Krista Mikkonen: ympäristö- ja ilmastotoimien sivuuttaminen käy yhteiskunnalle kalliiksi

Vihreiden kansanedustaja Krista Mikkonen piti Vihreiden ryhmäpuheen 15. toukokuuta välikysymyskeskustelussa, joka koski hallituksen talouspolitiikkaa. Mikkonen kritisoi Orpon hallituksen valitsemaa talouspolitiikan linjaa, jolla syvennetään eriarvoisuutta. Mikkonen korosti puheessaan, että ilmastokriisin ja luontokadon ratkaiseminen on talouspolitiikan kovaa ydintä, minkä hallitus näyttää unohtaneen.

Embargo kunnes puhe pidetty.

Mikkonen kritisoi pääministeri Orpon narratiivia talouspolitiikan vaihtoehdottomuudesta.

– Hallitus on valinnut työllisyystoimia, jotka vähentävät kannustimia vastaanottaa työtä. Maahanmuuttopolitiikan, joka vaikeuttaa työperäistä maahanmuuttoa. Sosiaali- ja terveyspolitiikan linjan, jossa julkista terveydenhuoltoa rapautetaan. Me Vihreät uudistaisimme taloutta niin, että se mahtuu yhden planeetan rajoihin. Huolehtisimme sosiaalisesta oikeudenmukaisuudesta ja vahvistaisimme osaamista, sanoi Mikkonen.

Mikkonen kritisoi hallituksen koulutusleikkauksia ankaralla kädellä. Hallitus lakkauttaa aikuiskoulutustuen, leikkaa ammatillisesta koulutuksesta ja vapaasta sivistystyöstä sekä jäädyttää opintotuen indeksikorotukset.

– Suomen menestys nojaa korkeaan osaamiseen. Yhä nopeammin muuttuvassa ajassa osaamisen ylläpito ja päivittäminen on entistä tärkeämpää. Ja silti hallitus leikkaa juuri siitä. Se tarkoittaa, että yhä useamman nuoren elämänpolun määrittelee vanhempien tulotaso. Se tarkoittaa, että yhä useamman on mahdotonta palata opinpolulle aikuisiällä. Nyt pitäisi satsata osaamistason nostoon, ei tehdä siitä vain hyvin pärjäävien etuoikeus, linjasi Mikkonen.

Mikkonen korosti, että ilmastokriisin ja luontokadon ratkaiseminen ovat talouspolitiikan kovaa ydintä. On arvioitu, että ilmaston lämpenemisestä aiheutuvien tuhojen korjaaminen tulee globaalisti jopa kuusi kertaa kalliimmaksi kuin mitä maksaisi ilmaston kuumenemisen rajaaminen kahteen asteeseen.

– Kuolleella planeetalla ei ole taloutta eikä työpaikkoja. Jo nyt yli puolet suomalaisista yrityksistä kertoo luontokadon vaikuttavan niiden toimintaan. Kestävän talouden reunaehto on, että se asettuu maapallon kantokyvyn raameihin. Tarvitaan haitoille hinta; sen myötä euro ohjaa yrityksiä etsimään ympäristöystävällisempiä ratkaisuja. Samalla aiheuttaja maksaa haitat, eivätkä ne kaadu veronmaksajien syliin, totesi Mikkonen.

Lue koko puhe täältä:

Sofia Virta iloitsee: “Vihdoin hallituspuolueelta keskustelunavaus, jolle voin antaa täyden tuen”12.6.2024 11:16:35 EEST | Tiedote

Vihreiden puheenjohtaja Sofia Virta sanoo mielellään kirittävänsä hallituspuolueita parhaisiin mahdollisiin ratkaisuihin lastensuojelun kehittämiseksi. Aiemmin lastensuojelussa työskennellyt Virta kertoo, että Kokoomuksen eduskuntaryhmän julkaisemassa kymmenessä keinossa lastensuojelun kehittämiseksi on paljon sellaisia toimenpiteitä, joita Virta on itse esittänyt ja joiden edistämisessä oppositiopuolueen puheenjohtaja on valmis lämpimään yhteistyöhön.

Kansanedustajat Jenni Pitko ja Tiina Elo esittävät metsästyslain muutosta – salametsästys johtaisi kannanhoidollisen metsästyksen keskeytykseen määräajaksi6.6.2024 15:37:08 EEST | Tiedote

Vihreiden kansanedustajat, ympäristövaliokunnan puheenjohtaja Jenni Pitko ja maa- ja metsätalousvaliokunnan jäsen Tiina Elo esittävät salametsästyksen ehkäisyn ja suurpetokantojen suunnitelmallisen ylläpidon ratkaisuksi lakimuutosta, jonka mukaan salametsästys vaikuttaisi kannanhoidollisen metsästyksen mahdollisuuksiin alueilla, joilla salametsästystä on tapahtunut.