Varsinais-Suomen ELY-keskus

Antalet turer inom kollektivtrafiken i Seutu+ minskar i Egentliga Finland och Satakunta från början av hösttidtabellssäsongen 2024

Dela

Det nuvarande utbudet av turer på de förbindelsesträckor i regiontrafiken som NTM-centralen i Egentliga Finland ansvarar för kommer att minskas stegvis under 2024 och 2025. Statens anslag för upprätthållande av regiontrafiken återgår till nivån före coronapandemin. Under fyra års tid har anskaffningskostnaderna för trafiken ökat och med den finansieringsnivå som finns att användas kan inte det nuvarande utbudet upprätthållas. Behovet av besparingar är så betydande att det oundvikligen uppstår konsekvenser för passagerarnas rörlighet. Närmare information om objektspecifika ändringar ges senare.

På riksnivå har det länge beviljats ett permanent årligt anslag för upprätthållande av den regionala kollektivtrafiken. Beloppet har fördelats mellan nio NTM-centraler för upphandling av trafik utanför städer och stadsregioner. Under de senaste fyra åren har tilläggsanslag anvisats för upphandling av regiontrafik som upprätthålls av NTM-centralerna. Med tilläggsanslagen har man täckt förlusten av resenärsinkomster till följd av coronaåren samt kostnadsökningen till följd av de höjda bränslepriserna. Under de senaste åren har det anslag som NTM-centralen i Egentliga Finland haft till sitt förfogande varit cirka fem miljoner euro per år. I anslagen för den regionala kollektivtrafiken kommer man att återgå till 2019 års nivå, vilket innebär ett sparmål på cirka 1,6 miljoner euro i Egentliga Finland och Satakunta jämfört med nuläget. Man strävar efter att hålla minskningarna måttliga och inrikta dem så att arbets-, studie- och nödvändiga resor för att uträtta ärenden ska fungera även i fortsättningen. Behovet av besparingar är så betydande att det oundvikligen uppstår konsekvenser för passagerarnas rörlighet.

Minskningar i Åboregionens objekt från början av höstterminen 2024

Busslinjerna för regiontrafiken i Åbo är till antalet de största i den trafik som NTM-centralen i Egentliga Finland upphandlar av kollektivtrafikmyndigheten. Planeringen av minskningen av antalet turer inleds med busslinjerna i Virmo, Nousis och Masku, Nystad samt Pargas och skärgården. I fråga om dessa linjenät kommer minskningarna att genomföras från början av hösttidtabellsperioden 2024. De övriga regionlinjerna gallras stegvis.

Regiontrafiken upphandlas via offentliga anbudsförfaranden per förbindelsesträcka med cirka 3–5 års mellanrum. Spartrycket på den offentliga ekonomin har varit synligt i några år och därför har man i upphandlingsskedet redan i några år på förhand minskat objekten för regiontrafiken. Men de besparingar som krävs uppnås inte bara på detta sätt.

Kostnadsnivån för den regionala busstrafiken har stigit

Upphandlingskostnaderna för den regionala busstrafiken är högre än för fem år sedan. Prisutvecklingen för bränslen syns direkt i busstrafikens offertpriser. Även om situationen har jämnats ut från den topp som upplevdes 2022, är dieselpriset klart högre än 2019. Även den allmänna höjningen av energipriserna påförs de för bussbranschen viktiga verkstads- och däckkostnaderna.

Samtidigt som kostnadsnivån har stigit har intäkterna från regiontrafikens biljettintäkter minskat. Många aktörer inom stadstrafiken har rapporterat att resandet har återgått till samma nivå som före coronapandemin. Utvecklingen i den regionala trafiken har varit långsammare. Distansarbete och distansstudier har blivit det nya normala och det syns som en minskning av den regelbundna pendlingen. Detta har minskat biljettintäkterna och försämrat ekonomin för kollektivtrafiken som anskaffats med offentliga medel.

Närmare information om ändringar i trafiken ges senare

Planeringen av höstsäsongens tidtabeller och minskningen av turerna pågår som bäst, men i detta skede kan vi ännu inte exakt berätta vilka turer som kommer att dras in. Tidtabellerna för körsäsongen hösten 2024 publiceras senast i mitten av juli. Vi informerar närmare om ändringarna per rutt under sommaren. Dessutom informerar NTM-centralens kollektivtrafikmyndighet om kommande ändringar på webbplatsen Seutu+.

Det gällande utbudet av regional trafik syns i reseplaneraren och tidtabellstjänsten. Tidtabellerna för sommaren 2024 har publicerats på webbplatsen Seutu+.

Anordnare av regional trafik

Kollektivtrafikmyndigheterna ordnar kollektivtrafik som bekostas med offentliga medel. Nio NTM-centraler fungerar som kollektivtrafikmyndigheter i områden utanför städer och stadsregioner. NTM-centralen i Egentliga Finland är ansvarig myndighet i landskapen Egentliga Finland och Satakunta i området utanför Åbo och Björneborgs regionala myndigheter samt Salo och Raumo. NTM-centralerna får finansiering för sin verksamhet under momenten Köp och utvecklande av tjänster inom den kollektiva persontrafiken. NTM-centralernas anslag för kollektivtrafik har länge varit cirka 30 miljoner euro per år i statsbudgeten. Effekterna av coronapandemin och de stigande energikostnaderna på busstrafiken har lappats med ytterligare anslag på cirka 10 miljoner euro per år som beviljas från tilläggsbudgetar. Enligt regeringsprogrammet utlovas inte längre tilläggsfinansiering för kollektivtrafiken i NTM-centralernas anslag för kollektivtrafiken, vilket innebär ett sparmål på cirka 10 miljoner euro jämfört med nuläget.

Mer information:

NTM-centralen i Egentliga Finland, projektcheferna Markus Kivelä, tfn 0295 022 007, Soile Koskela tfn 0295 022 798 och Antti Setälä tfn 0295 022 816.

Nyckelord

Andra språk

Följ Varsinais-Suomen ELY-keskus

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Varsinais-Suomen ELY-keskus

Tilastot kertovat karua kieltä piittaamattomasta liikennekäyttäytymisestä3.7.2025 10:00:00 EEST | Tiedote

Liikenneturvallisuustilanteen kehittymistä seurataan useiden eri tilastojen pohjalta. Seurantamittariston tulokset osoittavat sekä positiivisia että huolestuttavia kehityssuuntia. Positiivista kehitystä on tapahtunut kuntien liikenneturvallisuustyössä ja tiettyjen onnettomuustyyppien vähenemisenä, mutta erityisenä huolenaiheena esille nousee piittaamaton liikennekäyttäytyminen onnettomuuksien taustalla. Useissa vakavissa onnettomuuksissa kuljettaja on ajanut huomattavaa ylinopeutta, ollut päihteiden vaikutuksen alainen ja/tai ei ole käyttänyt turvavyötä tai kypärää.

Nopeusnäyttötaulut paljastavat huolestuttavia piirteitä taajamien ajonopeuksissa1.7.2025 10:31:24 EEST | Tiedote

ELY-keskuksella on käytössä useita siirrettäviä nopeusnäyttötauluja, joiden avulla pyritään kiinnittämään autoilijoiden huomio ajonopeuksiin. Nopeusnäyttötauluista saatujen mittaustulosten mukaan monet eivät noudata taajamissa asetettua nopeusrajoitusta. Useat tutkimukset kuitenkin osoittavat, että ajonopeuden kasvu lisää sekä onnettomuuden todennäköisyyttä että sen vakavuutta, vaikka onnettomuusriski on yksittäisen kuljettajan näkökulmasta arvioituna pieni. Erityisesti taajamissa ajonopeuksien pienetkin muutokset voivat vaikuttaa onnettomuuden vakavuuteen, erityisesti kun autoilija törmää jalankulkijaan tai pyöräilijään.

Mälikän risteyssillan korjaustyö käynnistyy Raumalla valtatiellä 827.6.2025 08:55:04 EEST | Tiedote

Varsinais-Suomen ELY-keskus aloittaa Raumalla valtatiellä 8 sijaitsevan Mälikän risteyssillan pintarakenteiden korjaustyöt 7.7.2025. Työt kestävät arviolta 31.7.2025 saakka. Korjaustyöt tehdään ilta- ja yötyönä. Työn ajaksi liikenne joudutaan rajoittamaan yhdelle kaistalle klo 20:00 – 06:00 väliseksi ajaksi. Käytössä on tällöin liikennevalo-ohjaus. Korjausurakan aikana siltapaikalla on alennettu nopeus 30 km/h.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye