Visit Finlandin ansiosta lukuisat TV-ohjelmat vierailivat Suomessa 2023
Ansaittu medianäkyvyys on Suomelle merkittävin keino rakentaa matkailullista maakuvaa ja edistää Suomen matkailuvientiä. Visit Finland kutsuu vuosittain satoja ulkomaisia toimittajia tutustumaan suomalaiseen onnellisuuteen ja elämäntapaan – ja jotka puolestaan välittävät positiivista Suomi-kuvaa miljoonille lukijoilleen.

Visit Finlandin PR-tiimin proaktiivisen työn tuloksena Suomesta matkakohteena julkaistiin ulkomaalaisissa medioissa 4 587 juttua vuonna 2023. Kasvua edellisvuoteen oli 70 %, ja osumamäärät kasvoivat eniten Yhdysvalloissa, Ruotsissa, Italiassa, Saksassa ja Isossa-Britanniassa. Viime vuonna kolmannes kaikista jutuista julkaistiin maailman johtavissa medioissa, kuten amerikkalaisessa Forbesissa, saksalaisessa Der Spiegelissä, englantilaisessa The Guardianissa, ruotsalaisessa Svenska Dagbladetissa, espanjalaisessa El Mundossa, ranskalaisessa Le Figarossa sekä italialaisessa Vanity Fairissa. Neljännes osumista (1 133) nähtiin televisiossa. Suurin osa näistä oli yhdysvaltalaisia tuotantoja, kuten esimerkiksi TLC-kanavalta tuttu 7 little Johnstons-ohjelma.
Visit Finlandin matkailumarkkinoinnin kokonaisuudessa mediatyöllä on keskeinen rooli. Median kautta tavoitetaan laaja yleisö, joka voi potentiaalisesti olla kiinnostunut matkailusta. Median tuottama sisältö voi merkittävästi parantaa matkakohteen uskottavuutta ja luotettavuutta, sillä yleisö pitää toimituksellista sisältöä usein aidompana ja luotettavampana kuin maksettua mainontaa.
– Mediatyö on pitkäjänteistä ja vaatii resursseja. Kilpailu median huomiosta on kovaa, ja medialle tarjottavat sisällöt ja teemat pitää olla kiinnostavia. Panostamalla mediatyöhön myös jatkossa mahdollistamme Suomen tunnettuuden kasvattamisen ympärivuotisena matkakohteena, kertoo Visit Finlandin PR & Media Manager Meri Sipilä.
Masterclass of Happiness –kampanja sai runsaasti mediajulkisuutta
Visit Finlandin viimevuotinen imagokampanja, useasti palkittu, Masterclass of Happiness, saavutti historiallisen näkyvyyden ympäri maailmaa. Kurssille haki 150 000 ihmistä 190 maasta, ja se näkyi tunnetuissa medioissa kuten Forbes, CNBC ja CBS News. Myös suosittu amerikkalainen ABC News Nightline vieraili kurssilla Saimaalla tutustumassa suomalaisen onnellisuuden saloihin. Ohjelman on nähnyt arviolta miljoona ihmistä.
Visit Finland seuraa jatkuvasti proaktiivisen työnsä mediatuloksia. Maakohtaiset analyysit tuloksista tekee Retriever.
Esimerkkejä viime vuoden TV-osumista:
- Iso-Britannian Ensitreffit Alttarilla “Married at First Sight” kuvattiin Apukka Resortissa Rovaniemellä ja se esitettiin 4-kanavalla. Ohjelman näki arviolta miljoona katsojaa.
- Visit Saimaalla kuvattu Tyler West's "My mum and me in Finland” esitettiin Isossa-Britanniassa ITV Lorraine -kanavalla ja sen näki noin kolme miljoonaa katsojaa.
- Saksan suurin kansallinen TV-kanava ZDF:n Von Kalle -ohjelma vieraili Pohjois-Karjalassa, Wild Taigassa sekä Posiolla. Ohjelmalla oli noin 2.8 miljoonaa katsojaa.
- Japanilainen TV kuvasi Asahi-ohjelmaa Helsingissä. Ohjelman katsojamäärä on arviolta 9 miljoonaa.
- Ranskan televisiossa Suomea ihailtiin useammassa TV-ohjelmassa. Ranskan maajussi ”L'amour est dans le pre” vieraili Saimaan alueella ja ohjelma keräsi noin 2 miljoonaa katselijaa.
- Ranskan Arte TV:n esittämää ”Invitation au Voyage” vieraili Rovaniemellä, Ylläksellä ja Levillä ja sitä seurasi noin 800 000 katsojaa.
- Espanjalaisten rakastama matkaohjelma ”Planeta Callejan” Ruka-Kuusamossa kuvattu jakso nousi heti julkaisun jälkeen toiseksi katsotuimmaksi ohjelmaksi parhaimpaan katseluaikaan. Ohjelma tavoitti arviolta noin miljoona katsojaa.
*Arvioidut katsojaluvut ovat ”Brand Building Effect (BBE)” -lukuja, jotka tarkoittavat sitä, kuinka monta ihmistä potentiaalisesti muistaa nähneensä kyseisen ohjelman.
Yhteyshenkilöt
Meri SipiläPR & Media ManagerBusiness Finland / Visit Finland
Puh:+358443310594meri.sipila@businessfinland.fiHeli HemgårdCommunications ManagerVisit Finland, Invest in Finland, Work in Finland, Film in Finland
Puh:+358409015219heli.hemgard@businessfinland.fiVisit Finland vastaa valtakunnallisena matkailualan asiantuntijana ja aktiivisena toimijana ulkomailta Suomeen suuntautuva matkailun edistämisestä. Visit Finland tukee alan yrityksiä ja yritysryhmiä kansainvälisille markkinoille tarkoitettujen matkailupalvelujen kehittämisessä ja markkinoinnissa. Visit Finland on osa Business Finlandia www.visitfinland.fi / www.visitfinland.com
Business Finland on suomalainen julkinen toimija, joka tarjoaa innovaatiorahoitusta ja kansainvälistymispalveluita, edistää matkailua ja investointeja sekä osaajien houkuttelua Suomeen. Organisaatiossa työskentelee 760 asiantuntijaa 37 toimipisteessä maailmalla ja 16 toimipaikassa Suomessa. Business Finland on osa Team Finland -verkostoa. www.businessfinland.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Business Finland
Japanilainen energiayhtiö sijoittaa tuulivoimaan Raaheen4.7.2025 07:39:28 EEST | Tiedote
Tokyo Gasin ja tanskalaisen EWIIn yhteisyritys TOWII Renewables investoi kahteen maatuulivoimahankkeeseen Suomessa. Projektit vahvistavat Suomen asemaa kansainvälisesti kiinnostavana uusiutuvan energian kohteena.
Kesämatkailu Pohjoismaihin kasvussa – Suomi voi hyötyä jatkossa3.7.2025 08:17:43 EEST | Tiedote
Alkukesän ulkomaisessa matkailussa on menossa useita, jopa ristiriitaisia trendejä. Suomen kannalta positiivista on matkailijoiden kasvanut kiinnostus uusiin ja vähemmän tunnettuihin kohteisiin. Toisaalta kasvaneet matkakustannukset aiheuttavat huolta.
Nettihaut paljastavat: sauna, järvet ja yötön yö kiinnostavat kesämatkailijoita26.6.2025 07:44:30 EEST | Tiedote
Suomen kesä tunnetaan ainutlaatuisista luontoelämyksistään kuten tuhansista järvistään ja keskiyön auringon paisteesta. Internetin hakukonedataan perustuvan tiedon mukaan luontoon liittyvien mielikuvien rinnalla kulttuuriin ja urbaaniin elämään liittyvät aiheet sekä kaupunkien tarjonta kiinnostaa yhä useampaa ulkomaista matkailijaa. Suomen tarjonnan tunteminen avaa paremmat mahdollisuudet saada matkailijat houkuteltua kesäiseen Suomeen.
Finnish health businesses seek new market in Japan23.6.2025 08:29:00 EEST | Press release
Business Finland is holding a comprehensive presentation of Finland’s health sector during Japan’s World Expo in Osaka, Kyoto and Tokyo. Japan faces challenges like a low birth rate, an ageing population and labor shortages in the care sector, which are an opportunity for Finnish skills exports. In 2024, health exports to Japan stood at to €67 million.
Suomalaiset terveysalan yritykset hakevat uutta markkinaa Japanista23.6.2025 08:29:00 EEST | Tiedote
Business Finland järjestää Japanin maailmannäyttelyn ympärillä kattavan suomalaisen terveysalan esittelyn Osakassa, Kiotossa ja Tokiossa. Japanin haasteet, kuten alhainen syntyvyys, ikääntyvä väestö ja työvoimapula hoiva-alalla ovat mahdollisuus suomalaiselle viennille. Viime vuonna terveysalan vienti Japaniin oli 67 miljoonaa euroa.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme