Kuljetusrobotti on moderni maitokärry – S-ryhmän ruoan verkkokaupan robokuljetus laajenee yli 100 myymälään vuoden loppuun mennessä

Päästöttömät robokuljetukset ovat vakiinnuttaneet asemansa ensimmäisen toimintavuotensa aikana ja valloittavat tulevaisuudessa uusia alueita. Itsenäisesti kulkevat ja sähköllä toimivat Starship Technologiesin robotit ovat tähän mennessä kuljettaneet Suomessa yli 150 000 tilausta. Tyypillinen tilaaja on lapsiperhe, jolle robotti kuljettaa maitoa, banaaneja ja jauhelihaa.

Kuvaaja: Anssi Vuohelainen

Robokuljetuksella S-kaupat-sovelluksesta ostoksia tilaavat niin nuoret kuin iäkkäämmät, perheet, sinkut ja dinkutkin. Eniten tilauksia kuitenkin tekevät perheet, joissa on alle kouluikäisiä lapsia sekä sinkkutaloudessa asuvat nuoret ja ikähaitarilla tarkasteltuna 25–44-vuotiaat.

Väsymättömät ja nopeat robotit kuljettavat ostoksia tasaisesti joka arkipäivä, viikonloppua kohti tahti hieman kiihtyy. Lauantai on suosituin tilauspäivä ja tilauksia tehdään eniten iltaisin.

Viimeisen vuoden aikana robotit ovat kuljettaneet eniten maitoa, banaania, jauhelihaa, energiajuomia, kanan fileesuikaleita, riisipiirakoita, kermaviiliä, kurkkua, jääsalaattia ja miniluumutomaatteja. Robotit kuljettavat peruselintarvikkeita koko maassa eli ostoslistan top 10 on hyvin samankaltainen huolimatta siitä, missä kaupungissa ollaan.

– Robotit helpottavat asiakkaiden arkea: ne kuljettavat koteihin nopeasti täydennystä, kun jääkaapista loppuu illalla maito tai seuraavaksi päiväksi kaivataan banaaneja evääksi. Pääasiassa robokuljetuksella tilataan samoja tuotteita, mitä muutenkin ruokakaupasta ostetaan. Herkuttelutuotteita viikonloppuiltoihin ja etäpäivälounaita toki tilataan myös sekä kesällä esimerkiksi jäätelöä, ruoan verkkokaupan kotiinkuljetuksia kehittävä Business Developer Tiina Meyer S-ryhmän vähittäiskaupasta kertoo.

S-ryhmän kumppani robokuljetuksissa on Starship Technologies, joka on maailman johtava autonomisten kuljetusrobottien kehittäjä ja valmistaja.

– Olemme innoissamme voidessamme juhlia virstanpylvästä yhdessä S-ryhmän kanssa. Robottimme tekevät hienoa työtä toimittaessaan ostoksia ihmisille ympäri Suomen – ja vieläpä pitkän, erittäin lumisen viime talven aikana. Toimintamme Suomessa osoittaa, että Starshipin liiketoimintamalli skaalautuu erinomaisesti ja, että ihmiset kokevat palvelun arvokkaaksi lähialueillaan. Olemme juuri saavuttaneet 150 000 toimituksen rajan Suomessa ja odotamme innolla lisää, sanoo Starship Technologiesin Euroopan liiketoiminnan kehitysjohtaja Sandra Beaumont.

Kuljetettuja tilauksia jo yli 150 000

Robotteja pilotoitiin pääkaupunkiseudulla vuonna 2022. Robokuljetukset käynnistyivät toukokuussa 2023 pk-seudulla reilussa kymmenessä Alepa-myymälässä ja ovat laajentuneet vuoden aikana vauhdilla jo lähes 50 myymälään ympäri Suomen.

– Robokuljetukset laajenevat kevään ja kesän aikana uusiin myymälöihin ja uusille alueille. Osuuskaupat tiedottavat, kun robokuljetukset aloittavat heidän alueellaan. Tavoitteena on tarjota robokuljetusta vuoden 2024 lopussa jo yli 100 myymälässä, Tiina Meyer kertoo.

Robokuljetus on tällä hetkellä saatavilla 14 kaupungissa: Helsingissä, Espoossa, Vantaalla, Lohjalla, Karkkilassa, Somerolla, Salossa, Tampereella, Turussa, Liedossa, Porissa, Raumalla, Jyväskylässä, Kuopiossa ja Oulussa. Robotit kuljettavat enimmäkseen Alepoista ja Sale-myymälöistä, mutta myös osasta S-marketeja.

Robokuljetuksen voi tilata S-kaupat-sovelluksessa ja, mikäli robotit rullaavat asiakkaan alueella, näkyy robokuljetus asiakkaan valittavana toimitustapaa valittaessa. Robokuljetus on lisännyt S-kaupat-sovelluksen suosiota ja robokuljetustilausten kautta sovellusta on ladattu arviolta 20 000 kertaa kuukaudessa viimeisen vuoden aikana.

Kiitosta musiikista, nopeudesta ja suloisuudesta

Ruokarobotit ovat saaneet vuoden aikana osakseen paljon näkyvyyttä otsikoissa Suomessa ja kansainvälisestikin sekä sosiaalisessa mediassa, jonne moni robokuljetuksella ostoksia tilaava tai robotin liikenteessä nähnyt jakaa videoita ja kuvia.

Robottien suosio näkyy myös S-ryhmän asiakaspalautteissa, joista valtaosa on positiivista.

– Asiakkaiden palaute on ollut häkellyttävän hyvää – kiitosta tulee erityisesti robottien soittamasta musiikista asiakkaan ottaessa ostokset vastaan, toimitusnopeudesta ja aika moni kommentoi robottien suloisuuttakin, Tiina Meyer kertoo.

---

Tiedote 10.4.2024: Mitkä olivat robottien opit ensimmäisestä talvesta Suomessa? https://www.sttinfo.fi/tiedote/70136347/ruuan-kuljetusrobottien-opit-ensimmaisesta-talvesta-suomessa?publisherId=69819409&lang=fi

Starship Technologies mullistaa kuljetuspalvelut autonomisilla roboteilla. Robotit on suunniteltu toimittamaan ruokaa, elintarvikkeita ja paketteja paikallisesti muutamassa minuutissa. Robotit ovat matkustaneet yli 13 miljoonaa kilometriä ja suorittaneet yli 6 miljoonaa autonomista toimitusta eri puolilla maailmaa. Ne ylittävät tien keskimäärin 150 000 kertaa päivässä, mikä tarkoittaa kolme ylitystä sekunnissa.

Robotissa on 12 kameraa, sensoreita ja tutkia. Se hyödyntää tietokonenäköä ja GPS-paikannusta sekä teknologiaa, joka tunnistaa eri esteet, olipa kyseessä jalankulkija, pyöräilijä tai jokin muu liikkuva laite. Robotissa on myös ääniominaisuus, jonka avulla voi kommunikoida sen läheisyydessä oleville. Robotti tuntee ympäristön ja kulkuväylien kaikki yksityiskohdat, myös teiden ylitykset, ja tekoälyn avulla se oppii koko ajan lisää ympäristöstä.

Starshipin perustajat ovat Janus Friis (Skypen toinen perustaja) ja Ahti Heinla (Skypen pääarkkitehti), joka toimii myös yhtiön pääjohtajana.

Website: https://www.starship.xyz/follow / starshipdeliveries.com
Facebook: @Starshiptech
Twitter: @Starshiprobots
Instagram: @Starshiprobots
Website: https://www.starship.xyz/follow / starshipdeliveries.com
Facebook: @Starshiptech
Twitter: @Starshiprobots
Instagram: @Starshiprobots

Tiina Meyer, Business Developer, S-ryhmän vähittäiskauppa, tiina.meyer@sok.fi, 050 566 2719

Starship Technologiesin puolesta Harri Kammonen, viestintätoimisto Manifesto, 040 500 1120, harri.kammonen@manifesto.fi

SOK:n viestintä

SOK:n viestintä tarjoaa median edustajille ajankohtaista tietoa S-ryhmästä. Viestintämme palvelee mediaa arkisin klo 8–16.

Puh:050 472 2745viestinta@sok.fi

S-ryhmä on suomalaisten kotitalouksien omistama kaupparyhmä. S-ryhmän muodostavat 19 alueosuuskauppaa, SOK sekä niiden tytäryhtiöt. ​

Tarjoamme arjen palveluita päivittäis- ja käyttötavarakaupassa, hotelleissa & ravintoloissa, tavarataloissa, liikennemyymälöissäja oman pankkimme kautta. ​

Olemme suurin yksityinen työllistäjä Suomessa – meitä s-ryhmäläisiä on noin 40 000. Toimimme tinkimättömästi yhdenvertaisuutta edistäen sekä luonnonvaroja kunnioittaen, ja olemme Suomen suurin kotimaisen ja lähiruoan myyjä. Verojalanjälkemme on lähes 1,9 miljardia euroa, ja investoimme Suomeen vuosittain noin 500 miljoonaa euroa. ​​

Bomban matkailualue laajenee – juhannuksesta alkaen 92 uutta järvimaisemahuonetta ja monipuoliset elämyspalvelut käytettävissä19.6.2024 14:30:00 EEST | Tiedote

Pohjois-Karjalan suosittu matkailukohde Bomba uudistuu. Juhannuksena 20.6. Pielisen rantaan avautuu viisikerroksinen uudisosa, johon tulee 92 järvimaisemahuonetta sekä uusi ravintola, Bistro Ohto. Myös alueen elämystarjonta laajenee Bomba Safariksen toiminnan käynnistyessä samaan aikaan. Lisäksi hotellikylpylä Spa Bomban yhteyteen avautuu S-parturi-kampaamo ja S-kauneushoitola. Pohjois-Karjalan Osuuskauppa on investoinut Bomban alueen viimeisiin uudistuksiin 22 miljoonaa euroa, mikä on viimeisen 10 vuoden ajalta isoin Nurmeksessa julkistettu yritysinvestointi.

Uusi juomavalikoima kiinnostaa asiakkaita: Punaviini oli starttiviikon yllättäjä – olut edelleen myydyin alkoholituote18.6.2024 11:05:36 EEST | Tiedote

S-ryhmän myymälöihin (Prisma, S-market, Sale, Alepa) tuotiin uusia enintään 8-prosenttisia alkoholijuomia heti lain salliessa maanantaiaamuna 10. kesäkuuta. Viinejä S-ryhmän valikoimissa tulee olemaan lähes 200 ja muita juomauutuuksia noin 60 erilaista. Ensimmäisellä myyntiviikolla viinit ovat uutena tuoteryhmänä kiinnostaneet asiakkaita. Valkoviini on selkeä suosikki, kuten myös pienet pakkauskoot.

Olisiko kaupan take away -astioiden uudelleenkäyttö mahdollista? S-ryhmä tutkii mitä se vaatisi18.6.2024 09:37:42 EEST | Tiedote

Mitä jos jonain päivänä ruokakaupan nyt kertakäytössä olevia astioita, kuten Ruokatori-palvelutiskin take away -astioita voisi palauttaa, pestä ja kierrättää? Tai vaikka tuoda mukanaan oman astian, johon ostaa ruokatorilta aterian. Tämän tyyppisiä mahdollisia toimintamalleja tutkitaan Borealis Polymers Oy:n vetämässä Reusify-yhteiskokeilussa. S-ryhmä tuottaa kokeiluun omalla Business Finlandin rahoittamalla osaprojektillaan merkittävää uutta tietoa ja osaamista uudelleenkäytettävien pakkausten käyttöönottamiseksi päivittäistavarakaupassa.

Sillipurkin muodolla on merkitystä: Juhannussillien uudet pakkaukset mahdollistavat tehokkaamman, tilaa säästävämmän varastoinnin ja kuljetuksen17.6.2024 08:15:00 EEST | Tiedote

Uudet Coop-sillipurkit herättävät huomion: Perinteisen pyöreän purkin sijaan Coop-sillit on pakattu kulmikkaisiin kierrätysmuovista valmistettuihin purkkeihin. Uusi sillipurkki mahdollistaa tehokkaamman tilankäytön logistiikassa, myymälässä sekä kotijääkaapissa, sillä purkkien väliin ei jää tyhjää tilaa ja ne voidaan pinota kätevästi päällekkäin. Samaan tilaan voidaan nyt pakata lähes tuplasti silliä.