ELY-keskuksetELY-keskuksetELY-keskuksetELY-keskukset

Ministrarna Mykkänen och Essayah inledde pilotområdesarbetet för Skärgårdshavsprogrammet

Tisdagen den 14.5.2024 inledde miljö- och klimatminister Kai Mykkänen tillsammans med jord- och skogsbruksminister Sari Essayah i S:t Karins vid yrkesinstitutet Livia det pilotområdesarbete som ingår i Skärgårdshavsprogrammet. Ministrarna presenterade sin hälsning till Skärgårdshavsprogrammet och aktörerna i regionen.

Jord- och skogsbruksminister Sari Essayah och miljö- och klimatminister Kai Mykkänen i Kaarina den 14 maj 2024. Foto: Elina Laurila

Minister Kai Mykkänen öppnade i hans tal betydelsen av pilotområden inom vattenskyddsarbetets effektivitet. Vattenskyddsarbete har utförts redan länge men dess effekter blir synligare då åtgärderna inriktas inom pilotområdena i Skärgårdshavs-programmet. Minister Sari Essayah betonade i hennes tal att metoderna utvecklas inte bara för Skärgårdshavet, utan metoderna är till för att trygga jordbrukets framtid. Under talen noterades dessutom betydelsen av samarbetet mellan olika aktörer samt betydelsen av att pröva på nya metoder.

Under besöket startades tre pilotprojekt för Skärgårdshavets avrinningsområde (avrinningsområdena vid Aura å och Pemar å samt Kimitoön). Representanter från pilotområdena, kommuner och företag samt andra centrala vattenskyddsaktörer i Skärgårdsområdet deltog i evenemanget. Evenemanget arrangerades av NTM-centralen i Egentliga Finland i samarbete med miljöministeriet samt jord- och skogsbruksministeriet.

Utöver att pilotområdesarbetet inleddes diskuterades även företagens vattenansvarsarbete.  På den vattenstig inom jordbruket som förbereds i Livia-området kunde man bekanta sig med olika typer av vattenskyddskonstruktioner och -metoder inom jordbruket. Deltagarna fick möjlighet att nätverka och diskutera genomförandet av Skärgårdshavsprogrammet tillsammans.

Pilotområdena och företagssamarbetet ger ström till genomförandet av Skärgårdshavsprogrammet

Pilotområdena spelar en viktig roll i genomförandet av Skärgårdshavsprogrammet. I pilotområdena genomförs olika vattenskyddsåtgärder på ett mer intensivt sätt och samverkan mellan dessa följs upp. Dessutom utförs pilotförsök av nya vattenskyddsåtgärder och finansieringsmodeller i pilotområdena. Pilotområdena presenterades vid evenemanget. Hälsningar från pilotområdena vid evenemanget presenterades av Erika Strandberg, Kimitoöns kommundirektör, Eelin Hoffström-Cagiran, Aurajokisäätiös verksamhetschef, Mika Joki, Aurajokisäätiös styrelseordförande, Marjukka Kulmala, Paimionjoki-yhdistys verksamhetschef och Henri Partanen, Paimionjoki-yhdistys ordförande.

Förutom pilotområdesarbetet genomförs ett brett spektrum av åtgärder i hela avrinningsområdet för att förbättra Skärgårdshavets tillstånd. En del av Skärgårdshavsprogrammet är att främja företagens vattenansvar i området. Det temat spelade också en viktig roll vid evenemanget för Skärgårdshavsprogrammet. Vid evenemanget presenterades vattenansvar inom livsmedelsbranschen av Merja Leino, hållbarhetschef för Atria-koncernen, Mira Jääskeläinen, projektchef för hållbarhetsfrågor på HKScan Abp, och Miika Kemilä, kommunikations- och hållbarhetschef på Apetit Abp.

Skärgårdshavsprogrammet främjar genomförandet av åtgärder som avsevärt främjar återvinning av näringsämnen, såsom gödselöverföring och utnyttjande av näringsrik biomassa i havet. För genomförandet av programmet utarbetas en arbetsplan för åren 2024–2027, där man presenterar metoder för att effektivisera genomförandet och effektiviteten av vattenskyddsåtgärderna samt nya åtgärder med pilotförsök som ska inledas. Arbetsplanens åtgärder baseras på Orpos regeringsprogram, Skärgårdshavsprogrammets färdplan för vattenskydd inom jordbruket samt vatten- och havsvårdsplaner och åtgärdsprogram.

Mer information:

Essi Hillgren
Programchef
Närings-, trafik- och miljöcentralen i Egentliga Finland
tfn 0295 022 022
essi.hillgren@ely-keskus.fi

Saaristomeri-ohjelman työsuunnitelman 2024-2027 ensimmäinen versio (ely-keskus.fi)

Andra språk

Sinilevätilanne heikentynyt Lounais-Suomen alueella (Varsinais-Suomi, Satakunta)18.7.2024 11:48:48 EEST | Tiedote

Lounais-Suomen sinilevähavainnot ovat lisääntyneet viime viikosta satelliittikuviin ja Varsinais-Suomen ELY-keskuksen vakioseurannan tietoihin perustuen. Sinilevää on havaittu hyvin runsaissa määrin erityisesti Saaristomeren sisä- ja välisaaristossa, mutta runsaita havaintoja on myös Selkämereltä. Suurin osa leväesiintymistä on sijainnut merialueilla, mutta myös joillakin sisävesialueilla on havaittu sinilevää.