Turun musiikkijuhlien joulukonsertti 2024 tuotetaan yhteistyössä Fondazione Luciano Pavarottin kanssa

Turun musiikkijuhlien joulukonsertti järjestetään lauantaina 14. joulukuuta klo 18 Turun Konserttitalossa. Turun musiikkijuhlasäätiö tuottaa konsertin yhteistyössä Fondazione Luciano Pavarottin kanssa, jonka puheenjohtajan toimii Luciano Pavarottin leski Nicoletta Mantovani. Mantovani on aiemmin toiminut myös Turun ystävyyskaupungin Firenzen apulaiskaupunginjohtajana. Säätiön laulajien kanssa lavalla nähdään kaksi suomalaista huippulahjakkuutta, baritoni Gabriel Kivivuori Sereno ja sopraano Emma Kajander.

Luciano Pavarotti

Turun musiikkijuhlien joulukonsertti järjestetään tänä vuonna yhteistyönä Fondazione Luciano Pavarottin kanssa.

”Tutustuimme Nicoletta Mantovanin kanssa vuonna 2016 Firenzessä hänen toimiessaan Firenzen apulaiskaupunginjohtajana ja puhuimme heti paljon oopperasta ja klassisesta musiikista. Vuonna 2017 kansainvälisen Europa Nostra -maailmanperintöverkoston vuosittainen kokous ja palkintogaala pidettiin Turussa, kiitos verkoston Suomen-jaoston varapuheenjohtajana toimineen Benito Casagranden ja Turun kaupungin. Turun musiikkijuhlilla oli kunnia tuottaa palkintogaalan musiikkiohjelma ja tällöin teimme sen yhdessä Luciano Pavarotti -säätiön ja Matti Salmisen rahaston kanssa. Oli hienoa saada Turkuun koolle Eurooppa Nostran puheenjohtaja Plácido Domingo, basso Matti Salminen, Nicoletta Mantovani ja Pavarottien tytär Alice. Jo tuolloin oli puhetta yhteistyön jatkamisesta Pavarotti-säätiön kanssa ja nyt meillä on pandemian jälkeen mahdollisuus jälleen yhteiseen konserttiin. Tällä kertaa Suomesta mukana toisena yhteistyökumppanina on Päivi ja Paavo Lipposen rahasto. Konsertissa Pavarotti-säätiön lahjakkaiden nuorten oopperalaulajien kanssa lavalle nousevat vastikään Radion sinfoniaorkesterin Nuorten solistien konsertissa esiintynyt ja tänä vuonna Päivi ja Paavo Lipposen rahaston nimikkolaulajaksi valittu baritoni Gabriel Kivivuori Sereno ja syksyllä Kansallisoopperassa debytoiva sopraano Emma Kajander”, sanoo Turun musiikkijuhlasäätiön toimitusjohtaja Liisa Ketomäki

"Olen iloinen ja ylpeä, että saan palata Turkuun uudistamaan muutama vuosi sitten aloitettua arvokasta yhteistyötä. Haluan kiittää tästä Turun musiikkijuhlia ja erityisesti Liisa Ketomäkeä. Me Pavarotti-säätiössä olemme omistautuneet toteuttamaan Lucianon unelmaa tarjota tilaisuuksia nuorille laulajille ja tutustuttaa kuulijoita oopperan maailmaan. Hänestä ooppera oli kaikista täydellisin, innostavin ja jaloin taidemuoto. Joulukuun 14. päivän konsertti keskittyy erääseen Lucianon lempisäveltäjistä, Giacomo Pucciniin, jonka kuolemasta tulee tänä vuonna kuluneeksi 100 vuotta. Lucianon debyyttiteoksena vuonna 1961 oli eräs Puccinin kuuluisimmista oopperoista, La bohème, ja hänen uransa päätöksenä 43 vuotta myöhemmin oli niin ikään Puccinin ooppera, Tosca. Italialaisten säveltäjien joukossa Puccini otti kaikkein eniten vaikutteita muista musiikkikulttuureista, tarjoillen kuulijoille sointeja ja esteettisiä näkemyksiä kaukomailta. Tässä mielessä hän oli nykyajankin näkökulmasta moderni säveltäjä, joka kykeni ylittämään kieli- ja kulttuurirajoja oopperan yleismaailmallisen ilmaisun kautta. Kenties tästä syystä Luciano piti hänen musiikistaan niin paljon.Puccinin tunnetuimpia aarioita tulkitsevat tässä konsertissa Pavarotti-säätiön valitsemat nuoret lahjakkaat laulajat, joiden urakehitystä säätiö tukee. Heidän kanssaan lavalle nousee kaksi suomalaista nousevaa kykyä vahvistamaan viestiä siitä, että musiikki toimii siltana kansojen ja kulttuurien välillä", kertoo Luciano Pavarotti -säätiön puheenjohtaja Nicoletta Mantovani.

Joukonsertin ohjelmassa kuullaan Luciano Pavarottin tunnetuksi tekemää italialaisen oopperan repertuaaria sekä muutamia jouluisia numeroita. Ohjelmiston suunnittelee Luciano Pavarotti -säätiön taiteellisena johtajana toimiva Paolo Andreoli ja ohjelma tarkentuu alkusyksystä 2024.

Turun musiikkijuhlat on Suomen vanhin yhtäjaksoisesti toiminut musiikkifestivaali. Festivaalin perustajana oli vuonna 1960 Turun Soitannollinen Seura. Monipuolinen kaupunkifestivaali tarjoaa yleisölleen korkeatasoista musiikkia, mm. suuria orkesterikonsertteja, kamarimusiikkia, resitaaleja, jazzia, ulkoilmatapahtumia sekä konsertteja lapsille. Taiteellisena johtajana toimii kapellimestari ja sellisti Klaus Mäkelä. Varsinaisen festivaalin lisäksi Turun musiikkijuhlat järjestää konsertteja ja tapahtumia kaikkina vuodenaikoina, yhteensä n. 30-50kpl vuosittain. www.turunmusiikkijuhlat.fi

Muut kielet

Lauri Porra blir konstnärlig ledare för Åbo Musikfestspel från 202530.5.2024 09:00:00 EEST | Tiedote

I sommar arrangeras Åbo musikfestspel för 65:e gången, 8–31 augusti. Som residenskonstnär vid Finlands äldsta kontinuerligt arrangerade musikfestival fungerar Aliisa Neige Barrière, och hon har planerat en helhet bestående av tre konserter för sommarens festival. Från och med 2025 är tonsättaren och musikern Lauri Porra konstnärlig ledare för Åbo musikfestspel. Hans kontrakt täcker åren 2025–2027. Högklassig klassisk musik utgör festivalens kärna, men under de senaste åren har utbudet breddats ännu mer än tidigare, och inslagen av tvärkonstnärlighet och olika partnerskap har ökat. Vid huvudevenemanget i augusti hålls årligen ett trettiotal konserter.

Lauri Porra on Turun musiikkijuhlien uusi taiteellinen johtaja vuodesta 202530.5.2024 09:00:00 EEST | Tiedote

Turun musiikkijuhlat järjestetään tänä kesänä 8.-31. elokuuta järjestyksessään 65. kerran. Suomen vanhimman yhtäjaksoisesti järjestetyn musiikkifestivaalin residenssitaiteilijana vuonna 2024 toimii Alisa Neige Barrière, joka on suunnitellut kesän festivaalille kolmen konsertin kokonaisuuden. Vuodesta 2025 Turun musiikkijuhlien taiteellisena johtaja toimii säveltäjä, muusikko Lauri Porra. Hänen sopimuksensa kattaa vuodet 2025-2027. Festivaalin ytimessä on korkeatasoinen klassinen musiikki, mutta tarjontaa on viime vuosina entisestään monipuolistettu ja esimeriksi taiteidenvälisyyttä ja erilaisia kumppanuuksia kasvatettu. Elokuun päätapahtumassa kuullaan vuosittain kolmisenkymmentä konserttia.

Lauri Porra appointed Artistic Director of Turku Music Festival as of 202530.5.2024 09:00:00 EEST | Press release

The 65th Turku Music Festival, Finland’s oldest continuously running music festival, is held from 8 to 31 August 2024. The Artist-in-Residence in 2024 is Aliisa Neige Barrière, who has designed a set of three concerts for this summer’s Festival. As of 2025, composer and musician Lauri Porra will be Artistic Director of the Festival, on an appointment lasting until 2027. The core of the Festival consists of high-quality performances of classical music, but in recent years the offering has been diversified to other musical genres and branches of the arts, and the Festival has actively sought out new partnerships. The Festival proper, held in August each year, features some 30 concerts.

Stiftelsen för Åbo musikfestspel söker ny VD29.5.2024 10:43:03 EEST | Tiedote

Nuvarande VD Liisa Ketomäki tar sig an nya utmaningar i karriären, och därmed söker Stiftelsen för Åbo musikfestspel en ny VD för att bygga upp, förverkliga och utveckla stiftelsens verksamhet och finansieringsbas tillsammans med stiftelsens andra proffs och andra toppaktörer inom musik- och evenemangsbranschen. Stiftelsens huvudevenemang årligen är Åbo musikfestspel, Finlands ledande festival för klassisk musik. Dessutom ordnar stiftelsen olika slags konserter och andra evenemang året runt, både i egen produktion och via ett brett nätverk av partners. VD:n kommer inom ramen för sitt arbete att kunna påverka programmet i nya musikhuset Fuga som en del av Fugas partnernätverk från och med 2026 samt ledsaga Stiftelsen för Åbo musikfestspel mot Åbo stads 800-årsfestligheter 2029.

Turun musiikkijuhlasäätiö etsii uutta toimitusjohtajaa29.5.2024 10:43:03 EEST | Tiedote

Nykyisen toimitusjohtaja Liisa Ketomäen siirtyessä urallaan uusiin haasteisiin, Turun musiikkijuhlasäätiö hakee uutta toimitusjohtajaa rakentamaan, tuottamaan ja kehittämään säätiön toimintaa ja rahoituspohjaa yhdessä säätiön muiden ammattilaisten sekä muiden musiikki- ja tapahtuma-alan huipputekijöiden kanssa. Säätiön päätapahtuma vuosittain on Suomen johtava klassisen musiikin festivaali Turun musiikkijuhlat. Tämän lisäksi säätiöllä on ympärivuotisesti erilaisia konsertteja ja muita tapahtumia omana tuotantona sekä laajan kumppaniverkoston kanssa. Toimitusjohtaja pääsee työnsä puitteissa vaikuttamaan uuden musiikkitalo Fuugan ohjelmistoon osana Fuugan kumppaneiden verkostoa vuodesta 2026 sekä viemään Turun musiikkijuhlasäätiön kohti Turun kaupungin 800-vuotisjuhlallisuuksia vuonna 2029.