Uusi Hakaniemensilta otetaan käyttöön 20.5.2024
Sörnäisten rantatiellä sijaitseva, Siltavuorensalmen ylittävä uusi Hakaniemensilta otetaan käyttöön maanantaina 20.5.2024.
![Uusi ja vanha Hakaniemensilta rinnakkain toukokuun 2024 alussa.](/data/images/public/60577852/70200480/589ff951-cf60-4101-87b5-c88f6857a7ba-w_720.jpg)
Käyttöönotto aloitetaan klo 12 kaikille avoimella yleisötilaisuudella, joka järjestetään sillan Hakaniemen puoleisessa päässä. Jalankulkijat pääsevät siis sillan ajoradoille kävelemään, ehkä jopa tanssahtelemaan, ennen sillan avaamista autoille. Moottoriajoneuvoille silta avataan noin klo 14. Siihen saakka vanha Hakaniemensilta on normaalisti liikenteellä.
Jo maanantaina aamupäivällä ennen uuden sillan käyttöönottoa Sörnäisten rantatiellä suljetaan osa moottoriajoneuvoliikenteen kaistoista, mutta liikenne kulkee molempiin suuntiin vähintään yhdellä kaistalla suuntaansa. Paikalla on liikenteenohjaus. Käyttöönotosta saattaa aiheutua tilapäistä liikenteen ruuhkautumista.
Liikennejärjestelyt muuttuvat
Kun uusi silta avataan liikenteelle, siirtyy moottoriajoneuvoliikenne uudelle linjaukselle molemmin puolin siltaa. Hakaniemen puolella otetaan käyttöön uusi sillalle johtava Merihaankatu. Väliaikainen liikenneympyrä poistuu käytöstä.
Uuden sillan idänpuoleinen, eli meren puolella oleva, jalankulku- ja pyöräilyväylä avataan liikenteelle jo 20.5. varhain aamulla. Näin sitä pitkin on mahdollista tulla klo 12 alkavaan avajaisjuhlaan. Läntinen eli vanhan sillan puolella oleva jalankulun ja pyöräilyn väylä voidaan ottaa käyttöön vasta sitten, kun vanha silta on purettu ja sen kohdalla on tehty kaikki tarvittavat pohjanvahvistus- ja kadunrakennustyöt. Tästä syystä myös Sörnäisten rantatieltä pohjoisen suunnasta pääsee uudelle sillalle vain kadun itäreunan jalankulku- ja pyöräilyväylää pitkin.
Näkinkulku ja vanhan sillan alittavat jalankulku- ja pyöräilyväylät poistuvat tilapäisesti käytöstä. Näkinkulun jalankulku- ja pyöräliikenteen yhteys siirtyy Hakaniemenkadun itäreunaan. Kaikki Sörnäisten rantatien ja Haapaniemenkadun risteyksen suojatiet ovat käytössä. Myös uudelle, sillalle johtavalle Merihaankadulle avataan suojatie. Lopulliset liikennejärjestelyt saadaan käyttöön tämän vuoden loppuun mennessä.
Myös Kruununhaassa liikennejärjestelyt ovat tilapäisiä, sillä sielläkin tehdään vielä pohjanvahvistus- ja kadunrakennustöitä vanhan sillan kohdalla. Kruununhakaan rakennetaan esimerkiksi uusi ramppi, jota pitkin autoilijoiden on sen valmistuttua mahdollista kääntyä sillan pielestä Siltavuorenrantaan. Pohjoisranta 20-24 -kiinteistöjen kohdalla tehtävien töiden takia pyöräily ohjataan kesä-heinäkuun vaihteeseen saakka Pohjoisrannasta kiertoreitille Välikatu-Kristianinkatu-Maurinkatu-Liisankatu. Lopulliset järjestelyt saadaan Kruununhaassakin käyttöön tämän vuoden loppuun mennessä.
Miksi Hakaniemensilta uusittiin?
Alkuperäinen Hakaniemensilta on valmistunut vuonna 1961, ja se on jo huonokuntoinen. Sillan uusimistarve on ollut lähtölaukaus koko alueen kehittymiselle, ja se on tuonut mukanaan mahdollisuuksia parantaa myös kävelyn, pyöräilyn ja joukkoliikenteen yhteyksiä.
Uusi silta yhdistää vanhan tavoin Kruununhaan pohjoispuolen ja Sörnäisten rantatien, mutta se on uutta siltaa matalampi. Matalampi rakenne tarkoittaa vanhan sillan massiivisten ramppien poistumista ja tilaa uudisrakentamiselle. Rakenteellisesti uutta Hakaniemensiltaa voidaan pitää melko poikkeuksellisena, sillä siinä ei ole ollenkaan yläpuolista tuentaa. Yleensä jänneväliltään näin pitkässä sillassa on vinoköysi- tai riippurakenne. Tähän siltaan sellaista ei ole haluttu kaupunkikuvallisista syistä: uusi silta ei matalana ja linjakkaana nouse vanhan tavoin esiin ympäristöstään. Siitä suunniteltiin niin kevytrakenteinen, ettei se vaadi yläpuolista tuentaa.
Vanhan sillan purku aloitetaan 21.6.2024
Vanhan Hakaniemensillan purku aloitetaan maasiltojen eli rannan puolella olevien siltaosuuksien osalta heti uuden sillan käyttöönoton jälkeen, mutta kokonaisuudessaan purkutyö valmistuu vasta syksyn aikana. Meren päällä olevat osat puretaan siten, että vesiliikenteelle aiheutuu katkoja vasta elo-syyskuun vaihteessa. Tällainen työjärjestys on mahdollinen, koska sillan alle asennetaan väliaikaisia tukipukkeja.
Veneily Hakaniemensillan ali on täysin suljettu loppukesällä 2024 seuraavina aikoina:
ti 13.8. klo 00.01 – to 15.8. klo 23.59
ti 20.8. klo 00.01 – to 22.8. klo 23.59
ti 27.8. klo 00.01 – to 29.8. klo 23.59
Muulloin Siltavuorensalmen läpi pääsee veneilemään. Jos jokin näistä kolmesta katkosta voidaan perua, siitä tiedotetaan verkkosivulla https://kruunusillat.fi/veneilijoille/ ja Facebookissa: www.facebook.com/kruunusillat
Sillanrakennus- ja purkutyöt vaikuttavat siltojen alituskorkeuteen vielä veneilykauden 2024 ajan siten, että alikulkukorkeus on 3,5 metriä. Kaikkien töiden valmistuttua alikulkukorkeus on veneilykaudesta 2025 alkaen 4,7 metriä.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Eetu HahtonenKruunusillat-allianssin projektipäällikkö, sillat ja vesirakentaminen
Puh:050 494 4410eetu.hahtonen@yit.fiKuvat
Linkit
Kruunusillat-raitiotie Kruunusillat-raitiotie yhdistää Laajasalon, Korkeasaaren ja Kalasataman Helsingin keskustaan. Samalla se luo uuden merellisen reitin myös pyöräilijöille ja jalankulkijoille. Tavoitteena on aloittaa raitiotien matkustajaliikenne Laajasalon ja Hakaniemen välillä vuonna 2027.
Kruunusillat-raitiotie toteutetaan kahden urakkamuodon yhdistelmänä: Kalasataman ja Kruunuvuorenrannan väliset kaksi siltaa, eli Finkensilta ja Kruunuvuorensilta, sekä Korkeasaaren maarakennus toteutetaan kokonaisurakkana. Kruunuvuorensillasta, noin 1200 metriä, tulee Suomen pisin silta. Yhteyden muu rakentaminen tehdään puolestaan allianssimallilla. Allianssiin sisällytetään myös yhteyden varrella olevia muita maarakennus-, kadunrakennus- ja kunnallisteknisiä töitä. Yksi tällainen työ on uuden Hakaniemensillan rakentaminen ja vanhan purkaminen.
Kruunusillat-allianssin osapuolet ovat Helsingin kaupunki, Kaupunkiliikenne Oy, YIT Suomi Oy, NRC Group Finland Oy, Ramboll Finland Oy, Sweco Finland Oy ja Sitowise Oy.
Kruunusillat-kokonaisurakan urakoitsijat ovat YIT Suomi Oy ja Kreate Oy. www.kruunusillat.fi -
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Helsingin kaupunki, kaupunkiympäristön toimiala
Mustikkamaalla rakennetaan uutta ulkokuntosalia24.7.2024 14:56:35 EEST | Tiedote
Helsingin Mustikkamaalla alkoi heinäkuun alkupuolella Mustikkamaan liikuntapuiston perusparannusurakka. Urakan ensimmäisessä vaiheessa toteutetaan ulkoliikuntasali. Myöhemmin uusitaan myös jalkapallokenttä.
Helsinki palauttaa koripallotelineitä kaupunkilaisten käyttöön23.7.2024 16:19:03 EEST | Tiedote
Helsingin kaupunki avaa Haagassa suljetut koripallokorit jälleen pelaamiselle. Pohjois-Haagan ala-asteen sekä Haagan peruskoulun pihoilla sijaitsevien koripallotelineiden sukat suljettiin pelaamisesta aiheutuneen melun vuoksi.
Saukonkanavan rakennustyöt etenevät Jätkäsaaressa23.7.2024 09:43:15 EEST | Tiedote
Urakassa siirrytään rakentamaan Saukonkanavan pohjoisen puolen tukimuuria ja paalulaattoja sekä Bermudan sillan kansirakennetta. Hanke mahdollistaa Jätkäsaaren rakentamisen tulevaisuudessa.
Helsinki poisti hylättyjä veneitä Kivinokasta – huonokuntoiset veneet päätyivät kaatopaikalle19.7.2024 14:38:51 EEST | Tiedote
Helsingin kaupunki tiedotti keväällä puuttuvansa luvattomaan maankäyttöön hylättyjen veneiden osalta. Ensimmäisenä poistettiin 17 hylättyä venettä Kivinokasta.
Töölönlahden kesäpuisto avautuu kaupunkilaisten käyttöön17.7.2024 16:06:41 EEST | Tiedote
Helsingin kaupunki on uudistanut Töölönlahden puistoaluetta. Helsingin keskustan ja sen kulttuurirakennusten reunustama puistoalue on nyt entistä viihtyisämpi ja tarjoaa mahdollisuudet monipuoliseen harrastamiseen ja oleiluun.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme