Millainen ajattelu ohjaa sinun tai pomosi työskentelytapoja? Uusi tietokirja valottaa asiantuntijoiden työtä työorientaatioiden kautta
Esihenkilö keskittyy intohimoisesti työn sisältöön ja unohtaa helposti kokonaisuuden. Hänellä on johdettavanaan generalisti, jolle olisi luontevinta toimia suurten linjojen parissa. Onko yhteentörmäys väistämätön?

– Ristiriidoilta ei aina vältytä, mutta ne voivat viedä vuorovaikutusta eteenpäin. Olennaista on tunnistaa oma ja muiden työorientaatio, joka on työmme peruskallio, toteaa organisaatiokehittäjä, yliopettaja Kimmo Mäki Haaga-Helia ammattikorkeakoulusta.
Mäki tarkastelee erilaisia työorientaatioita vasta ilmestyneessä kirjassaan Johtamiskohtaamisten aallokossa – tunnista työorientaatioiden voima (Professional Publishing Finland ), jonka hän on kirjoittanut yhdessä johtajuustutkija Annastiina Mäen kanssa.
Kirjoittajat erottelevat kolme erilaista työorientaatiota sekä kolme erilaista johtamisorientaatiota. Kaikissa meissä on piirteitä erilaisista orientaatioista, mutta jokin niistä erottuu yleensä muita voimakkaampana.
– Erilaisista orientaatioista voi jokainen varmasti tunnistaa itsensä, kollegansa ja pomonsa, Kimmo Mäki kuvailee.
Käytännön keinoja kehittää organisaatiokulttuuria
Erilaisuuden sanoittaminen ja jäsentäminen on kirjoittajien mukaan avain rakentavampaan työelämään. Erilaisuutta ei tarvitse poistaa eikä tasoitella, vaan sitä voi tehdä näkyväksi ja pyrkiä kääntämään voimavaraksi.
– Usein ajattelemme, että erilaisuus synnyttää kitkaa. Yhtä lailla samanlaisuudesta voi tulla ristiriitoja. Oman ja muiden orientaatioiden tunnistaminen syventää ammatillista itseymmärrystä, Annastiina Mäki toteaa.
Kirja on käytännön opas siihen, miten orientaatioita voi tunnistaa ja miten omaa työyhteisöä voi niiden avulla kehittää. Mäki kannustaakin kaikkia asiantuntijatyötä tekeviä miettimään omaa suhtautumista työhön.
– Esittelemme kirjassa Kolmen K:n mallin, jolla orientaatioita voi tarkastella. Tämä perustuu meidän kirjoittajien pitkään kokemukseen erilaisten organisaatioiden ja johtamisen kehittämisessä. Mutta ei pelkoa, self help -kirjasta ei ole kyse, Kimmo Mäki hymyilee.
Kirja on saatavilla kustantajan verkkokaupasta ja E-kirjana.
Arvostelukappaleita voi tiedustella osoitteesta https://www.propublishing.fi/pages/contact-us
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Kimmo Mäki
Puh:+358 294471357kimmo.maki@haaga-helia.fiAri NevalainenViestintäpäällikkö
Puh:040 4887 008ari.nevalainen@haaga-helia.fiTilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
Urheilumanageroinnin korkeakoulutasoinen osaajakoulutus Haaga-Heliaan15.5.2025 10:15:00 EEST | Tiedote
Haaga-Helia ammattikorkeakoulussa käynnistyy Suomen ensimmäinen korkeakoulutasoinen urheilumanageroinnin koulutus. Koulutus tarjoaa ainutlaatuisen mahdollisuuden kehittää urheiluliiketoiminnan ja urheilijoiden kaupallistamisen osaamista.
Muovijätteen kierrätystavoitteesta jääminen maksoi Suomelle 89 miljoonaa euroa vuonna 2024 – ratkaisuna korttipakan kokoinen tietokone15.5.2025 07:44:04 EEST | Tiedote
EU-projektissa kehitetään jätelajien tunnistusta koneoppimisen avulla. Algoritmit pyörivät nyt jopa alle 200 euroa maksavalla pientietokoneella.
Mediakutsu: AMK-päivät käyntiin 7.5.5.5.2025 08:04:18 EEST | Tiedote
Ammattikorkeakoulujen vaikuttavin vuosittainen tapahtuma käynnistyy keskiviikkona 7.5.2025. Helsingin Messukeskuksessa esiintyvät mm. tasavallan presidentti Alexander Stubb, tiede- ja kulttuuriministeri Mari-Leena Talvitie ja OKM:n ylijohtaja Sirkku Linna.
Opiskelijoiden avoin kirje johti muutokseen: useat mediat ottaneet aikaleiman käyttöön sosiaalisessa mediassa2.5.2025 11:06:48 EEST | Tiedote
Aikaleima kertoo uutisvideon alkuperäisen julkaisupäivän, ja sen tarkoitus on vahvistaa uutisten läpinäkyvyyttä ja luotettavuutta nopeasti muuttuvassa someympäristössä.
Kouluttautuminen kiinnostaa sekä nuoria että aikuisia – Haaga-Helia tunnetuin ammattikorkeakoulu29.4.2025 09:15:00 EEST | Tiedote
Taloustutkimuksen bränditutkimus selvitti korkeakoulujen kiinnostavuutta ja tunnettuutta. Tutkimus valottaa yli 5000 suomalaisen suomalaisten koulutukseen liittyviä ajatuksia.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme