Vuoden huiputus -kilpailun ehdokastöiden takaa paljastui liuta kotimaisia mainostoimistoja – Greenpeace vaatii mainos- ja viestintätoimistoja lopettamaan viherpesun
Ympäristöjärjestö Greenpeace on selvittänyt, mitkä kotimaiset mainos- ja viestintätoimistot ovat suunnitelleet tai konseptoineet Vuoden Huiputus-viherpesukilpailussa ehdolla olevat markkinointiviestintäkampanjat ja mainokset. Greenpeace peräänkuuluttaa mainonnan ja viestinnän tekijöiden vastuuta viherpesusta ja väärien ympäristömielikuvien luomisesta.
![Vuoden Huiputus-kilpailu palkitsee vuoden törkeimmän viherpesun keskiviikkona 15.5. Palkinto on päätetty yleisöäänestyksellä ja tuomariäänillä.](/data/images/public/69820494/70194506/0d1712d9-9de1-4887-be08-023956f4e3f3-w_720.png)
“Yritysten vastuusta puhutaan jatkuvasti, mutta mainos- ja viestintätoimistot ovat tähän asti jääneet keskustelun ulkopuolelle. Viherpesukilpailun ehdokastöistä näkee, että virheellisille ympäristöväittämille ja lähempää tarkastelua kestämättömille vastuullisuuspuheille riittää sekä tekijöitä että tilaajia. Minusta on hyvä asia, että yritykset kertovat vastuullisuusteoistaan myös mainonnan keinoin. Se täytyy kuitenkin tehdä rehellisesti. Muussa tapauksessa kyseessä on viherpesu”, Vuoden huiputus -kilpailun tuomariston puheenjohtaja, Greenpeacen maajohtaja Touko Sipiläinen kommentoi.
Kuluneen vuoden törkeintä viherpesutekoa markkinointiviestinnän ja mainonnan alalta etsivässä Vuoden huiputus -kilpailussa ovat tänä vuonna ehdolla kotimaisista yrityksistä muun muassa Atrian biohajoavan pakkauksen mainoskampanja, HKScanin Kariniemen Kananpojan “Omasta mielestä hyvin kasvatettua kananpoikaa”-mainos, St1:n Puhtaan energia tekijä -mainos, metsäalan toimijoiden Metsien Suomi-kampanja, Kemianteollisuuden biopolttoainekampanja Kinkkutemppu ja Metsä Groupin Lambi- ja Serla-brändeille tehty “Meillä ei ole varaa”-mainoskampanja.
Kariniemen kananpoikien mainoksen takaa löytyy suunnittelutoimisto SEK. Metsien Suomen on suunnitellut viestintätalo Miltton, joka on suunnitellut myös kemianteollisuuden Kinkkutemppu-tempauksen alkuperäisen konseptin. MetsäGroupin mainoskampanjan on suunnitellut Hasan & Partners. Atrian mainostoimisto on TBWA. St1:n markkinointiviestinnän kumppanina on kilpailuaikana toiminut julkisten lähteiden mukaan Ivalo Creative. Greenpeace selvitti kilpailuehdokkaiden mainostoimistot julkisten lähteiden perusteella ja antoi toimistoille mahdollisuuden kiistää tai tarkentaa osallisuuttaan.
“Listan toimistot ovat vakiintuneita suomalaisen markkinointiviestinnän tekijöitä, joilla on alan palkintoja ja mainetta. Se, että näin nimekkäissä toimistoissa on sorruttu viherpesuun ja kestämättömien vastuullisuusmielikuvien luomiseen, osoittaa, että alalle tarvitaan lisää kestävyysosaamista ja vastuunkantoa. Nämä toimistot luovat viherpesun avulla lisää kysyntää ilmaston ja luonnon kannalta kestämättömille toimintatavoille. Kun yhteiskunta pyrkii jokaisella sektorillaan kohti kestävämpää ja luonnon paremmin huomioivaa toimintaa, mainostoimistojen on korkea aika tunnistaa oma vastuunsa”, Sipiläinen jatkaa.
Vuoden Huiputus on vuosittainen kilpailu, jossa etsitään yleisöäänten ja tuomariston äänin vuoden törkeintä viherpesutekoa, eli viestintäkampanjaa tai mainosta, jonka ympäristö- ja kestävyysväitteet eivät pidä paikkaansa tai luovat tilaajastaan valheellisia tai harhaanjohtavia mielikuvia. Tämän vuoden kilpailun voittajat julkistetaan 15.5. palkintogaalassa, joka pidetään Vuoden Huiputus-galleriassa klo 17 alkaen, osoitteessa Hämeentie 27, Helsinki. Tilaisuus on medialle avoin.
Yhteystiedot
Juuso Janhunen, tiedottaja
040 482 5541
juuso.janhunen@greenpeace.org
Touko Sipiläinen, maajohtaja, Vuoden Huiputus -kilpailun juryn puheenjohtaja
044 239 4404
touko.sipilainen@greenpeace.org
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Juuso JanhunenTiedottaja
Puh:040 482 55 41juuso.janhunen@greenpeace.orgTouko SipiläinenGreenpeacen Suomen maajohtaja
- Greenpeacen toiminta
- ilmasto ja ilmastopolitiikka
- metsät ja metsäpolitiikka
Linkit
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Greenpeace
Hallituksen skandaaliesitys: lintumetsät hakkuisiin ja epävakautta metsäteollisuudelle6.6.2024 11:23:17 EEST | Tiedote
Ilta-Sanomien eilen julkaisemien tietojen mukaan Orpon hallituksen esitys metsien suojelusta ei tule turvaamaan Suomen viimeisiä vanhoja metsiä. Hallituksen esitys ohittaa tutkijoiden viestit ja jättää suuren osan jo löydetyistä luonnonmetsistä suojelun ulkopuolelle. Päätös tarkoittaisi myös epävakautta metsäteollisuudelle.
Inarissa hakataan valtavan arvokasta ikimetsää lämpökattilassa poltettavaksi30.5.2024 06:13:00 EEST | Tiedote
Inarissa hakataan paraikaa koskematonta ikimetsää energiapuuksi eli poltettavaksi. Kyse on täysin luonnontilaisista, ekologisesti katsoen tuhansia vuosia vanhoista metsistä. Ikimetsien hakkuut ja polttaminen ovat räikeässä ristiriidassa energia-alan monimuotoisuuslupausten kanssa.
Ympäristöministeriön aulassa koditon vieras: “Valtion luonnonmetsät on suojeltava”23.5.2024 08:50:33 EEST | Tiedote
Greenpeacen aktivistit ovat ympäristöministeriöllä vaatimassa, että ympäristöministeri Kai Mykkänen ja pääministeri Petteri Orpo pitävät lupauksensa suojella valtion vanhat metsät. Ympäristöministeriön aulassa turvaa ja uutta kotia etsii suurikokoinen hömötiainen, jonka kotia luonnonmetsien hakkuut uhkaavat.
Vuoden pahimman viherpesun palkinto HKScanin Kariniemen kananpojan mainokselle – myös metsäalan markkinointiviestintä pääsi palkintosijoille Vuoden Huiputus -kilpailussa15.5.2024 18:30:00 EEST | Tiedote
Mainonta- ja viestintäalan kuluneen vuoden pahimpia viherpesutekoja palkitsevan Vuoden Huiputus-kilpailun palkinnot jaettiin keskiviikkona Helsingissä. Kilpailun voittajaksi valikoitui seitsemän ehdokkaan joukosta HKScanin Kariniemen kananpoika -tuotemerkin mainos “Omasta mielestämme hyvin kasvatettua kananpoikaa”, joka voitti yleisöäänestyksen 29 % ääniosuudella. Voittaja valittiin yleisön ja tuomariston yhteisäänin. Yleisöääniä kilpailussa annettiin 10 989.
Selvitys: Online-shoppailu vahingoittaa luontoa ja saamelaisten oikeuksia15.5.2024 05:15:00 EEST | Tiedote
Ruotsin Greenpeacen tekemän selvityksen mukaan Amazon, Zalando ja muut suuret verkkokaupat liittyvät Ruotsin ja Saamenmaan luonnonmetsien hakkuisiin. Selvityksen mukaan verkosta ostettujen tuotteiden pakkausmateriaalien lisääntynyt kysyntä lisää luonnon tuhoamista ja rikkoo saamelaisten oikeuksia. Greenpeace kehottaa yrityksiä puhdistamaan toimitusketjunsa luonnonmetsien puusta.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme