Vuoden pahimman viherpesun palkinto HKScanin Kariniemen kananpojan mainokselle – myös metsäalan markkinointiviestintä pääsi palkintosijoille Vuoden Huiputus -kilpailussa

Jaa

Mainonta- ja viestintäalan kuluneen vuoden pahimpia viherpesutekoja palkitsevan Vuoden Huiputus-kilpailun palkinnot jaettiin keskiviikkona Helsingissä. Kilpailun voittajaksi valikoitui seitsemän ehdokkaan joukosta HKScanin Kariniemen kananpoika -tuotemerkin mainos “Omasta mielestämme hyvin kasvatettua kananpoikaa”, joka voitti yleisöäänestyksen 29 % ääniosuudella. Voittaja valittiin yleisön ja tuomariston yhteisäänin. Yleisöääniä kilpailussa annettiin 10 989.

Vuoden pahinta viherpesua etsivässä kilpailussa annettiin tänä vuonna yli 10 000 ääntä.
Vuoden pahinta viherpesua etsivässä kilpailussa annettiin tänä vuonna yli 10 000 ääntä.

“Kariniemen mainos on klassista harhaanjohtavaa markkinointia, jossa ympäristöongelmat ja eläinten kärsimys pyritään ohittamaan vetoamalla pintapuolisiin parannuksiin, kuten broileritilojen virikkeisiin tai eläinten ravinnon kotimaisuuteen. Kuluttajalla ei ole realistisia edellytyksiä arvioida eläinten pahoinvointia positiivisten mielikuvien takana. Ei siis ihme, että yleisö äänesti tätä mainosta sankoin joukoin”, tuomariston puheenjohtaja, Greenpeacen maajohtaja Touko Sipiläinen kommentoi.

Kilpailun tuomaristo jakoi myös kolme kunniamainintaa. Metsä Group sai “Törkein itsekeksitty ympäristömerkintä” -kunniamaininnan Serlan pakkausmerkinnöistä, joissa esimerkiksi kierrätetyn selluraaka-aineen puute käännetään eduksi nimeten se “uudeksi ensikuituiseksi laaduksi.” Toinen, “Törkeimmän lobbauskampanjan” kunniamaininta annettiin metsäalan järjestöjen ja toimijoiden yhteiselle Metsien Suomi -kampanjalle, joka uskottelee suomalaisen metsien käytön olevan kestävällä pohjalla. Kolmas kunniamaininta, “Vuoden klassisin viherpesu”, myönnettiin Atrian biopohjaisen pakkauksen viestinnälle, joka ohjaa kuluttajia näkemään ilmastopäästöiltään raskaan lihantuotannon vähäpäästöisenä toimintana.

“Metsäteollisuudella on pitkät perinteet siinä, että puhutaan metsien tärkeydestä ja vedotaan suomalaisten luonnonrakkauteen, vaikka samaan aikaan metsäteollisuuden toiminta nykymuodossaan on kestämätöntä. Mielikuvilla ratsastavat viestintäkampanjat ohjaavat kuluttajien ja huolestuttavasti myös poliittisten päättäjien huomion pois siitä tosiasiasta, että metsäteollisuus on yksi Suomen suurimmista luontokadon aiheuttajista ja vanhojen metsien suojelutilanne on hälyttävä,” tuomariston jäsen, vastuullisuusasiantuntija Niklas Kaskeala kommentoi metsäalan kunniamainintoja.

Greenpeace selvitti myös julkisista lähteistä ja mainos- ja viestintätoimistoja lähestymällä ehdolla olleittein mainosten ja kampanjoiden tekijät. Kariniemen kananpoikien mainoksen takaa löytyi suunnittelutoimisto SEK. Metsien Suomen on suunnitellut viestintätalo Miltton. MetsäGroupin mainoskampanjan on suunnitellut Hasan & Partners ja Atrian mainostoimisto on TBWA.

Vuoden Huiputus -kilpailu palkitsee joka vuosi edellisen vuoden pahimman viherpesuteon mainonnan ja viestinnän alalta. Palkinto jaettiin nyt kolmatta kertaa. Palkinnon voi voittaa mainos, viestintäteko tai kampanja, joka esittää kestämättömiä tai harhaanjohtavia ympäristö- tai vastuullisuusväittämiä.

Tämän vuoden muut ehdokkaat olivat Atrian biohajoavan pakkauksen markkinointi, St1:n Puhtaan energian tekijä -mainos, Kemianteollisuuden biopolttoainekampanja Kinkkutemppu ja Metsä Groupin Lambi- ja Serla-brändeille tehty “Meillä ei ole varaa”-mainoskampanja. Voit tutustua ehdokkaisiin kilpailun verkkosivuilla. Kilpailua järjestää Greenpeace.

Tämän vuoden kilpailun pääpalkinnon saaja päätettiin laskemalla verkossa ja Vuoden Huiputus-näyttelyssä annetut yleisöäänet ja asiantuntijoista koostuvan tuomariston äänet yhteen. Kunniamaininnat olivat tuomariston valintoja. Tuomaristoon kuuluivat kuluttajaliiton pääsihteeri Juha Beurling-Pomoell, somevaikuttaja Jenni Rotonen, vastuullisuusasiantuntija Niklas Kaskeala, toimittaja Jari Tamminen, toimittaja Julia Thurén, somevaikuttaja-toimittaja Noora Shingler ja Greenpeacen maajohtaja Touko Sipiläinen.

Lisätiedot

Touko Sipiläinen, Greenpeacen maajohtaja
044 239 4404
touko.sipilainen@greenpeace.org

Juuso Janhunen, tiedottaja
0404825541
juuso.janhunen@greenpeace.org

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Kuvat

Kuvakaappaus kilpailun voittaneesta "Omasta mielestämme hyvin kasvatettua kananpoikaa" -tv-mainoksesta.
Kuvakaappaus kilpailun voittaneesta "Omasta mielestämme hyvin kasvatettua kananpoikaa" -tv-mainoksesta.
Lataa

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Greenpeace

Finlandia-talon seinään ilmestyivät valtavat Orpon ja Trumpin naamat – “Harvojen etu asetetaan luonnon ja kansalaisten hyvinvoinnin edelle”.19.5.2025 00:36:42 EEST | Tiedote

Greenpeacen aktivistit heijastivat sunnuntain ja maanantain välisenä yönä Finlandia-talon seinään jättikokoiset Donald Trumpin, Elon Muskin ja Petteri Orpon päiden kuvat. Projisointi kritisoi Trumpin hallinnon hyökkäystä kansalaisyhteiskuntaa ja sananvapautta kohtaan sekä Suomen hallituksen tiedevastaisuutta ja toimettomuutta luonnonsuojelun sekä ilmastotekojen saralla.

Greenpeacen aktivistit vetoavat Etelä-Korean lähetystöön - matkustuskiellossa oleville aktivisteille oikeus matkustaa kotiin24.4.2025 12:37:49 EEST | Tiedote

30. marraskuuta 2024 neljä Greenpeace Internationalin aktivistia, kukin eri maiden kansalaisia (1), nousi säiliölaivaan, joka oli juuri lastaamassa myrkyllisiä muovikemikaaleja Hyundai Daesanin jalostamosta Etelä-Koreassa. Aktivistit pidätettiin 48 tunniksi, eivätkä he saa edelleenkään poistua maasta ennen oikeudenkäyntiä. Aktivistien lisäksi mielenosoitukseen osallistuneen Rainbow Warrior -aluksen kapteeni ei myöskään saa poistua maasta.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye