Fingrid selvitti merituulivoiman mahdollisuuksia liittyä kantaverkkoon

Fingrid on tunnistanut länsirannikolta alustavasti viisi aluetta, joissa Manner-Suomen kantaverkkoon voitaisiin liittää suuria merituulivoimahankkeita 2030-luvulla. Liitynnät edellyttäisivät merkittäviä investointeja kantaverkkoon. Alueet ovat Ulvila, Närpiö, Vaasa, Raahe ja Raisio. Lisäksi Inkoon alue on määritetty liityntämahdollisuudeksi, mikäli merituulivoiman rakentaminen tulee mahdolliseksi myös Suomen eteläisillä merialueilla. Fingrid kerää sidosryhmiltä palautetta selvityksestä sekä näkemyksiä tarkempien liittymispisteiden määrittämisestä 23.6. asti. Tervetuloa keskustelemaan aiheesta 22.5.

Kuvan lähteenä mainittava Fingrid Oyj.

Suomen merialueille on suunnitteilla kymmeniä gigawattikokoluokan merituulihankkeita. Fingrid on saanut kyselyitä merituulivoiman liittämisestä kantaverkkoon 95 gigawatin edestä. Fingrid käynnisti syksyllä 2023 selvityksen merituulivoiman liityntämahdollisuuksista kantaverkkoonsa 2030-luvulla. Selvitys on tehty Fingridin kantaverkkosuunnittelussa käytetystä perusskenaariosta poikkeavalla oletuksella, jonka mukaan tuulivoimainvestoinnit painottuvat Suomessa merituulivoimaan 2020- ja 2030-lukujen taitteesta alkaen, mikä johtuu esimerkiksi taloudellisesta kannattavuudesta tai hyväksyttävyydestä. Suomen sähkön kulutuksen oletetaan noin kaksinkertaistuvan nykytasosta vuoteen 2035 mennessä etenkin teollisuuden kasvun myötä ja merituulivoimaa rakentuvan 2030-luvulla yhteensä 6,5 GW, mikä vastaa hieman yli 30 terawattitunnin vuosituotantoa.

Fingrid on alustavasti selvittänyt viisi aluetta, joissa suuret merituulipuistot voitaisiin liittää Manner-Suomen kantaverkkoon; Ulvila, Närpiö, Vaasa, Raahe ja Raisio. Lisäksi Inkoon alue on määritetty liityntämahdollisuudeksi, mikäli merituulivoiman rakentaminen tulee mahdolliseksi myös Suomen eteläisillä merialueilla. On myös mahdollista, että merituulivoimaliityntöjä voidaan toteuttaa 2030-luvulla useampia ja muillekin kuin määritetyille alustaville alueille, mikäli sähkön kulutuksen kasvu on selvityksen oletuksia voimakkaampaa tai uusi kulutus sijoittuu lähemmäksi merituulivoiman liityntöjä.

Kuva. Merituulivoiman alustavat liityntämahdollisuudet Suomessa 2030-luvulla.

Näiden gigawattikokoluokan merituulivoimaliityntöjen toteuttamiseksi tarvitaan teknisen selvityksen perusteella suuruusluokaltaan 0,6 miljardin euron investoinnit Fingridin vuoden 2023 kantaverkon kehittämissuunnitelmassa esitetyn neljän miljardin euron investointiohjelman lisäksi. Tarvittavat lisäinvestoinnit sijoittuisivat Keski-Pohjanmaalle, Lounais-Suomeen ja Uudellemaalle, ja käsittäisivät yhteensä noin 1 000 kilometriä uutta ja vahvistettavaa 400 kilovoltin voimajohtoa. Mikäli merituulivoiman rakentaminen mahdollistuisi myös Suomen eteläpuoleisille merialueille, keventäisi merituulivoiman liittäminen kantaverkon vahvistustarpeita sen sijaan, että se aiheuttaisi niitä.

Keräämme palautetta selvityksestä konsultaatiossa 23.6. asti. Tarkemmat alustavat liittymispisteet määritellään syksyllä 2024 saadun sidosryhmäpalautteen ja Fingridin sisäisten, tarkempien selvitysten perusteella. Liittymispisteet varataan yksittäisille asiakashankkeille hankekehityksen edetessä. Tervetuloa keskustelemaan merituulivoiman verkkoliityntämahdollisuuksista sidosryhmätilaisuuteemme 22.5.

Selvitys ja konsultaatiolomake tiedotteen liitteenä.

22.5. tilaisuuden ohjelma ja ilmoittautuminen >

Erikoisasiantuntija Laura Ihamäki, Fingrid Oyj, puh, +358 40 708 1838
Strategisen verkkosuunnittelun päällikkö Mikko Heikkilä, Fingrid Oyj, puh. +358 40 637 4720
Sähköpostiosoitteet ovat muotoa etunimi.sukunimi@fingrid.fi

Muut kielet

aFRR-energiamarkkinan käyttöönotto siirtyy, uusi käyttöönottopäivä 12.6.24.5.2024 10:57:58 EEST | Tiedote

aFRR-energiamarkkinan käyttöönotto siirtyy suunnitellusta. Uusi käyttöönottopäivä on 12.6. Syynä käyttöönoton siirtymiselle on Fingridin tietojärjestelmien koekäytössä havaitut odottamattomat virheet. Energiamarkkina otetaan käyttöön 12.6. kello 14, ja käyttöönottoa edeltää katko 12.6. kello 10-14 aFRR-reservin ylläpidossa. Katkon ajaksi aFRR-kapasiteettimarkkinoilta Suomesta ei hankita aFRR-reserviä ylläpitoon. Katkon aikana Fingridissä tehdään energiamarkkinan käyttöönottoon liittyviä tietojärjestelmätöitä. Katkon jälkeen aFRR-reservin aktivointi perustuu energiamarkkinan tuloksiin, ja aFRR-kapasiteettimarkkinan toiminta jatkuu ennallaan. Lisätietoja: Tuomas Mattila, Fingrid Oyj, projektipäällikkö Sähköpostiosoitteet ovat muotoa etunimi.sukunimi@fingrid.fi www.fingrid.fi/PICASSO

Fingrid on riitauttanut valvontakameratoimittajansa laskutuksen20.5.2024 09:25:14 EEST | Tiedote

Helsingin Sanomissa on julkaistu tänään 20.5. uutinen liittyen Fingridin valvontakamerahankintoihin. Fingrid on selvittänyt keväästä 2023 palvelutoimittajansa Noatek Oy:n laskutusta liittyen tyyppivikaisten kameroiden korjauslaskutukseen. Sähköasemille asennettavissa valvontakameroissa on esiintynyt tyyppivikoja, jotka kameroiden maahantuoja on hyvittänyt Noatekille. Tarkoituksena on ollut selvittää, onko palvelutoimittaja veloittanut Fingridiä perusteettomasti kameroiden korjaus- tai vaihtokustannuksista. Fingrid on tutkinut asiaa sekä sisäisesti että yhtiön ulkoisten neuvonantajien avulla ja noudattanut heiltä saatuja toimintasuosituksia. Ensisijaisesti asiassa on kysymys tavanomaisesta Fingridin johdon toimivaltaan kuuluvasta yritysten välisestä sopimusriita-asian hoidosta. Selvitysten tulokset osoittavat, että Fingridin menettely ja toimenpiteet palvelutoimittajaa kohtaan ovat olleet riittäviä ja oikeasuhtaisia. Selvitykset ovat kuitenkin osin kesken, eikä Fingrid ole siksi tehnyt

Kutsu: Sidosryhmätilaisuus muutosehdotuksista kantaverkkopalvelumaksurakenteeseen17.5.2024 14:39:49 EEST | Kutsu

Fingrid on valmistellut uutta kantaverkkopalvelun palvelutasomallia ja muutosehdotuksia liittymismaksuperiaatteisiin. Uudistusten tavoitteena on luoda uusia mahdollisuuksia hyödyntää olemassa olevaa kantaverkkoa joustavammin ja tehokkaammin. Samalla Fingrid haluaa rakentaa lisää kannusteita siihen, että uudet liitynnät sijoittuisivat kantaverkon siirtojen hallinnan kannalta tasapainoisesti, ja ne mahdollistaisivat liityntäkapasiteetin tehokkaan käytön. Fingrid järjestää sidosryhmille tilaisuuden, jossa käydään läpi uudistusehdotuksia. Niistä tullaan myös kuulemaan sidosryhmiä kesän ja alkusyksyn 2024 aikana. Tilaisuus järjestetään perjantaina 14.6.2024 kello 13-15 ja siihen voi osallistua etäyhteydellä tai Fingridin toimistolla Helsingissä (Läkkisepäntie 21). Paikan päälle mahtuu enintään 60 osallistujaa. Tilaisuuteen voi ilmoittautua tästä. Lähetämme vahvistusviestin ja Teams-linkin ilmoittautuneille lähempänä tilaisuutta.

Fingridin ehdotus Olkiluoto 3 järjestelmäsuojan ehdoista ja maksujen määräytymisperusteista toimitettu Energiavirastolle30.4.2024 12:42:53 EEST | Tiedote

Fingrid järjesti huhtikuussa 2024 sidosryhmäkuulemisen Olkiluoto 3 järjestelmäsuojaan liittyvistä ehdoista ja järjestelmäsuojan maksujen määräytymisperusteista. Määräaikaan mennessä annettiin 19 lausuntoa. Fingrid on tänään 30.4.2024 toimittanut Energiavirastolle yllä mainitut ehdot ja maksujen määräytymisperusteet, niitä koskevan perustelumuistion sekä sidosryhmäkuulemisessa saadut lausunnot.