodostavat EMMAn näyttelytiloihin tarinallisia esillepanoja, jotka ilmentävät New Yorkin Harlemin katukortteleiden elämää. Näyttely on esillä EMMAssa vuoden, 8. toukokuuta 2024–4. toukokuuta 2025.

Tschabalala Self: Samasta korttelista. InCollection © Paula Virta / EMMA – Espoon modernin taiteen museo

New Yorkin Harlemista kotoisin oleva Tschabalala Self (s.1990) on tunnettu teoksistaan, joissa hän hyödyntää maalauksen ja kollaasin menetelmiä. Hän venyttää perinteisen maalaustaiteen rajoja yhdistelemällä teoksiinsa eri pigmenttejä, tekstiilejä ja painettuja materiaaleja. Self ammentaa taiteeseensa hänen henkilökohtaisista kokemuksistaan mustana amerikkalaisena naisena. Rikkomalla ja muovaamalla länsimaista kuvastoa hän luo uudenlaista kerrontaa mustista kehoista.

Lähes 20 teosta sisältävä Samasta korttelista (Around the Way) -näyttely koostuu taiteilijan viimeaikaisista maalauksista ja ihmisenkokoisista veistoksista sekä kolmesta näyttelyä varten tuotetusta maalauksesta. EMMAssa nähtävät tilalliset esillepanot kutsuvat pohtimaan identiteetin ja representaation kysymyksiä.

Tschabalala Self © Paula Virta / EMMA

“Olen todella innoissani saadessani esittää teoksiani EMMAssa ensimmäistä kertaa suomalaiselle yleisölle. Näyttely on minulle erityisen tärkeä, sillä se on oodi kotikorttelilleni Yhdysvaltojen Harlemissa. Kaikki maalausteni hahmot ovat jollain tapaa inspiroituneet läheisistäni, ystävistäni, naapureistani tai tuntemattomista, joita kohtasin kasvaessani Harlemissa. Samasta korttelista pyrkii näyttämään mustan amerikkalaisuuden kauneutta ja moniulotteisuutta”, taiteilija kertoo.

Näyttelyn englanninkielinen nimi Around the Way viittaa mustien amerikkalaisten puhekieliseen ilmaisuun. Se kuvaa henkilöä, joka on kotoisin samasta kaupunginosasta ja omaa kyseisen alueen asukkaille ominaisen olemuksen. Näyttelyssä teosten hahmot muodostavat moniulotteisen muotokuvan tällaisista yksilöistä. Self kuvaa, kuinka he ottavat haltuun katunsa ja kotinsa määrittelemällä itse sen, miten ja millaisina heidät nähdään.

null
Tschabalala Self: Samasta korttelista © Paula Virta / EMMA – Espoon modernin taiteen museo

Näyttelyn aikana yleisö pääsee kokemaan New Yorkin Performa Biennaaliin vuonna 2021 taiteilijalta komissioidun Sounding Board -performanssin videotaltioinnin. Taltiointi esitetään EMMAssa järjestettävissä näytöksissä, syksyllä 2024 ja keväällä 2025. Lisäksi video tulee katsottavaksi valittuina ajankohtina myös verkkoon, museon EMMA Zone -verkkosivuille.

Samasta korttelista -näyttely on tuotettu yhteistyössä Pilar Corrias Galleryn ja Galerie Eva Presenhuberin kanssa.

null
Tschabalala Self, Yöasu 1, 2023. Tschabalala Self Studion omistuksessa © Paula Virta / EMMA – Espoon modernin taiteen museo

Tietoa InCollection-näyttelysarjasta
InCollection on EMMAn ja Saastamoisen säätiön vuodesta 2018 lähtien yhteistyössä tuottama komissionäyttelyiden sarja. Tämä ainutlaatuinen komissiosarja kasvattaa vuosittain Saastamoisen säätiön taidekokoelmaa aikamme uraauurtavalta taiteilijalta tilatulla teoksella, jonka ympärille taiteilija pääsee ideoimaan ja tuottamaan EMMAn tilaan rakentuvan, kuratoidun näyttelykokonaisuuden. Kukin taiteilija vierailee hyvissä ajoin EMMAssa tutustumassa museoon ja ennen kaikkea sen tilaan ja ympäristöön. Yksi yhteistyömuodon tärkeimmistä motiiveista sekä EMMAlle ja säätiölle onkin tilaisuus heittäytyä syvälliseen dialogiin taiteilijan kanssa sekä mahdollistaa hänen teostensa esilletuominen visionäärisellä tavalla. Tschabalala Self on seitsemäs taiteilija InCollection -näyttelysarjassa. Sarjan aikaisemmat taiteilijat ovat Pierre Huyghe, Pilvi Takala, Chiharu Shiota, Eeva-Leena Eklund, Tatsuo Miyajima ja Alicja Kwade.

Tschabalala Self, Flamingonkukka, 2023. Saastamoisen säätiön taidekokoelma / EMMA – Espoon modernin taiteen museo © Paula Virta / EMMA
Tschabalala Self © Paula Virta / EMMA

Med EMMAs och Saastamoinen stiftelsens utställningsserie InCollection visas amerikanska Tschabalala Selfs produktion för första gången i Finland7.5.2024 09:30:00 EEST | Tiedote

Tschabalala Self är den sjunde konstnären i InCollection-serien av beställningsutställningar som EMMA och Saastamoinen stiftelsen producerar i samarbete. Utgångspunkten för utställningen Från samma kvarter har varit målningen Anthurium (Flamingoblomma) som beställts till stiftelsens samling. Konstnärens målningar och skulpturer i flera olika material skapar i EMMAs utställningslokaler narrativa presentationer som gestaltar livet i gatukvarteren i Harlem i New York. Utställningen visas på EMMA i ett år, från den 8 maj 2024 till den 4 maj 2025.

Tschabalala Self’s first solo exhibition in Finland to open at EMMA as part of InCollection series co-produced with Saastamoinen Foundation7.5.2024 09:30:00 EEST | Press release

Tschabalala Self is the seventh artist to join InCollection series of exhibitions co-produced by the museum and the foundation. The centerpiece of the exhibition Around the Way is Anthurium, a newly commissioned painting by Self which will join the Saastamoinen Foundation Art Collection. Around the Way transforms EMMA’s exhibition spaces with colourful displays to evoke the metropolitan landscapes of Harlem and the atmosphere of its domestic interiors. The expansive year-long exhibition is on view from 8 May 2024 until 4 May 2025.