Greenpeace

Selvitys: Online-shoppailu vahingoittaa luontoa ja saamelaisten oikeuksia

Ruotsin Greenpeacen tekemän selvityksen mukaan Amazon, Zalando ja muut suuret verkkokaupat liittyvät Ruotsin ja Saamenmaan luonnonmetsien hakkuisiin. Selvityksen mukaan verkosta ostettujen tuotteiden pakkausmateriaalien lisääntynyt kysyntä lisää luonnon tuhoamista ja rikkoo saamelaisten oikeuksia. Greenpeace kehottaa yrityksiä puhdistamaan toimitusketjunsa luonnonmetsien puusta.

Hakattua luonnonmetsää Ruotsissa.
Hakattua luonnonmetsää Ruotsissa. Greenpeace

”Tuhoamme arvokkainta metsäluontoamme tuottaaksemme kertakäyttötuotteita, kuten pahvia. Se on absurdia. Verkkokaupan suurten toimijoiden on pystyttävä huolehtimaan siitä, ettei  pakkausmateriaaleissa käytetä puuta, joka on peräisin luonnonmetsien hakkuista. Yritysten on siirryttävä kohti uusiokäyttöisiä pakkausmateriaaleja ja rohkaistava EU:ta suojelemaan jäljellä olevat arvokkaat metsät ennen kuin on liian myöhäistä”, sanoo Greenpeacen Ruotsin maajohtaja Erika Bjureby.

Selvitys “Killed by cardboard: How old-growth forests in Sweden end up as boxes for global e-commerce” näyttää, kuinka sähköisen kaupankäynnin suuri kysyntä kertakäyttötuotteille, esimerkiksi pahvilaatikoille, uhkaa Ruotsin ja Saamenmaan vanhoja metsiä. Online-shoppailu kukoistaa, ja sähköisen kaupankäynnin sektori on yksi suurimmista kartongin käyttäjistä. Ruotsin metsäteollisuuden mukaan noin kaksi kolmasosaa Ruotsissa tuotetusta paperimassasta menee kartongin ja muun pakkausmateriaalin valmistamiseen.

Kenttätutkimusten ja puunseurannan avulla selvisi, että Amazon, Zalando sekä noin sata muuta yritystä hankkivat pakkausmateriaaleja tavarantoimittajilta, jotka aiheuttavat Ruotsin luonnonmetsien tuhoa. Myös Suomessakin toimiva Arla on yritysten joukossa. Yritysten toimitusketjut ovat sidoksissa ruotsalaisiin sellutehtaisiin, jotka ovat vastuussa useiden luonnonmetsien hakkuista.

“Kuluttajatuotteita myyvien yritysten on otettava vastuu käyttämiensä materiaalien alkuperästä ja luotava painetta metsäteollisuudelle. Myös Suomessa luonnonmetsiä uhkaavat hakkuut, eivätkä suuret metsäyhtiöt ole suostuneet lopettamaan puun ostamista luonnonmetsistä”, sanoo Greenpeacen Suomen apulaismaajohtaja Juha Aromaa.

Greenpeace kannustaa erityisesti sähköiseen kaupankäyntiin liittyviä yrityksiä:

• Puhdistamaan toimitusketjunsa luonnonmetsien puusta

• Sitoutumaan EU:n vahvemman luonnonsuojelulainsäädännön noudattamiseen, jotta samoilta ongelmilta vältytään tulevaisuudessa

• Luopumaan kertakäyttöpakkausten käytöstä

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Lue lisää julkaisijalta Greenpeace

Mainonta- ja viestintäalan kuluneen vuoden pahimpia viherpesutekoja palkitsevan Vuoden Huiputus-kilpailun palkinnot jaettiin keskiviikkona Helsingissä. Kilpailun voittajaksi valikoitui seitsemän ehdokkaan joukosta HKScanin Kariniemen kananpoika -tuotemerkin mainos “Omasta mielestämme hyvin kasvatettua kananpoikaa”, joka voitti yleisöäänestyksen 29 % ääniosuudella. Voittaja valittiin yleisön ja tuomariston yhteisäänin. Yleisöääniä kilpailussa annettiin 10 989.

Ympäristöjärjestöt: Hallituksen valmisteilla olevat metsäkriteerit ovat täydellinen rimanalitus13.5.2024 16:22:33 EEST | Tiedote

Ylen tänään julkaisemat tiedot viittaavat siihen, että Petteri Orpon hallitus pyrkii välttämään valtion metsien suojelua. Greenpeace, Suomen luonnonsuojeluliitto ja WWF Suomi tuomitsevat hallituksen valmisteilla olevat metsäkriteerit ja muistuttavat Petteri Orpoa lupauksestaan suojella valtion vanhat metsät. Jos kriteerit jäävät näin heikoiksi, uhkaa valtion luonnonmetsien määrä huveta entisestään, Orpon vahtivuorolla.

Vuoden huiputus -kilpailun ehdokastöiden takaa paljastui liuta kotimaisia mainostoimistoja – Greenpeace vaatii mainos- ja viestintätoimistoja lopettamaan viherpesun13.5.2024 12:40:03 EEST | Tiedote

Ympäristöjärjestö Greenpeace on selvittänyt, mitkä kotimaiset mainos- ja viestintätoimistot ovat suunnitelleet tai konseptoineet Vuoden Huiputus-viherpesukilpailussa ehdolla olevat markkinointiviestintäkampanjat ja mainokset. Greenpeace peräänkuuluttaa mainonnan ja viestinnän tekijöiden vastuuta viherpesusta ja väärien ympäristömielikuvien luomisesta.

Sini Harkki nimitetty Greenpeace Nordenin pääsihteeriksi – “Tulemme jatkossakin haastamaan niitä, jotka jarruttavat ilmasto- ja luontokatotoimia, ja asettavat oman edun yhteisen hyvän edelle”8.5.2024 07:50:00 EEST | Tiedote

Sini Harkki on aloittanut Greenpeace Nordenin pääsihteerinä 1.5. Harkki siirtyy tehtävään Greenpeacen Pohjoismaiden ohjelmajohtajan tehtävästä, jossa hän on työskennellyt syyskuusta 2021. Uudessa tehtävässään hän toimii Greenpeace Nordenin ylimpänä toimeenpanevana johtajana ja vastaa Pohjoismaiden kansainvälisestä yhteistyöstä Greenpeacen muiden toimistojen kanssa.