Vuoden huiputus -kilpailun ehdokastöiden takaa paljastui liuta kotimaisia mainostoimistoja – Greenpeace vaatii mainos- ja viestintätoimistoja lopettamaan viherpesun

Jaa

Ympäristöjärjestö Greenpeace on selvittänyt, mitkä kotimaiset mainos- ja viestintätoimistot ovat suunnitelleet tai konseptoineet Vuoden Huiputus-viherpesukilpailussa ehdolla olevat markkinointiviestintäkampanjat ja mainokset. Greenpeace peräänkuuluttaa mainonnan ja viestinnän tekijöiden vastuuta viherpesusta ja väärien ympäristömielikuvien luomisesta.

Vuoden Huiputus-kilpailu palkitsee vuoden törkeimmän viherpesun keskiviikkona 15.5. Palkinto on päätetty yleisöäänestyksellä ja tuomariäänillä.
Vuoden Huiputus-kilpailu palkitsee vuoden törkeimmän viherpesun keskiviikkona 15.5. Palkinto on päätetty yleisöäänestyksellä ja tuomariäänillä.

“Yritysten vastuusta puhutaan jatkuvasti, mutta mainos- ja viestintätoimistot ovat tähän asti jääneet keskustelun ulkopuolelle. Viherpesukilpailun ehdokastöistä näkee, että virheellisille ympäristöväittämille ja lähempää tarkastelua kestämättömille vastuullisuuspuheille riittää sekä tekijöitä että tilaajia. Minusta on hyvä asia, että yritykset kertovat vastuullisuusteoistaan myös mainonnan keinoin. Se täytyy kuitenkin tehdä rehellisesti. Muussa tapauksessa kyseessä on viherpesu”, Vuoden huiputus -kilpailun tuomariston puheenjohtaja, Greenpeacen maajohtaja Touko Sipiläinen kommentoi.

Kuluneen vuoden törkeintä viherpesutekoa markkinointiviestinnän ja mainonnan alalta etsivässä Vuoden huiputus -kilpailussa ovat tänä vuonna ehdolla kotimaisista yrityksistä muun muassa Atrian biohajoavan pakkauksen mainoskampanja, HKScanin Kariniemen Kananpojan “Omasta mielestä hyvin kasvatettua kananpoikaa”-mainos, St1:n Puhtaan energia tekijä -mainos, metsäalan toimijoiden Metsien Suomi-kampanja, Kemianteollisuuden biopolttoainekampanja Kinkkutemppu ja Metsä Groupin Lambi- ja Serla-brändeille tehty “Meillä ei ole varaa”-mainoskampanja.

Kariniemen kananpoikien mainoksen takaa löytyy suunnittelutoimisto SEK. Metsien Suomen on suunnitellut viestintätalo Miltton, joka on suunnitellut myös kemianteollisuuden Kinkkutemppu-tempauksen alkuperäisen konseptin. MetsäGroupin mainoskampanjan on suunnitellut Hasan & Partners. Atrian mainostoimisto on TBWA. St1:n markkinointiviestinnän kumppanina on kilpailuaikana toiminut julkisten lähteiden mukaan Ivalo Creative. Greenpeace selvitti kilpailuehdokkaiden mainostoimistot julkisten lähteiden perusteella ja antoi toimistoille mahdollisuuden kiistää tai tarkentaa osallisuuttaan.

“Listan toimistot ovat vakiintuneita suomalaisen markkinointiviestinnän tekijöitä, joilla on alan palkintoja ja mainetta. Se, että näin nimekkäissä toimistoissa on sorruttu viherpesuun ja kestämättömien vastuullisuusmielikuvien luomiseen, osoittaa, että alalle tarvitaan lisää kestävyysosaamista ja vastuunkantoa. Nämä toimistot luovat viherpesun avulla lisää kysyntää ilmaston ja luonnon kannalta kestämättömille toimintatavoille. Kun yhteiskunta pyrkii jokaisella sektorillaan kohti kestävämpää ja luonnon paremmin huomioivaa toimintaa, mainostoimistojen on korkea aika tunnistaa oma vastuunsa”, Sipiläinen jatkaa.

Vuoden Huiputus on vuosittainen kilpailu, jossa etsitään yleisöäänten ja tuomariston äänin vuoden törkeintä viherpesutekoa, eli viestintäkampanjaa tai mainosta, jonka ympäristö- ja kestävyysväitteet eivät pidä paikkaansa tai luovat tilaajastaan valheellisia tai harhaanjohtavia mielikuvia. Tämän vuoden kilpailun voittajat julkistetaan 15.5. palkintogaalassa, joka pidetään Vuoden Huiputus-galleriassa klo 17 alkaen, osoitteessa Hämeentie 27, Helsinki. Tilaisuus on medialle avoin.

Yhteystiedot

Juuso Janhunen, tiedottaja
040 482 5541
juuso.janhunen@greenpeace.org

Touko Sipiläinen, maajohtaja, Vuoden Huiputus -kilpailun juryn puheenjohtaja
044 239 4404
touko.sipilainen@greenpeace.org

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Linkit

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Greenpeace

Ympäristöjärjestöt huolissaan: UPM hakkaamassa arvokasta metsää Kouvolassa3.12.2025 10:11:48 EET | Tiedote

Kyynelmyksenniemen hakattavat metsät ovat pääsääntöisesti yli 100-vuotiaita ja täyttävät METSO-ohjelman luonnontieteelliset valintaperusteet. Kuusi- ja mäntymetsien lomassa on pieniä soita ja korpilaikkuja ja jyrkänteitä sekä soistunutta, aikanaan ojitettua mutta jo luonnontilaan palautuvaa noin 70-vuotiasta lehtisekametsää. Alue on tärkeä uhanalaisten lajien elinympäristö.

Aktivistien Black Friday-terveiset kauppakeskus Jumbon seinällä: “Älä osta turhaa p*skaa”.27.11.2025 20:42:41 EET | Tiedote

Greenpeacen aktivistit heijastivat torstai-iltana Suomen suurimman kauppakeskuksen, Jumbon, seinään jättikokoisen, Black Fridayn lietsomaa holtitonta kulutushurmosta kritisoivan viestin. Tempauksellaan aktivistit haluavat muistuttaa, että Black Friday ruokkii ylikulutusta, joka puolestaan kiihdyttää yhä pahenevaa ilmastokriisiä ja luontokatoa. Suomessa ns. ylikulutuspäivää vietettiin tänä vuonna jo 6. huhtikuuta.

Tuore selvitys: pikamuotijätti Sheinin myymistä vaatteista 32% sisälsi ihmisille ja ympäristölle vaarallisia aineita26.11.2025 07:22:00 EET | Tiedote

Verkkokauppajätti Sheinin vaatteet sisältävät yhä vaarallisia kemikaaleja, kertoo Greenpeacen tuore selvitys “Shame on you, Shein”, jossa laboratoriotestattiin Sheinistä tilattuja tuotteita. Testatuista vaatekappaleista 32 prosenttia sisälsi vaarallisia kemikaaleja, jotka ylittivät EU:n kemikaaliasetuksen (REACH) asettamat rajat. Greenpeace tilasi 56 Sheinin verkkokaupassa myytävää tuotetta – takkeja, lastenvaatteita, kenkiä ja erilaisia ulkoiluvaatteita – eri puolilta Eurooppaa ja lähetti ne yksityiseen saksalaislaboratorioon testattavaksi. Testeissä havaittiin muun muassa muovien pehmittimiä eli ftalaatteja sekä vettä ja likaa hylkivä “ikuisuuskemikaali” PFAS. Seitsemän testattua tuotetta ylitti vaarallisten PFAS-yhdisteiden raja-arvot jopa 3 300-kertaisesti. 14 tuotetta ylitti ftalaattien raja-arvot, joista 6 vähintään 100-kertaisesti.

Greenpeace: Ilmastokokouksen päätös odotetun kädenlämpöinen – fossiilisista irtautumista ajavien maiden rintama kuitenkin vahvistuu22.11.2025 19:39:29 EET | Tiedote

YK:n ilmastokokous (COP30) Brasilian Belémissä päättyi juuri ennakoiduin tuloksin, ilman suurempia läpimurtoja. Tiekartat fossiilisista polttoaineista irtautumiseksi ja metsäkadon pysäyttämiseksi jäivät sopimatta ja sopeutumisen indikaattoreita ja rahoitusta koskevat päätökset heikoiksi. Käytännössä maat sopivat minimiaskelista, joilla kansainvälinen ilmastoyhteistyö Pariisin sopimuksen alla jatkuu, mutta ilman uskottavaa suunnitelmaa toimien kiihdyttämisestä. Katseet siirtyvät nyt yhä enemmän erilaisiin edelläkävijöiden kokoonpanoihin, joissa todellinen muutos muhii.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye