Visit Finlandin ansiosta lukuisat TV-ohjelmat vierailivat Suomessa 2023
Ansaittu medianäkyvyys on Suomelle merkittävin keino rakentaa matkailullista maakuvaa ja edistää Suomen matkailuvientiä. Visit Finland kutsuu vuosittain satoja ulkomaisia toimittajia tutustumaan suomalaiseen onnellisuuteen ja elämäntapaan – ja jotka puolestaan välittävät positiivista Suomi-kuvaa miljoonille lukijoilleen.

Visit Finlandin PR-tiimin proaktiivisen työn tuloksena Suomesta matkakohteena julkaistiin ulkomaalaisissa medioissa 4 587 juttua vuonna 2023. Kasvua edellisvuoteen oli 70 %, ja osumamäärät kasvoivat eniten Yhdysvalloissa, Ruotsissa, Italiassa, Saksassa ja Isossa-Britanniassa. Viime vuonna kolmannes kaikista jutuista julkaistiin maailman johtavissa medioissa, kuten amerikkalaisessa Forbesissa, saksalaisessa Der Spiegelissä, englantilaisessa The Guardianissa, ruotsalaisessa Svenska Dagbladetissa, espanjalaisessa El Mundossa, ranskalaisessa Le Figarossa sekä italialaisessa Vanity Fairissa. Neljännes osumista (1 133) nähtiin televisiossa. Suurin osa näistä oli yhdysvaltalaisia tuotantoja, kuten esimerkiksi TLC-kanavalta tuttu 7 little Johnstons-ohjelma.
Visit Finlandin matkailumarkkinoinnin kokonaisuudessa mediatyöllä on keskeinen rooli. Median kautta tavoitetaan laaja yleisö, joka voi potentiaalisesti olla kiinnostunut matkailusta. Median tuottama sisältö voi merkittävästi parantaa matkakohteen uskottavuutta ja luotettavuutta, sillä yleisö pitää toimituksellista sisältöä usein aidompana ja luotettavampana kuin maksettua mainontaa.
– Mediatyö on pitkäjänteistä ja vaatii resursseja. Kilpailu median huomiosta on kovaa, ja medialle tarjottavat sisällöt ja teemat pitää olla kiinnostavia. Panostamalla mediatyöhön myös jatkossa mahdollistamme Suomen tunnettuuden kasvattamisen ympärivuotisena matkakohteena, kertoo Visit Finlandin PR & Media Manager Meri Sipilä.
Masterclass of Happiness –kampanja sai runsaasti mediajulkisuutta
Visit Finlandin viimevuotinen imagokampanja, useasti palkittu, Masterclass of Happiness, saavutti historiallisen näkyvyyden ympäri maailmaa. Kurssille haki 150 000 ihmistä 190 maasta, ja se näkyi tunnetuissa medioissa kuten Forbes, CNBC ja CBS News. Myös suosittu amerikkalainen ABC News Nightline vieraili kurssilla Saimaalla tutustumassa suomalaisen onnellisuuden saloihin. Ohjelman on nähnyt arviolta miljoona ihmistä.
Visit Finland seuraa jatkuvasti proaktiivisen työnsä mediatuloksia. Maakohtaiset analyysit tuloksista tekee Retriever.
Esimerkkejä viime vuoden TV-osumista:
- Iso-Britannian Ensitreffit Alttarilla “Married at First Sight” kuvattiin Apukka Resortissa Rovaniemellä ja se esitettiin 4-kanavalla. Ohjelman näki arviolta miljoona katsojaa.
- Visit Saimaalla kuvattu Tyler West's "My mum and me in Finland” esitettiin Isossa-Britanniassa ITV Lorraine -kanavalla ja sen näki noin kolme miljoonaa katsojaa.
- Saksan suurin kansallinen TV-kanava ZDF:n Von Kalle -ohjelma vieraili Pohjois-Karjalassa, Wild Taigassa sekä Posiolla. Ohjelmalla oli noin 2.8 miljoonaa katsojaa.
- Japanilainen TV kuvasi Asahi-ohjelmaa Helsingissä. Ohjelman katsojamäärä on arviolta 9 miljoonaa.
- Ranskan televisiossa Suomea ihailtiin useammassa TV-ohjelmassa. Ranskan maajussi ”L'amour est dans le pre” vieraili Saimaan alueella ja ohjelma keräsi noin 2 miljoonaa katselijaa.
- Ranskan Arte TV:n esittämää ”Invitation au Voyage” vieraili Rovaniemellä, Ylläksellä ja Levillä ja sitä seurasi noin 800 000 katsojaa.
- Espanjalaisten rakastama matkaohjelma ”Planeta Callejan” Ruka-Kuusamossa kuvattu jakso nousi heti julkaisun jälkeen toiseksi katsotuimmaksi ohjelmaksi parhaimpaan katseluaikaan. Ohjelma tavoitti arviolta noin miljoona katsojaa.
*Arvioidut katsojaluvut ovat ”Brand Building Effect (BBE)” -lukuja, jotka tarkoittavat sitä, kuinka monta ihmistä potentiaalisesti muistaa nähneensä kyseisen ohjelman.
Yhteyshenkilöt
Meri SipiläPR & Media ManagerBusiness Finland / Visit Finland
Puh:+358443310594meri.sipila@businessfinland.fiHeli HemgårdCommunications ManagerVisit Finland, Invest in Finland, Work in Finland, Film in Finland
Puh:+358409015219heli.hemgard@businessfinland.fiVisit Finland vastaa valtakunnallisena matkailualan asiantuntijana ja aktiivisena toimijana ulkomailta Suomeen suuntautuva matkailun edistämisestä. Visit Finland tukee alan yrityksiä ja yritysryhmiä kansainvälisille markkinoille tarkoitettujen matkailupalvelujen kehittämisessä ja markkinoinnissa. Visit Finland on osa Business Finlandia www.visitfinland.fi / www.visitfinland.com
Business Finland on suomalainen julkinen toimija, joka tarjoaa innovaatiorahoitusta ja kansainvälistymispalveluita, edistää matkailua ja investointeja sekä osaajien houkuttelua Suomeen. Organisaatiossa työskentelee 760 asiantuntijaa 37 toimipisteessä maailmalla ja 16 toimipaikassa Suomessa. Business Finland on osa Team Finland -verkostoa. www.businessfinland.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Business Finland
Mediakutsu: Talent Boost Summit 2025 - Kansainväliset osaajat Suomen kasvun avaimena24.10.2025 10:23:11 EEST | Kutsu
Miten Suomi pärjää globaalissa osaajakilpailussa? Miten yritykset, kaupungit ja valtiolliset toimivat kehittävät osaajien veto- ja pitovoimaisuuttaan yhdessä – ja mitä voimme oppia kansainvälisistä esimerkeistä?
Finnish Healthcare Companies Deliver Stability Amid U.S. Uncertainty13.10.2025 07:58:00 EEST | Press release
The United States remains the largest and most attractive export market for Finland´s health technology sector, says Tarja Enala from Business Finland. Although US policy is currently in a state of flux, Finnish companies continue to strengthen their presence there. Cooperation with major players such as the Mayo Clinic — ranked as the best hospital in the world—demonstrates the confidence and long-term commitment of Finnish firms to the U.S. market.
Finländska företag inom hälsosektorn räds inte den ombytliga situationen i USA13.10.2025 07:58:00 EEST | Pressmeddelande
USA är det största och mest populära exportmålet för företag inom hälsoteknologibranschen, säger Tarja Enala från Business Finland. Även om USA:s politiska linje nu förändras snabbt anses samarbete med stora aktörer, såsom Mayo Clinic som har utsetts till världens bästa sjukhus, vara värt att eftersträva.
Suomalaiset terveysalan yritykset eivät pelkää USA:n poukkoilevaa tilannetta13.10.2025 07:58:00 EEST | Tiedote
Yhdysvallat on suurin ja suosituin vientikohde terveysteknologia-alan yrityksille, sanoo Tarja Enala Business Finlandista. Vaikka Yhdysvaltain poliittinen linja vaihtelee nyt nopeasti, yhteistyö isojen toimijoiden kuten maailman parhaaksi sairaalaksi valitun Mayo Clinicin kanssa nähdään tavoittelemisen arvoiseksi.
Business Finlandin muutosneuvottelut päättyivät8.10.2025 12:44:19 EEST | Tiedote
Business Finlandin yhteistoimintaneuvottelut Innovaatiorahoituskeskus Business Finlandissa ja muutosneuvottelut Business Finland Oy:ssä ovat päättyneet. Neuvottelut aloitettiin 25.8.2025, ja ne saatiin päätökseen 5.10.2025. Ne koskivat koko Business Finlandin henkilöstöä lukuun ottamatta sitä henkilöstön osaa, joka on siirtymässä ulkoministeriöön vuoden vaihteessa.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme