Kuluttajilla on tuhansia sähköisiä liikkumisvälineitä, jotka ovat vakuuttamattomina käyttökiellossa
Kesäkuun alusta voimaan tuleva liikennevakuutuslaki tuo monia sähköisiä liikkumisvälineitä vakuuttamisvelvollisuuden piiriin. Vakuutus tulee hankkia sellaisille moottorilla kulkeville laitteille, jotka painavat yli 25 kg tai kulkevat yli 25 kilometriä tunnissa. Jos vakuutusta ei ole, laite on käyttökiellossa.

Lakimuutos koskee tuhansia yksityiskäytössä olevia erilaisia liikkumisvälineitä. Jatkossa vakuutus tulee hankkia mm. vanhusten liikkumista helpottaville senioriskoottereille sekä nuorison ja ruokalähettien suosiossa oleville sähköskoottereille. Myös osa sähköpyöristä tulee jatkossa vakuuttaa, mutta valtaosa kuluttajille myytävistä sähköpotkulaudoista ja sähköavusteisista polkupyöristä jää vakuuttamisvelvollisuuden ulkopuolelle.
- Kuluttajien vastuulla on selvittää omien liikkumisvälineidensä osalta, tuleeko ne vakuuttaa. Samoin kuluttajat ovat itse vastuussa siitä, että vakuuttamattomalla kulkupelillä ei lähdetä ajelemaan, Liikennevakuutuskeskuksen johtaja Janne Jumppanen muistuttaa.
Rekisteröimättömien laitteiden kohdalla vakuutus tarvitaan silloin, kun laitteella lähdetään liikkeelle, ajetaanpa sillä sitten liikenteessä, maastossa tai vaikka omalla pihalla. Ilman vakuutusta laite on käyttökiellossa, eikä sillä saa ajaa missään.
- Mitä hankalampi maasto, sitä todennäköisempi on haveri – vahinko ei tule kello kaulassa. Liikennevakuutuksella turvataan korvausten saaminen myös silloin, kun vahinko tapahtuu jossain muualla kuin tieliikenteessä, Liikennevakuutuskeskuksen korvauspäällikkö Antti Tuulensuu selventää.
Vakuuttamattomalla kulkupelillä ajaminen on yksiselitteisesti kielletty. Vakuutuksen laiminlyönti on iso riski, sillä kolaritapauksissa vakuuttamisen laiminlyönyt vahingonaiheuttaja jää kokonaan ilman korvauksia. Etenkin vakavissa vammautumisissa liikennevakuutuksesta maksetut korvaussummat ansionmenetyksestä voivat nousta vuosien saatossa satoihin tuhansiin euroihin. Lisäksi laiminlyönnistä joutuu maksamaan vakuuttamattomuusmaksun.
Jos vakuuttamatta jätetty ajoneuvo kolaroi, sivulliset saavat kuitenkin liikennevakuutuksen mukaiset korvaukset henkilö- ja omaisuusvahingoistaan. Korvauksista vastaa Liikennevakuutuskeskus.
- On tärkeää, että vakuuttamisen laiminlyönti ei vaikuta sivullisten saamiin korvauksiin. Liikennevakuutuskeskus hoitaa korvausten maksun, jos onnettomuuden aiheuttajalla ei ole lakisääteistä liikennevakuutusta, Liikennevakuutuskeskuksen johtaja Janne Jumppanen painottaa.
Oma vakuutuspaletti syytä tarkistaa kokonaisuudessaan
Liikennevakuutuslain muutoksilla saattaa olla vaikutusta myös vapaaehtoisten vakuutusten vakuutusturvaan. Turvan laajuus ja kattavuus kannattaa selvittää omasta vakuutusyhtiöstä.
- Lakimuutoksen myötä kuluttajalle voi tulla myös muihin vakuutuksiin liittyviä muutoksia. Esimerkiksi kotivakuutus ei välttämättä enää korvaa mitään ajoneuvolle aiheutuvia vahinkoja, ja samoin tapaturmavakuutuksen tarjoama suoja saattaa kaventua tai poistua kokonaan. Vakuutusyhtiöstä kannattaa kysyä, olisiko vahinkojen varalle syytä hankkia joku muu vakuutus, Jumppanen kehottaa.
Liikennevakuutuksella saa itselleen kattavan turvan kohtuulliseen hintaan, ja vakuutuksen voi ostaa mistä tahansa niitä myyvästä vakuutusyhtiöstä. Koska vakuutuksen sisältö on määritelty laissa, liikennevakuutus on samanlainen kaikissa vakuutusyhtiöissä. Suomalaisessa liikennevakuutuksessa on kansainvälisesti verrattuna laajempi korvauspiiri kuin monissa muissa maissa, joissa lakisääteinen liikennevakuutus ei kata kuljettajan omia vahinkoja.
Uudistettu liikennevakuutuslaki tulee voimaan 1.6.2024. Lakiuudistus pohjautuu EU:n liikennevakuutusdirektiivin kansalliseen täytäntöönpanoon. Lain mukaan vakuutettavia ovat moottoriajoneuvot, joiden paino on enemmän kuin 25 kg tai rakenteellinen nopeus ylittää 25 km/h. Rakenteellinen nopeus tarkoittaa laitteen valmistajan tai maahantuojan laitteelle asettamaa nopeutta. Lisäksi vakuutettavia ovat kaikki vuokrattavat sähköpotkulaudat. Vakuuttamisvelvollisuuden ulkopuolelle on rajattu sellaiset sähköavusteiset pyörät, jotka edellyttävät liikkuakseen myös polkemista, ja joissa moottorin avustus kytkeytyy pois, kun ajonopeus saavuttaa 25 km/h. Lisäksi moottorin suurin sallittu teho on 250 W.
Lisätietoja sähköisten liikkumisvälineiden vakuuttamisesta
Usein kysyttyjä kysymyksiä sähköisten liikkumisvälineiden vakuuttamisesta
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Janne JumppanenjohtajaLiikennevakuutuskeskus
Puh:040 450 4543janne.jumppanen@vakuutuskeskus.fiAntti TuulensuukorvauspäällikköLiikennevakuutuskeskus
Puh:040 450 4671antti.tuulensuu@vakuutuskeskus.fiViestintä
Palvelunumero medialle, arkisin yleensä klo 9–15
Kuvat

Liikennevakuutuskeskus lyhyesti
Liikennevakuutuskeskus (LVK) turvaa viimekädessä liikennevahingon kärsineen oikeudet ja huolehtii lakisääteisen liikennevakuutuksen laiminlyönnin seurauksista. Lukuisia kansainvälisiä tehtäviä hoitavan keskuksen jäseniä ovat kaikki liikennevakuutuksia myöntävät vakuutusyhtiöt Suomessa. www.lvk.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Liikennevakuutuskeskus
Liikennevakuutuksesta korvauksia vuosittain lähes puolella miljardilla eurolla – ajoneuvoluokkien erot korvauksissa suuria14.10.2025 06:11:00 EEST | Tiedote
Liikennevakuutuksesta korvataan vuosittain noin 90 000 vahinkoa, joista henkilövahinkoja aiheutuu vain joka kuudennessa. Kustannuksissa niiden osuus on kuitenkin merkittävä: lähes 40 prosenttia maksetuista korvauksista liittyy henkilövahinkoihin. Vahinkojen määrä ja korvaukset vaihtelevat ajoneuvotyypin ja käyttötavan mukaan – suhteellisesti eniten vahinkoja tapahtuu moottoripyörille ja -kelkoille.
KKO:n ennakkopäätös korostaa maksutonta liikennevahinkoasian käsittelyä vahinkolautakunnassa8.10.2025 11:07:51 EEST | Tiedote
Lakisääteinen liikennevakuutus on tasapuolinen kaikille. Se takaa laissa määritellyt korvaukset vahingonkärsineille, riippumatta siitä, millainen korvaushakemuksen sisältö teknisesti on. Korvauksia saadakseen ei tarvitse olla juristi tai palkata asiantuntijaa avuksi.
Uudenlaisia liikkumisvälineitä ja teknologiaa – suomalaiset näkevät liikenteen muutoksessa myös uhkia19.9.2025 06:10:00 EEST | Tiedote
Jakelurobotit, itseohjautuvat ajoneuvot ja sähköpotkulaudat tekevät tuloaan liikenteeseen. Tuore kyselytutkimus paljastaa, että ajoneuvojen tekninen kehitys herättää suomalaisissa huolta. Lisäksi moni epäilee sähköpotkulautailijoiden liikennesääntöjen noudattamista. Teknologian rinnalla korostuu vakuutusturvan kyky pysyä kehityksen vauhdissa.
Suomalaisten tiedot liikennevakuutuksesta puutteellisia5.9.2025 06:06:00 EEST | Tiedote
Liikennevakuutus on ollut lakisääteinen Suomessa jo sata vuotta, ja se on pakollinen valtaosalle moottoriajoneuvoista. Suomessa on noin viisi miljoonaa liikennevakuutettua ajoneuvoa, mutta suomalaisten tiedot vakuuttamisvelvollisuudesta ovat silti osin hataria, selviää Liikennevakuutuskeskuksen teettämästä kyselystä.
Liikennevakuutus – hyvinvointiyhteiskunnan kivijalka jo 100 vuotta1.9.2025 06:10:00 EEST | Tiedote
Lakisääteinen liikennevakuutus täyttää tänään sata vuotta. Syksyllä 1925 voimaan tullut liikennevastuulaki toi täysin uudenlaista turvaa liikenneonnettomuuksien varalta. Sadassa vuodessa liikennevakuutus on kehittynyt kiinteäksi osaksi suomalaista hyvinvointiyhteiskuntaa ja on tänä päivänä yksi kattavimmista liikenteen vakuutusjärjestelmistä maailmassa.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme