Ammattikorkeakoulujen rehtorineuvosto Arene  ry

Eettinen ohjeistus käyttöön korkeakoulujen kansainväliseen opiskelijarekrytointiin

Suomalaiset korkeakoulut ovat yhdessä luoneet kansainvälisen koulutusagenttien eettisen ohjeistuksen, jonka tarkoituksena on luoda pelisäännöt kansainvälisen opiskelijarekrytoinnin parissa toimiville koulutusagenteille ja muille kumppaneille. Eettisen ohjeistuksen tarkoitus on varmistaa vastuullinen ja ammattimainen toiminta kaikissa vuorovaikutustilanteissa potentiaalisten opiskelijoiden, heidän vanhempiensa, koulutuksen tarjoajien ja muiden toimijoiden kanssa. Ohjeistuksen ovat hyväksyneet sekä Arene, Ammattikorkeakoulujen rehtorineuvosto että Unifi, Suomen yliopistojen rehtorineuvosto.

Suomi pyrkii kasvattamaan korkeakoulutukseen osallistuvien kansainvälisten opiskelijoiden määrää vuoteen 2027 mennessä osaavan työvoiman varmistamiseksi. Tämän tavoitteen saavuttaminen vaatii yhteisiä ponnisteluja ammattimaisen, kestävän kansainvälisen opiskelijarekrytoinnin ja ekosysteemin kehittämiseksi. Tavoitteena on, että opiskelija saa realistiset tiedot suomalaisesta korkeakouluopiskelusta ja sen vaatimuksista sekä integroitumisesta suomalaiseen yhteiskuntaan ja myöhemmin työelämään.

Eettinen ohjeistus opiskelijarekrytointiin sisältää ohjeita ja standardeja, joiden mukaan koulutusagentit ja muut kumppanit sitoutuvat toimimaan yhteistyössään suomalaisten korkeakoulujen kanssa. Nämä sisältävät muun muassa rehellisyyden ja läpinäkyvyyden ylläpitämisen, asiakkaan etujen priorisoinnin sekä eettisen markkinoinnin noudattamisen. Lisäksi eettinen ohjeistus korostaa koulutusagenttien ja muiden yhteistyökumppanien vastuuta konfliktitilanteissa sekä kaikkien opiskelijoiden yhdenmukaista kohtelua että vastuullista käyttäytymistä eri osapuolisia kohtaan.

Eettisesti kestävää opiskelijarekrytointia

-Suomi haluaa tarjota koulutusta kestävän hyvinvoinnin saavuttamiseksi kaikille. Tämän eettisen ohjeistuksen tarkoituksena on ohjata korkeakouluja agenttiyhteistyössään ja varmistaa, että koulutusagentit toimivat rehellisesti, avoimesti ja opiskelijoiden edun mukaisesti. Tämä on erityisen tärkeää, kun houkutellaan kansainvälisiä opiskelijoita, jotka saattavat olla haavoittuvaisessa asemassa ja tarvitsevat luotettavaa ohjausta ja tukea. Noudattamalla parhaita käytänteitä ja eettistä ohjeistusta yhteistyökumppanuuksissaan, korkeakoulut voivat varmistaa, että opiskelijarekrytointiprosessi on oikeudenmukainen, läpinäkyvä ja laadukas kaikille osapuolille, toteavat ammattikorkeakoulujen rehtorineuvosto Arenen puheenjohtaja, Metropolian toimitusjohtaja-rehtori Riitta Konkola ja Suomen yliopistojen rehtorineuvosto UNIFIn koulutusvararehtoriverkoston puheenjohtaja Tampereen yliopiston vararehtori Marja Sutela.

Kansainvälisen opiskelijarekrytoinnin kumppanuuksien eettisen ohjeistuksen lisäksi korkeakoulut ottavat käyttöön parhaita käytäntöjä koulutusviennin toteuttamiseen. Tässä työssä hyödynnetään Education Finlandin työstämää Eettisen toiminnan opasta koulutusviennin ammattilaisille.

- Kansainvälinen opiskelijarekrytointi on vastuullista toimintaa, jossa vaikutetaan ihmisten elämään merkittävällä tavalla. Haluamme tehdä tätä työtä suomalaisella arvopohjalla ja kestävästi sitoutuen kouluttamaan ja jakamaan hyviä käytäntöjä verkostoissamme, toteavat korkeakoulujen kansainvälisen opiskelijarekrytoinnin ja markkinoinnin verkostojen HERENETin ja FARMin puheenjohtajisto Sirpa Rutanen ja Francesca Cucinotta sekä Eeva Liinamo-Liukku ja Sanna Heikkinen.

Eettisen ohjeistuksen ja parhaiden käytäntöjen noudattamisen tarkoituksena on varmistaa eettisesti kestävä opiskelijarekrytointi suomalaisiin korkeakouluihin.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Lue lisää julkaisijalta Ammattikorkeakoulujen rehtorineuvosto Arene ry

Läsnäoloa vaativa opetus tärkeää opiskelijoiden ammatilliselle kasvulle ja hyvinvoinnille - opintoja ja työntekoa on edelleen pystyttävä yhdistämään23.5.2024 13:26:58 EEST | Tiedote

Koronaviruspandemian aikaiset kokemukset osoittavat, että opintojen eteneminen hidastuu ja opiskelijoiden hyvinvointi kärsii ilman riittävää yhteisöllisyyttä. Hieman alle 80 prosenttia suomalaisista opiskelijoista koki pandemian vaikutukset negatiivisina tai erittäin negatiivisina (Eurostudent VIII). Läsnäoloa vaativa koulutus ei kuitenkaan tarkoita joustavista opintopoluista luopumista.

Ammattikorkeakoulut tarvitaan mukaan kehittämään tohtorikoulutusta ja tutkijoiden urapolkuja3.5.2024 09:21:20 EEST | Tiedote

Suomi tarvitsee kansalliseen TKI-tavoitteeseen päästäkseen aivan uudenlaisia toimintatapoja, koska vanhat rakenteet harvoin synnyttävät radikaalisti uutta. Nyt tarvitaan ennen kaikkea laajasti yhteiskuntaan lisää tuottavuutta ja talouskasvun siemeniä. Suomi tarvitsee ammattikorkeakouluja työelämäläheisten soveltavan tutkimus- ja kehittämistoiminnan periaatteille rakentuvien tohtorikoulutusmallien ja tutkijoiden urapolkujen rakentamiseen. Tohtorikoulutusohjelmia rakennetaan ammattikorkeakouluihin jo nyt eurooppalaisten kumppaneiden kanssa.

Ammattikorkeakoulut jatkavat rahoituksen nollalinjalla – isot odotukset TKI-rahoituksen kohdentumisesta16.4.2024 17:04:31 EEST | Tiedote

Ammattikorkeakoulut ovat helpottuneita, ettei niiden rahoitukseen kohdistettu uusia leikkauksia hallitusohjelmassa jo tehtyjen leikkausten lisäksi. Suomen tavoitteet nostaa voimakkaasti nuorten aikuisten koulutustasoa sekä TKI-rahoituksen kasvattaminen 4 prosenttiin bruttokansantuotteesta edellyttävät, että korkeakoulujen perusrahoituksen taso turvataan nykyistä paremmin. Uusi TKI-rahoitus tulee kohdentaa sellaiseen rahoitukseen, jotka edellyttävät yritysten ja korkeakoulujen välistä yhteistyötä.

Ammattikorkeakouluilla kunnianhimoiset tavoitteet eurooppalaiselle yhteistyölle - Tavoitteet EU-vaaleihin julkaistu19.3.2024 07:00:00 EET | Tiedote

Suomalaisille ammattikorkeakouluille eurooppalainen verkostoituminen on kehittymisen ydinedellytys. Verkostojen kautta ammattikorkeakoulut voivat kehittää koulutustaan, lisätä opiskelijaliikkuvuutta ja vahvistaa kyvykkyyksiään EU:n tutkimusrahoituksen saannon kasvattamiseksi. Tulevat eurovaalit ovat ammattikorkeakoulujen tulevaisuudelle siksi elintärkeät. Arene johtaa myös seuraavat kaksi vuotta eurooppalaista kattojärjestöään UAS4EUROPE-verkostoa.

Ammattikorkeakoulut edellyttävät kansallista korkeakoulupolitiikan johtamista11.3.2024 07:00:00 EET | Tiedote

Orpon hallitus on sitoutunut kehittämään korkeakoulujärjestelmäämme duaalisen mallin pohjalta. Sen perustana tulisi olla tasavertaiset ammattikorkeakoulut ja yliopistot, niiden omat roolit ja lakisääteiset tehtävät. Vahvasti profiloitunut ja itsenäisiin korkeakouluihin nojaava korkeakoulujärjestelmä on koko Suomen etu ja hallituksen koulutus- ja TKI-tavoitteiden toteutumisen edellytys. Nyt tarvitaan kansallista korkeakoulupolitiikan johtamista, jotta turvaamme Suomen kilpailukyvyn osana eurooppalaista korkeakoulutusaluetta. Muutoin alueelliset ratkaisut saattavat heikentää ammattikorkeakoulujen toimintaedellytyksiä merkittävästi.