Vuoden huiputus -kilpailun ehdokastöiden takaa paljastui liuta kotimaisia mainostoimistoja – Greenpeace vaatii mainos- ja viestintätoimistoja lopettamaan viherpesun

Jaa

Ympäristöjärjestö Greenpeace on selvittänyt, mitkä kotimaiset mainos- ja viestintätoimistot ovat suunnitelleet tai konseptoineet Vuoden Huiputus-viherpesukilpailussa ehdolla olevat markkinointiviestintäkampanjat ja mainokset. Greenpeace peräänkuuluttaa mainonnan ja viestinnän tekijöiden vastuuta viherpesusta ja väärien ympäristömielikuvien luomisesta.

Vuoden Huiputus-kilpailu palkitsee vuoden törkeimmän viherpesun keskiviikkona 15.5. Palkinto on päätetty yleisöäänestyksellä ja tuomariäänillä.
Vuoden Huiputus-kilpailu palkitsee vuoden törkeimmän viherpesun keskiviikkona 15.5. Palkinto on päätetty yleisöäänestyksellä ja tuomariäänillä.

“Yritysten vastuusta puhutaan jatkuvasti, mutta mainos- ja viestintätoimistot ovat tähän asti jääneet keskustelun ulkopuolelle. Viherpesukilpailun ehdokastöistä näkee, että virheellisille ympäristöväittämille ja lähempää tarkastelua kestämättömille vastuullisuuspuheille riittää sekä tekijöitä että tilaajia. Minusta on hyvä asia, että yritykset kertovat vastuullisuusteoistaan myös mainonnan keinoin. Se täytyy kuitenkin tehdä rehellisesti. Muussa tapauksessa kyseessä on viherpesu”, Vuoden huiputus -kilpailun tuomariston puheenjohtaja, Greenpeacen maajohtaja Touko Sipiläinen kommentoi.

Kuluneen vuoden törkeintä viherpesutekoa markkinointiviestinnän ja mainonnan alalta etsivässä Vuoden huiputus -kilpailussa ovat tänä vuonna ehdolla kotimaisista yrityksistä muun muassa Atrian biohajoavan pakkauksen mainoskampanja, HKScanin Kariniemen Kananpojan “Omasta mielestä hyvin kasvatettua kananpoikaa”-mainos, St1:n Puhtaan energia tekijä -mainos, metsäalan toimijoiden Metsien Suomi-kampanja, Kemianteollisuuden biopolttoainekampanja Kinkkutemppu ja Metsä Groupin Lambi- ja Serla-brändeille tehty “Meillä ei ole varaa”-mainoskampanja.

Kariniemen kananpoikien mainoksen takaa löytyy suunnittelutoimisto SEK. Metsien Suomen on suunnitellut viestintätalo Miltton, joka on suunnitellut myös kemianteollisuuden Kinkkutemppu-tempauksen alkuperäisen konseptin. MetsäGroupin mainoskampanjan on suunnitellut Hasan & Partners. Atrian mainostoimisto on TBWA. St1:n markkinointiviestinnän kumppanina on kilpailuaikana toiminut julkisten lähteiden mukaan Ivalo Creative. Greenpeace selvitti kilpailuehdokkaiden mainostoimistot julkisten lähteiden perusteella ja antoi toimistoille mahdollisuuden kiistää tai tarkentaa osallisuuttaan.

“Listan toimistot ovat vakiintuneita suomalaisen markkinointiviestinnän tekijöitä, joilla on alan palkintoja ja mainetta. Se, että näin nimekkäissä toimistoissa on sorruttu viherpesuun ja kestämättömien vastuullisuusmielikuvien luomiseen, osoittaa, että alalle tarvitaan lisää kestävyysosaamista ja vastuunkantoa. Nämä toimistot luovat viherpesun avulla lisää kysyntää ilmaston ja luonnon kannalta kestämättömille toimintatavoille. Kun yhteiskunta pyrkii jokaisella sektorillaan kohti kestävämpää ja luonnon paremmin huomioivaa toimintaa, mainostoimistojen on korkea aika tunnistaa oma vastuunsa”, Sipiläinen jatkaa.

Vuoden Huiputus on vuosittainen kilpailu, jossa etsitään yleisöäänten ja tuomariston äänin vuoden törkeintä viherpesutekoa, eli viestintäkampanjaa tai mainosta, jonka ympäristö- ja kestävyysväitteet eivät pidä paikkaansa tai luovat tilaajastaan valheellisia tai harhaanjohtavia mielikuvia. Tämän vuoden kilpailun voittajat julkistetaan 15.5. palkintogaalassa, joka pidetään Vuoden Huiputus-galleriassa klo 17 alkaen, osoitteessa Hämeentie 27, Helsinki. Tilaisuus on medialle avoin.

Yhteystiedot

Juuso Janhunen, tiedottaja
040 482 5541
juuso.janhunen@greenpeace.org

Touko Sipiläinen, maajohtaja, Vuoden Huiputus -kilpailun juryn puheenjohtaja
044 239 4404
touko.sipilainen@greenpeace.org

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Linkit

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Greenpeace

Helsingin aseman kellotornissa kehotetaan vastarintaan11.6.2025 08:28:41 EEST | Tiedote

Varhain keskiviikkoaamuna Greenpeace Nordenin aktivistit nousivat Helsingin rautatieaseman kellotorniin ja levittivät yhdeksän metriä korkean banderollin. Banderollin teksti Time to resist kehottaa vastarintaan nyt, kun kansalaisyhteiskuntaa ollaan perinteisissä demokratioissa laittamassa ahtaalle. Viesti on osa maailmanlaajuista Time to Resist -kampanjaa, joka Suomessa kulkee nimellä Nyt v**** riittää. Kampanja kritisoi hyökkäyksiä aktivismia vastaan muun muassa Yhdysvalloissa ja Romaniassa sekä Suomen hallituksen tiedevastaisuutta, joka juuri nyt näkyy luonnonmetsien hakkuina.

Aktivismia ja kansalaisvaikuttamista juhlivan Nousu -festivaalin ohjelma nyt julki – mukana Venäjän nykytilaa avaava aktivisti Filipp Shchelkanov, kunnallisvaalien ääniharavan Alma Tuuvan meemiworkshop sekä somevaikuttaja Jenni Rotonen ja hyperpop-artisti Knife Girl10.6.2025 07:10:00 EEST | Tiedote

Ensimmäistä kertaa tänä vuonna järjestettävä Nousu-festivaali tuo Helsingin Ääniwalliin lauantaina 14.6. aktivismin, vaikuttamisen ja yhteiskunnallisen muutoksen tekijöitä. Yleisölle ilmaisen tapahtuman päiväohjelmassa on mm. Venäläisen aktivistin Filipp Shchelkanovin kokemuksia maan hallinnon koventuneista otteista, kunnallisvaaleissa äänisaaliillaan kohauttaneen Alma Tuuvan meemiworkshop ja kansalaisvaikuttamisen eri muotoja ympäristöoikeudenkäynneistä podcasteihin. Iltaohjelmassa nähdään mm. Hyperpop-artisti Knife Girli, lofi-dancepoppari Ty Roxy ja London Zoo-kollektiivin DJ:t. Koko ohjelmiston voi katsoa festivaalin ohjelmasivuilta.

Aktivistit: “trumpmaista tiede- ja sananvapausvastaista politiikkaa on vastustettava myös Suomessa” – kadunvarret täyttyivät sadoista julisteista Helsingissä, Tampereella ja Jyväskylässä22.5.2025 22:50:14 EEST | Tiedote

Greenpeacen aktivistit liimasivat ja teippasivat torstai-iltana yli tuhat Donald Trumpin ja Elon Muskin kuvalla varustettua julistetta kadunvarsiin ja joukkoliikenteen pysäkeille Helsingissä, Tampereella ja Jyväskylässä. Julisteissa on iskulause “Nyt v**** riittää. Ole aktivisti. Liity vastarintaan”. Julisteet ovat ovat osa Greenpeacen kansainvälistä kampanjaa, joka kutsuu ihmisiä toimimaan ympäristöliikkeessä ja puolustamaan luontoa sekä kansalaisoikeuksia harvojen etuja ajavaa ja demokratiaa rapauttavaa politiikkaa vastaan.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye