Pirkanmaan teollisuusmuseot osaksi Euroopan laajuista kulttuurireittiä

Eurooppalainen European Route of Industrial Heritage (ERIH) -reitti laajentuu Suomeen 16 uuden jäsenen myötä. Mukana on myös 4 kohdetta Pirkanmaalta.

Tammerkosken rannan tehdasalueiden museot Vapriikki ja Werstas ovat nyt osa Euroopan laajuista kulttuurireittiä. Saarni Säilynoja/Vapriikin kuva-arkisto

ERIH on yksi Euroopan neuvoston 48 sertifioidusta kulttuurireitistä, ja sillä on yli 300 jäsentä 30 maassa. ERIH-reitti yhdistää eurooppalaista teollisuusperintöä sekä edistää kestävää kulttuurimatkailua. ERIH-reittiin kuuluminen merkitsee jäsenille kansainvälistä näkyvyyttä ja liittää suomalaisia teollisuusperintökohteita eurooppalaiseen kontekstiin. Kaikkiin ERIH reittikohteisiin voi tutustua www.erih.net verkkosivuilla.

Teollisuusperintöseuran koordinoima hanke vahvistaa suomalaisten teollisuusperintökohteiden asemaa ERIH-reitillä. Tähän asti reitillä on ollut Suomessa vain kolme kohdetta. Teollisuusperintöseura ry. on valtakunnallinen yhdistys, jonka päämääränä on lisätä tietoutta teollisesta perinnöstä sekä edistää sen dokumentointia, tutkimusta ja suojelua.

Pirkanmaalla reittiin kuuluvat nyt Myllysaaren ja Kauppilanmäen museot Valkeakoskella, sekä museokeskus Vapriikki ja Työväenmuseo Werstas Tampereella. Pirkanmaan museot juhlivat liittymistään ERIH-reittiin erilaisilla tapahtumilla tulevana viikonloppuna. Vapriikissa on tarjolla la 18.5. kello 13 Koskesta kasvanut kaupunki -erikoiskierros, joka liikkuu ulkona Vapriikinraitilla. Werstas järjestää su 19.5. klo 13. Teollinen Tampere-kävelykierroksen Tammerkosken yläjuoksun vanhojen tehdasalueiden maisemiin. Lisäksi Werstaalla Teollisuusmuseon opastuksilla la 18.5. ja su 19.5. klo 15 tutustutaan tehtaisiin, työhön, tuotteisiin ja ihmisiin teollisuuden palveluksessa. Myllysaaren museossa voi osallistua opastukselle audio-oppaan avulla. Kuunnelma ”Valkeakosken teollistuminen 1869–1923 – tie myllykylästä kauppalaksi kulki tehtaan portin kautta” kertoo elävästi Valkeakosken teollistumisen ensihetkistä ja sen vaikutuksista koko kylään ja yhteisöön. Rata kiertää museon tiloissa ja ulkoalueella ja on kuunneltavissa omasta puhelimesta. Opastus on saatavilla 18.–19.5. klo 12–16.

Tapahtumat ovat osa Kansainvälistä museoviikkoa. Julkaisuvapaa 17.5.

Lisätietoja:

Vapriikki: kokoelmapäällikkö Teemu Ahola, puh. 040 761 5905

Myllysaaren museo: amanuenssi Satu Käpylä, puh. 040 628 2467

Työväenmuseo Werstas: markkinointipäällikkö Minna Karhunsaari, puh. 050 4401165

Teollisuusperintöseura ry. – projektisuunnittelija Emmi Koivisto emmi.koivisto@varkaus.fi 041 732 5068

Adoptoi monumentti -näyttely avautuu Pälkäneellä30.5.2024 14:10:39 EEST | Tiedote

Adoptoi monumentti -vapaaehtoistoiminta täyttää tänä vuonna 15 vuotta! Juhlavuoden kunniaksi Pirkanmaan maakuntamuseo on toteuttanut näyttelyn, joka kiertää toiminnassa mukana olevia kuntia toukokuusta alkaen. Seuraavaksi näyttely avautuu Pälkäneen kirjastolla maanantaina 3.6. klo 15. Avajaiset ovat kaikille avoimet. Avajaisissa arkeologi Ulla Moilanen kertoo Pälkäneen rauniokirkon kaivausten uusimmista tuloksista. Lisäksi Kirkkoherra Jari Kemppainen valottaa Pyhän Mikaelin kirkon kirkollista elämää. Tervetuloa mukaan!

Dungeons & Dragons täyttää 50 vuotta, Pelimuseossa pienoisnäyttely7.5.2024 08:55:32 EEST | Tiedote

Kaikkien aikojen ensimmäinen pöytäroolipeli Dungeons & Dragons täyttää tänä vuonna 50 vuotta. Dungeons & Dragons on paitsi maailman ensimmäinen roolipeli, myös viime vuosisadan tärkeimpiä peli-ilmiöitä. Ei tarvitse olla roolipelaaja kokeakseen pelin merkityksen, sillä lukemattomat videopelit käyttävät sen lanseeraamia käsitteitä, kuten kestopisteitä, tasoja ja hahmoluokkia, puhumattakaan peliä varten kehitetyistä hirviöistä ja otuksista.