Schneider Electricin ja Jamkin työelämäyhteistyössä ratkottiin aitoja automaation kehittämishaasteita

Jyväskylän ammattikorkeakoulu Jamkin opiskelijaryhmä pääsi toteuttamaan syksyllä 2023 työelämäprojektin, jossa hyödynnettiin automaatioratkaisuihin erikoistuneen Schneider Electricin EcoStruxure Automation Expert -ympäristöä. Tavoitteena oli tuottaa toimeksiantajalle havaintoja ympäristön käytettävyydestä uuden käyttäjän näkökulmasta. Projekti toteutettiin osana Jamkin Future Factory -opintoja, joissa opiskelijatiimit ratkovat työelämän aitoja kehittämishaasteita.

Jyväskylän AMK:n opiskelijat pääsivät testaamaan Schneider Electricin EcoStruxure Automation Expert -ohjelmistoa työelämäprojektissa.

Sähkö- ja automaatiotekniikan lehtori Teppo Flyktman ohjasi projektiryhmää, jossa mukana olivat 3. vuoden automaatioinsinööriopiskelijat Oskar Baldwin, Matti Ojaniemi, Tomas Kiilakoski ja Elias Paalavuo sekä sähkötekniikan opiskelija Atte Heinonen. Viiden hengen opiskelijaryhmä toteutti jakson aikana energiatekniikan laboratorion lisävesimoduulin ohjausten ohjelmoinnin. Ohjelmoinnin lisäksi opiskelijat saivat arvokasta kokemusta työelämätaitojen harjoittelusta, projektin aikatauluttamisesta ja yrityksen kanssa kommunikoinnista.

– EcoStruxure Automation Expert oli meille kaikille opettajaamme myöten uusi sovellus, mikä toi omat haasteensa projektin alkuun. Kun viimein pääsimme tekemään työtä Schneiderin ohjelman puolella, niin työ oli mielenkiintoista ja jopa yllättävän jouhevaa, opiskelijaryhmää johtanut Baldwin kertoo.

Schneider Electricin puolelta projektissa oli mukana järjestelmäarkkitehti Tommi Niininen, joka kiitteli opiskelijoiden työtä.

– Koko tiimi tarttui projektiin hyvällä ja uteliaalla asenteella. Opiskelijat osoittivat erinomaista omaksumiskykyä, ja he kykenivät omalla selvitystyöllään ja testauksilla luomaan hyvin nopeassa aikataulussa prosessiohjausjärjestelmän kokonaisuuden.

Uusi näkökulma ohjelmointiin

Opiskelijat toteuttivat projektin aikana ohjaukset laboratorion vesiprosessilaitteistolle, johon kuului sulku- ja säätöventtiileitä, pumppuja, mittalähettimiä sekä useita eri kenttäväylätekniikoita. Laitteelle tehtiin Automation Expertillä myös käyttöliittymä, josta voitiin muun muassa asettaa pumppuja pyörimään tietyllä nopeudella ja säätää venttiileitä haluttuun asentoon.

– Vesiprosessin ohjelmointi on hyödyllinen osa automaatio-opintoja, sillä harjoitusympäristön avulla pystyy tutustumaan automaatio-ohjelmiston toimintaan ja samalla siihen liittyviin ohjelmistokirjastoihin, Paalavuo kertoo.

Työskentely Automation Expertin kanssa poikkesi totutusta, mutta opiskelijat kiittivät mahdollisuutta tutustua tapahtumapohjaiseen ohjelmointiin perustuvaan järjestelmään. Automation Expert ei myöskään ole sidottu minkään tietyn valmistajan laitteistoihin, vaan se perustuu avoimeen standardiin.

– Ohjelmiston käyttäminen toi tietyn vapauden valita, millaisia komponentteja halusimme työssä hyödyntää. Kokonaisuuden toteuttaminen opetti paljon projektin elinkaaresta ja siitä, että työ ei ole aina suoraviivaista etenemistä, Ojaniemi sanoo.

Vaikka työ vei aikaa, oli se loppujen lopuksi kaikkien mielestä antoisaa.

– Meillä meni paljon aikaa siihen, että saimme informaation kulkemaan oikealla tavalla ohjelmiston ja laitteistojen välillä. Kun väylä kerran oli saatu konfiguroitua ja vesiprosessilaitteen eri osat keskustelemaan keskenään, niin homma toimi hienosti, Kiilakoski vahvistaa.

Tulevaisuuden työelämän taitoja

Opiskelijat olivat samaa mieltä siitä, että tässä projektissa opitut asiat tulevat olemaan hyödyksi tulevassa työelämässä. Schneider Electricin ratkaisulle he näkivät erityisesti käyttöä suurissa ja uusissa automaatiolaitteistoissa. Ohjaavana opettajana toiminut Flyktman kiittää Schneider Electricin Tommi Niinistä erinomaisesta projektitoimeksiannosta.

– Opiskelijat saivat projektin aikana arvokasta kokemusta uudesta ohjausjärjestelmästä ja väyläratkaisuista mutta ennen kaikkea projektimaisesta toiminnasta yhdessä yrityskumppanin kanssa. Itsellenikin oli todella mielenkiintoista nähdä ohjausten toteutus Automation Expert -ratkaisulla.

Schneiderin Niininen kertoi yhteistyön avanneen silmät sille, millaisena Automation Expert ja digitaalisten ratkaisujen hyödyntäminen näyttäytyy ensikertalaisille käyttäjille.

– Teollisuuden alalla toimitaan entistä digitaalisemmin, mikä lisää uudenlaisen osaamisen tarvetta. Kuten projektiryhmäläisetkin totesivat, uuden teknologian ja ohjelmointitavan oppiminen ei lopulta vienyt paljon aikaa. Kyse oli ajatusmaailman muuttamisesta. Tämäntyyppiset opintojaksot auttavat opiskelijoita soveltamaan opintojaan työelämään. He oppivat näkemään kokonaisuuksia ja hyödyntämään objektipohjaisen ohjelmoinnin mahdollisuuksia. Uskomme Schneiderilla ohjelmistopohjaisen automaatioratkaisun tulevaisuuteen, joten on hienoa päästä tutustuttamaan opiskelijat sen maailmaan.

Myös opiskelijat itse kokivat oppimisjakson kehittäneen heidän työelämätaitojaan oikeaan suuntaan.

– Moni aiemmilla kursseilla opiskeltu asia naksahti ohjelmiston kanssa työskennellessä kohdilleen. Riman asettaminen tarpeeksi korkealle kiritti koko porukkaa eteenpäin, Baldwin kiteyttää.

Järjestelmäarkkitehti Tommi Niininen, Schneider Electric

tommi.niininen@se.com

Sähkö- ja automaatiotekniikan lehtori Teppo Flyktman, Jyväskylän AMK

teppo.flyktman@jamk.fi

Schneider Electric esittelee uudistetun datakeskusten White Space -valikoiman tehokasta tekoälyä ja suuren tiheyden sovelluksia varten19.6.2024 08:00:00 EEST | Tiedote

Uusi tuotevalikoima palvelee suuren tiheyden sovelluksia ja tekoälyn työkuormia tarjoamalla paremman kapasiteetin, jäähdytystehon ja liitettävyyden. Parannetut ominaisuudet sisältävät toisen sukupolven NetShelter SX -räkit, NetShelter Aisle Containment -käytäväratkaisut ja NetShelter Rack PDU Advanced -virranjakeluratkaisut. Päivitetyt ratkaisut vastaavat alan vaatimuksiin kestävästä kehityksestä, markkinoille saattamisen nopeudesta ja EU:n energiatehokkuusdirektiivin noudattamisesta. Energianhallinnan ja automaation digitaalisen muutoksen edelläkävijä Schneider Electric on julkistanut uudistetun White Space -valikoimansa, jossa räkit ja IT-laitteet sijaitsevat datakeskuksessa. Tämä uusi tuotevalikoima sisältää toisen sukupolven NetShelter SX -räkit (NetShelter SX Gen2), uuden NetShelter Aisle Containment käytäväratkaisut ja päivittyvät NetShelter Rack PDU Advanced -virranjakeluratkaisut, jotka on suunniteltu vastaamaan nykyaikaisten datakeskusten muuttuvia tarpeita. Valikoima palvelee

Mediakutsu: Miten saadaan suomalaiset kodit osaksi ilmastohaasteen ratkaisua? – SuomiAreena to 27.6.2024 klo 14:00–14:4518.6.2024 11:41:31 EEST | Kutsu

Sähkön hintatason nousu ja hinnanvaihtelut ovat opettaneet suomalaisia seuraamaan ja ymmärtämään omaa sähkönkäyttöään. Asumisella on tavallisen kansalaisen osalta suuri ilmastovaikutus: Suomessa on 1,25 miljoonaa pientaloa, ja suurin osa niistä on rakennettu 70- ja 80-luvuilla. Miten tämä rakennusmassa saadaan teknologian avulla käyttämään vähemmän energiaa ja tuottamaan pienempää hiilijalanjälkeä? Mitä keinoja tavallisella kansalaisella on käytössään omassa kodissaan?

Schneider Electric ja AVEVA tekevät yhteistyötä IN-CORE Systèmesin kanssa parantaakseen sähköajoneuvojen akkujen tuotantoprosessia12.6.2024 11:42:10 EEST | Tiedote

Kumppanuus mahdollistaa elektroditason datayhteydet ja tarjoaa sähköautojen akkujen valmistajille uusia suorituskykytietoja. Yhteinen tarjonta optimoi laatua, tuotantoa ja materiaalien käyttöä vähentäen samalla jätettä. Schneider Electric, energianhallinnan ja automaation digitaalisen muutoksen johtaja, ja AVEVA, maailman johtava teollisten ohjelmistojen toimittaja, joka edistää digitaalista muutosta ja kestävää kehitystä, ovat ilmoittaneet uudesta kumppanuudesta IN-CORE Systèmesin kanssa. Nyt aloitetun yhteistyön tarkoitus on parantaa tehokkuutta sähköajoneuvojen akkutuotannossa. Sähköautomarkkinoiden kasvun jatkuessa räjähdysmäisenä akkutuotantoon kohdistuu yhä suurempia paineita laadun, tehokkuuden ja tulosten parantamiseksi. Tuotannon lisääntyminen voi johtaa uusiin ongelmiin, kuten vikaantumistapoihin ja prosessivaihteluihin, jotka puolestaan aiheuttavat toiminta-, materiaali- ja työvoimahäviöitä. Viime vuosina sähköautojen akkujen tuotannossa materiaalihävikki on ollut jopa 20 pr

EuroPark sai tehokkaan ratkaisun sähköautojen lataustarpeen hallintaan Schneider Electricin avulla10.6.2024 08:10:00 EEST | Tiedote

Sähköautoilun nopea kasvu on vauhdittanut myös latauspisteillä varusteltujen pysäköintipaikkojen kysyntää. Pysäköintipalveluja tarjoava EuroPark Finland on vastannut autoilijoiden tarpeisiin latureita lisäämällä mutta myös kehittämällä automatisointia. Schneider Electric loi EuroParkin Autopay Park & Charge -kohteisiin yhtenäisen käyttöliittymän, jonka avulla sujuva lataus, toimiva kuormanhallinta ja kiinteistöautomatiikka toimivat yhteen.

EU:n USB-C-latausstandardi astuu voimaan – Laitteiden pikalataus mahdollista nyt suoraan pistorasiasta31.5.2024 08:15:00 EEST | Tiedote

USB-C-lataustekniikka yleistyy Euroopassa kiivaalla tahdilla. EU on määrännyt, että USB-C:stä tulee EU-alueella yleinen latausstandardi pienelektroniikkalaitteissa vuoden 2024 loppuun mennessä. Schneider Electric on lanseerannut ensimmäisenä kalustevalmistajana Pohjoismaissa USB-C-latauspistorasian, joka hyödyntää nopeaa ja dynaamista Power Delivery -lataustekniikkaa. USB-C-latauspistorasian etuja ovat nopean lataustehon lisäksi monipuolisuus, turvallisuus, käytännöllisyys ja helppo asennettavuus. Schneider Electricin Power Delivery -tekniikalla varustetusta USB-C-pistorasiasta saa jopa 45 watin lataustehon, jolloin esimerkiksi puhelimen akun voi saada 70-prosenttisesti täyteen vain puolessa tunnissa. Power Delivery on USB-C-liitäntään perustuva latausstandardi, joka mahdollistaa suuremman virransyötön ja nopeamman latauksen kuin perinteiset USB-latauskytkennät. Power Delivery -tekniikka takaa aina optimaalisen ja turvallisen latauksen, eikä käyttäjän tarvitse huolehtia, että laite sai