Viestintätoimisto Manifesto OyViestintätoimisto Manifesto Oy

Autoliitto ja Virta pilotoivat automaattisella tunnistautumisella tapahtuvaa lataamista

Pilottiryhmä voi toukokuun lopusta alkaen ladata AL-latauksen asemilla autonsa ilman tunnistelätkän tai mobiilisovelluksen käyttöä.

Ville Vappula

Henkilöautoilu sähköistyy kovalla vauhdilla ja autot kehittyvät isoin harppauksin. Sähköautojen toimintamatkat alkavat olla jo sillä tasolla, että suurimmalle osalle autonkäyttäjistä ajomatka yhdellä latauksella ei ole enää ongelma. Erityisesti pidemmillä matkoilla nopea, sujuva ja vaivaton lataaminen on kuitenkin tärkeää.

Niin lataustehot kuin autojen kyky vastaanottaa sähköä ovat parantuneet koko ajan. Nyt Autoliitto ja sen kumppani Virta, jonka palvelu- ja teknologia-alustalla Autoliitto operoi verkostoaan, käynnistävät pilottihankkeen, jossa auton lataamisesta tehdään entistä vaivattomampaa.

Kun tavallisesti lataus aloitetaan ja lopetetaan joko RFID-tunnistelätkällä tai mobiilisovelluksella, niin Virran Autocharge-tekniikalla latauspiste tunnistaa ajoneuvon automaattisesti kun se kytketään laturiin. Näin yksi vaihe koko latausprosessissa jää väliin.

”Autoliitto on luonteva kumppani tekniikan pilotoimiseen, koska sen varsin uudessa valtakunnallisessa latausverkostossa on vain uusimpia Kempowerin valmistamia suurteholatureita, jotka soveltuvat suoraan Autocharge-tekniikan käyttöön”, Virran teknologiajohtaja Jussi Ahtikari kertoo.

”Automaattinen tunnistautuminen on erittäin tervetullut, helppokäyttöinen vaihtoehto oman lataustilin käyttöön sovelluksen ja RFID-tagille rinnalle, ja haluamme mahdollistaa latausverkostoille tämän kokemuksen tarjoamisen eri automerkeillä ajaville autoilijoille.”

Järjestelmän aktivoimiseksi ensimmäisellä latauskerralla tunnistaudutaan laturilla joko RFID-lätkällä tai Virran sovelluksella. Tämän jälkeen Virta määrittää autoilijan asiakastilille kyseisen autoyksilön tunnistekoodin. Samalle tilille voidaan aktivoida useampiakin autoja. Tämän jälkeen lataustapahtuman käynnistäminen onnistuu ilman sovellusta tai lätkää.

”Etsimme jatkuvasti tapoja tarjota autoilijoille arkea helpottavia asioita ja tämä on ehdottomasti yksi sellainen. Nyt rekrytoimme sähköautoilevia jäseniämme pilottiryhmään, joka pääsee testaamaan järjestelmää ja antamaan siitä palautetta”, Autoliiton kaupallinen johtaja ja AL-latauksen toimitusjohtaja Niila Rajala kertoo.

Lisätietoja:

Autoliitto, Niila Rajala, kaupallinen johtaja
Puh. 050 555 5561, niila.rajala(at)autoliitto.fi

Virta, Esa-Pekka Nykänen, Director, Brand and Communications|
Puh. 040 595 3135, esa-pekka@nykanen(at)virta.global

Autoliitto, Jukka Tolvanen, viestintäpäällikkö
Puh. 040 751 1173, jukka.tolvanen(at)autoliitto.fi

Autoliitto

Autoliitto ry on vuonna 1919 perustettu yksityisautoilijoiden palvelu-, etu- ja harrastusjärjestö, joka tarjoaa jäsenistölleen edullisesti ja vaivattomasti autoiluun liittyviä etuja ja palveluja. Edunvalvonnassa Autoliiton tavoitteena on autoilun kustannusten hillitseminen, jotta suomalaiset voisivat ajaa uudemmilla, turvallisemmilla ja ympäristöystävällisemmillä autoilla autoilun kustannusten silti nousematta. Keskeisiä tavoitteita on myös vaikuttaa liikennejärjestelyihin ja tieverkostoon siten, että liikenne on nykyistä sujuvampaa ja turvallisempaa.

Autoliitto ry:n kokonaan omistaman AL-lataus Oy:n tehtävänä on rakentaa valtakunnallisesti kattava sähköautojen latausverkosto ja operoida verkostoa yhdessä keskeisten yhteistyökumppaniensa kanssa.  Latausasemat ovat Autoliiton tuotemerkin alla toimivia pikalatausasemia. Yhtiö tarjoaa valituille Autoliiton jäsenluokille jäsenetuja yhtiön hallinnoimilla latausasemilla.

