Viestintätoimisto Manifesto OyViestintätoimisto Manifesto Oy

Autoliitto ja Virta pilotoivat automaattisella tunnistautumisella tapahtuvaa lataamista

Pilottiryhmä voi toukokuun lopusta alkaen ladata AL-latauksen asemilla autonsa ilman tunnistelätkän tai mobiilisovelluksen käyttöä.

Ville Vappula

Henkilöautoilu sähköistyy kovalla vauhdilla ja autot kehittyvät isoin harppauksin. Sähköautojen toimintamatkat alkavat olla jo sillä tasolla, että suurimmalle osalle autonkäyttäjistä ajomatka yhdellä latauksella ei ole enää ongelma. Erityisesti pidemmillä matkoilla nopea, sujuva ja vaivaton lataaminen on kuitenkin tärkeää.

Niin lataustehot kuin autojen kyky vastaanottaa sähköä ovat parantuneet koko ajan. Nyt Autoliitto ja sen kumppani Virta, jonka palvelu- ja teknologia-alustalla Autoliitto operoi verkostoaan, käynnistävät pilottihankkeen, jossa auton lataamisesta tehdään entistä vaivattomampaa.

Kun tavallisesti lataus aloitetaan ja lopetetaan joko RFID-tunnistelätkällä tai mobiilisovelluksella, niin Virran Autocharge-tekniikalla latauspiste tunnistaa ajoneuvon automaattisesti kun se kytketään laturiin. Näin yksi vaihe koko latausprosessissa jää väliin.

”Autoliitto on luonteva kumppani tekniikan pilotoimiseen, koska sen varsin uudessa valtakunnallisessa latausverkostossa on vain uusimpia Kempowerin valmistamia suurteholatureita, jotka soveltuvat suoraan Autocharge-tekniikan käyttöön”, Virran teknologiajohtaja Jussi Ahtikari kertoo.

”Automaattinen tunnistautuminen on erittäin tervetullut, helppokäyttöinen vaihtoehto oman lataustilin käyttöön sovelluksen ja RFID-tagille rinnalle, ja haluamme mahdollistaa latausverkostoille tämän kokemuksen tarjoamisen eri automerkeillä ajaville autoilijoille.”

Järjestelmän aktivoimiseksi ensimmäisellä latauskerralla tunnistaudutaan laturilla joko RFID-lätkällä tai Virran sovelluksella. Tämän jälkeen Virta määrittää autoilijan asiakastilille kyseisen autoyksilön tunnistekoodin. Samalle tilille voidaan aktivoida useampiakin autoja. Tämän jälkeen lataustapahtuman käynnistäminen onnistuu ilman sovellusta tai lätkää.

”Etsimme jatkuvasti tapoja tarjota autoilijoille arkea helpottavia asioita ja tämä on ehdottomasti yksi sellainen. Nyt rekrytoimme sähköautoilevia jäseniämme pilottiryhmään, joka pääsee testaamaan järjestelmää ja antamaan siitä palautetta”, Autoliiton kaupallinen johtaja ja AL-latauksen toimitusjohtaja Niila Rajala kertoo.

Lisätietoja:

Autoliitto, Niila Rajala, kaupallinen johtaja
Puh. 050 555 5561, niila.rajala(at)autoliitto.fi

Virta, Esa-Pekka Nykänen, Director, Brand and Communications|
Puh. 040 595 3135, esa-pekka@nykanen(at)virta.global

Autoliitto, Jukka Tolvanen, viestintäpäällikkö
Puh. 040 751 1173, jukka.tolvanen(at)autoliitto.fi

Autoliitto

Autoliitto ry on vuonna 1919 perustettu yksityisautoilijoiden palvelu-, etu- ja harrastusjärjestö, joka tarjoaa jäsenistölleen edullisesti ja vaivattomasti autoiluun liittyviä etuja ja palveluja. Edunvalvonnassa Autoliiton tavoitteena on autoilun kustannusten hillitseminen, jotta suomalaiset voisivat ajaa uudemmilla, turvallisemmilla ja ympäristöystävällisemmillä autoilla autoilun kustannusten silti nousematta. Keskeisiä tavoitteita on myös vaikuttaa liikennejärjestelyihin ja tieverkostoon siten, että liikenne on nykyistä sujuvampaa ja turvallisempaa.

Autoliitto ry:n kokonaan omistaman AL-lataus Oy:n tehtävänä on rakentaa valtakunnallisesti kattava sähköautojen latausverkosto ja operoida verkostoa yhdessä keskeisten yhteistyökumppaniensa kanssa.  Latausasemat ovat Autoliiton tuotemerkin alla toimivia pikalatausasemia. Yhtiö tarjoaa valituille Autoliiton jäsenluokille jäsenetuja yhtiön hallinnoimilla latausasemilla.

VIRTA – maailmanlaajuinen edelläkävijä älykkäissä sähköautojen latausratkaisuissa

Virta on yksi maailman nopeimmin kasvavista sähköautojen latauspalveluita kehittävistä yrityksistä, ja se sijoittui Financial Times 1000 – Europe's Fastest Growing Companies -listan nopeimmin kasvavan yrityksen listalle jo viidennen kerran peräkkäin vuonna 2024.

Virran digitaalista sähköautojen latausalustaa ja palvelukokonaisuutta käyttää tällä hetkellä yli 1000 yksityistä ja julkista yritystä aina erikoistuneista sähköautojen latausverkostoista, sähköyhtiöistä ja huoltoasemaketjuista vähittäiskaupan ja hotelli- ja majoitusalan ketjuihin, sekä muihin kiinteistöihin ja pysäköintilaitoksiin. Näiden asiakkaiden yli 110 000 latauslaitetta 36 maassa muodostavat "Powered by Virta" -verkoston. Liki puolet Suomen julkisista latauspisteistä kuuluu Virran verkostoon tehden siitä ylivoimaisesti maan suurimman ja kattavimman. Virran verkostossa tehdään lataustapahtuma joka 1,5 sekunti, ja vuonna 2023 verkostossa ladattiin noin 300 GWh sähköä.

Virran 40 patentoitua tuoteperhettä, keskittyvät erityisesti tulevaisuuden verkottuneille ja kestävien energia- ja liikkuvuusekosysteemeille keskeisiin energianhallintaominaisuuksiin.

Virta toimii Euroopan ja Kaakkois-Aasian markkinoilla Helsingin pääkonttorista sekä Berliinin, Bukarestin, Lontoon, Pariisin, Singaporen ja Tukholman toimipisteistä käsin.

DEEBOT T30 -siivousrobotti nostaa perusteellisen siivouksen uudelle tasolle10.6.2024 08:30:00 EEST | Tiedote

Kotitalousrobottien johtava brändi ECOVACS ROBOTICS lanseeraa uudet DEEBOT T30 OMNI ja DEEBOT T30 PRO OMNI -siivousrobotit. Uutuusmallit siivoavat kodin kulmat entistä tarkemmin. Malleissa on tehokas moottori, mopin kuumavesipesu sekä uusi takkuuntumaton harja, jotka yhdessä varmistavat korkealaatuisen siivoustuloksen ja putipuhtaat lattiat. T30-laitteen mukana tuleva telakka mahdollistaa robotin itsepuhdistuksen ja robotti voidaan käynnistää myös kosketuksella.

Stina Krookin säätiö jakaa yhteensä 150 000 euroa kuva- ja näyttämötaiteen tekijöille Suomessa – palkittujen joukossa lastenorkesteri Robin Rekku & Jekkuorkesteri28.5.2024 16:00:00 EEST | Tiedote

Stina Krookin säätiö on myöntänyt yhteensä 150 000 euroa kuva- ja näyttämötaiteen tukemiseen kiinnittäen erityistä huomiota Suomen ruotsinkieliseen väestöön. Tänä vuonna stipendiaatteihin kuuluu Robin Rekku & Jekkuorkesterin lisäksi myös muun muassa keramiikkataiteilija Caroline Slotte. Säätiö on myöntänyt yhteensä 23 stipendiä merkittäville kuva- ja näyttämötaiteen edustajille.

Stina Krooks stiftelse delar ut totalt 150 000 euro till aktörer inom bild- och scenkonst – barnorkestern Robin Hund & Hans glada orkester premieras28.5.2024 16:00:00 EEST | Tiedote

Stina Krooks stiftelse har beviljat sammanlagt 150 000 euro för att stöda och främja bild- och scenkonst inklusive musik med särskilt beaktande av den svenskspråkiga befolkningen i Finland. Stipendiaterna inkluderar i år utöver Robin Hund & Hans glada orkester bland annat keramikkonstnär Caroline Slotte. Stiftelsen har beviljat stipendier till totalt 23 framstående bild- och scenkonstnärer.

Autoglymin uusi väriä vaihtava vanteenpuhdistusaine poistaa lian, jarrupölyn ja rautahiukkaset hellävaraisesti mutta tehokkaasti27.5.2024 09:00:00 EEST | Tiedote

Uudessa Advanced All Wheel Cleaner -vanteenpuhdistusaineessa on vaahtoava koostumus, joka tarttuu vanteeseen lisäten kosketusaikaa, jolloin lika ja muut epäpuhtaudet irtoavat tehokkaasti. Puhdistusaineen aktiiviset ainesosat reagoivat vanteisiin tarttuneen lian kanssa värjäten epäpuhtaudet syvänpunaiseksi ja irrottaen ne vanteen pinnasta huuhdellessa. Puhdistaa ilman hankausta; turvallista käyttää säännöllisesti kaikilla lakatuilla pinnoilla. Saatavilla 1 litran ja 2,5 litran pakkauksissa. Kokeile myös Autoglymin uutta Easy Sprayer -puhdistuspistoolia entistä nopeampaan ja helpompaan puhdistukseen.