VIRTA – maailmanlaajuinen edelläkävijä älykkäissä sähköautojen latausratkaisuissa

Virta on yksi maailman nopeimmin kasvavista sähköautojen latauspalveluita kehittävistä yrityksistä, ja se sijoittui Financial Times 1000 – Europe's Fastest Growing Companies -listan nopeimmin kasvavan yrityksen listalle jo viidennen kerran peräkkäin vuonna 2024.

Virran digitaalista sähköautojen latausalustaa ja palvelukokonaisuutta käyttää tällä hetkellä yli 1000 yksityistä ja julkista yritystä aina erikoistuneista sähköautojen latausverkostoista, sähköyhtiöistä ja huoltoasemaketjuista vähittäiskaupan ja hotelli- ja majoitusalan ketjuihin, sekä muihin kiinteistöihin ja pysäköintilaitoksiin. Näiden asiakkaiden yli 110 000 latauslaitetta 36 maassa muodostavat "Powered by Virta" -verkoston. Liki puolet Suomen julkisista latauspisteistä kuuluu Virran verkostoon tehden siitä ylivoimaisesti maan suurimman ja kattavimman. Virran verkostossa tehdään lataustapahtuma joka 1,5 sekunti, ja vuonna 2023 verkostossa ladattiin noin 300 GWh sähköä.

Virran 40 patentoitua tuoteperhettä, keskittyvät erityisesti tulevaisuuden verkottuneille ja kestävien energia- ja liikkuvuusekosysteemeille keskeisiin energianhallintaominaisuuksiin.

Virta toimii Euroopan ja Kaakkois-Aasian markkinoilla Helsingin pääkonttorista sekä Berliinin, Bukarestin, Lontoon, Pariisin, Singaporen ja Tukholman toimipisteistä käsin.

Hedin MG Finland Oy aloittaa virallisena maahantuojana ja tuo Suomen markkinalle MG4 Trophy Extended Range -täyssähköautomallin21.5.2024 08:30:00 EEST | Tiedote

Hedin MG Finland Oy on aloittanut toimintansa MG-autojen virallisena maahantuojana Suomessa. Uutena malliversiona yritys tuo Suomeen MG4 Trophy Extended Range -täyssähköauton, joka tarjoaa jopa 520 kilometrin toimintamatkan (WLTP). Kaikilla MG-autoilla on 7 vuoden tai 150 000 ajokilometrin takuu sekä 7 vuoden maksuton tiepalvelu. Avajaistarjouksena Hedin MG Finland Oy tarjoaa lisäksi 7 vuoden autohuollot kaupan päälle kaikkiin uusiin MG4-malleihin.

Turkkilaisen keittiön viikkoa vietetään 21.–27. toukokuuta – nappaa reseptit talteen ja kokeile!20.5.2024 10:12:19 EEST | Tiedote

Turkkilaisen keittiön viikkoa vietetään maailmanlaajuisesti jo kolmatta kertaa 21.–27. toukokuuta. Teemaviikon tarkoituksena on nostaa esille Anatolian monipuolista gastronomiaa, jossa runsaat maut ja hedelmällisen maaperän ikiaikaiset traditiot kohtaavat. Tänä vuonna ajankohtaisviikon keskiössä ovat Egeanmeren alueen maukkaat ja terveelliset perinnereseptit, joissa Turkin historian, kulttuurin ja luonnon elinvoimainen fuusio tulee esiin.

Turkki tarjoaa parasta perhelomailuun – aktiviteettejä kaiken ikäisille13.5.2024 09:29:55 EEST | Tiedote

Turkin turkoosit Välimereltä Egeanmerelle jatkuvat rannikot hellivät matkailijaa vieraanvaraisuudellaan. Lumoavilla rannikkokaistaleilla on lähes ympärivuotinen auringonpaiste ja taivaansiniset aallot hyväilevät valkoisia hiekkarantoja. Matkailijoille on tarjolla viihtyisiä, perheystävällisiä hotelleja erilaisine palveluineen, vesiurheiluun sopivia rantoja ja erilaisia kulinaarisia herkkuja. Kätevän etäisyyden päästä löytyy myös muinaisia Egeanmeren ja Välimeren kaupunkeja.

Haluatko etätyöskennellä paratiisin keskellä? – Turkki helpottaa suomalaisten diginomadien pidempiaikaista oleskelua29.4.2024 09:00:00 EEST | Tiedote

Elävistä kaupungeistaan ja upeista rannikoistaan tunnettu Turkki on yksi maailman suosituimmista matkailukohteista. Nyt viisumin saaminen pidempiaikaiseen oleskeluun ja etätyöskentelyyn lomaparatiisissa on aiempaa helpompaa myös suomalaisille. Suomalaiset diginomadit, jotka haluavat tehdä etätöitä Turkissa pidempään, voivat käynnistää viisuminhakuprosessin helposti Digital Nomad GoTürkiye -alustalla.