Kruunusillat kehitti infrahankkeiden hiilijalanjäljen laskentaa
Kruunusillat laski raitiotiehankkeen ilmastovaikutukset. Laskennassa syntyi merkittävää infrahankkeiden päästölaskentatietoa, joka luovutettiin Suomen ympäristökeskuksen CO2-tietokantaan hyödynnettäväksi.

Laskentaan sisältyi kolme uutta siltaa, noin kahdeksan kilometriä uutta raitiotietä teknisine järjestelmineen sekä raitiotien käytöstä ja kunnossapidosta 50 vuoden* aikana syntyväksi arvioidut päästöt. Yhteensä päästöt olisivat noin 129 000 tCO2e**. Rakentamisen aikana näistä syntyy noin 97 800 tCO2e (76 %) ja käytön, huoltojen ja elinkaaren loppuvaiheen aikana noin 31 200 tCO2e (24 %).
Yhteispäästöt vastaavat noin 12 900 keskivertosuomalaisen vuotuisia päästöjä, tai vuosi sitten käytöstä poistetun Helsingin Hanasaaren hiilivoimalan noin kahden kuukauden päästöjä.
Merkittävimmät päästöt aiheutuvat rakennusaikaisten materiaalien, esimerkiksi betonin, teräksen, asfaltin ja kalliomurskeen, valmistuksesta sekä raitiotien käytönaikaisesta energiankulutuksesta.
Rakentamisen päästöjä on työmaalla vähennetty seuraavilla tavoilla: valitsemalla vähäpäästöistä betonia, kierrätettyjä kivituotteita ja muita rakennusmateriaaleja, hyötykäyttämällä työmaan massoja työmaan sisällä sekä käyttämällä uusiutuvaa dieseliä työkoneissa.
Miksi hankkeen hiilijalanjälkeä ei laskettu jo aikoja sitten?
Kruunusillat-yhteys päätettiin suunnitella siltoja pitkin kulkevana raitiotienä jo vuonna 2008. Tuohon aikaan missään liikennehankkeessa ei vielä tehty hiilijalanjäljen laskentaa.
Infra-alan hiilijalanjäljen laskenta on kehittynyt paljon viime vuosina. Helsingin kaupungilla on ollut tässä työssä merkittävä rooli yhdessä Väyläviraston ja Suomen ympäristökeskuksen kanssa.
Tulevaisuudessa laskentaa voidaan käyttää suunnittelun ja päätöksen teon tukena. Kruunusillat-hanke on pyrkinyt tukemaan kansallisen päästötietokannan kehitystä luovuttamalla luomansa hankekohtaisen päästötietokannan myös muiden käyttöön.
Onko nyt saatu laskentatulos hyvä vai huono?
Ei voida yksiselitteisesti sanoa päästölukua, jonka perusteella Kruunusillat olisi hyvä tai huono päästöjen suhteen. Ilman uutta siltayhteyttä Laajasaloon ei olisi voitu kaavoittaa lähes 20 000 asukkaalle uusia asuntoja. Näin ollen hiilijalanjäljen todellinen vertailuvaihtoehto liittyisi siihen, missä ja miten nämä 20 000 ihmistä asuisivat Laajasalon sijaan ja miten liikkuisivat. Tämä olisi hyvin vaikea laskea.
Julkisuudessa usein ilmastoystävällisenä esitetty lauttaliikenne ei olisi puolestaan täyttänyt Laajasalon uudelle joukkoliikenteelle asetettuja palvelutavoitteita.
Lisäksi Kruunusillat-raitiotie muodostaa osan kaupungin verkostomaisesta joukkoliikenteestä, eikä sitä ole mielekästä tarkastella yksinään. Se on osa toimivaa kokonaisuutta. Kruunusillat-raitiotie muun muassa ehkäisee itämetron ylikuormittumista.
*50 vuotta valittiin käytön ja kunnossapidon tarkasteluajaksi, koska se on yleinen tapa infrahankkeiden elinkaaripäästölaskennassa. On silti hyvä huomioida, että esimerkiksi Kruunuvuorensillan tekninen käyttöikä on 200 vuotta.
**CO2e = hiilidioksidiekvivalentti, joka kuvaa kasvihuonekaasujen ilmastovaikutusta kuin ne olisivat hiilidioksidia.
Alla liitteenä laskentaraportti (pdf)
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Minna TukiainenProjektipäällikkö, Ympäristö ja vastuullisuus, Kruunusillat-raitiotie
Puh:09 31033967Puh:050 3545091minna.tukiainen@hel.fiLiitteet
Linkit
Kruunusillat-raitiotie Kruunusillat-raitiotie yhdistää Laajasalon, Korkeasaaren ja Kalasataman Helsingin keskustaan. Samalla se luo uuden merellisen reitin myös pyöräilijöille ja jalankulkijoille. Tavoitteena on aloittaa raitiotien matkustajaliikenne Laajasalon ja Hakaniemen välillä vuonna 2027.
Kruunusillat-raitiotie toteutetaan kahden urakkamuodon yhdistelmänä: Kalasataman ja Kruunuvuorenrannan väliset kaksi siltaa, eli Finkensilta ja Kruunuvuorensilta, sekä Korkeasaaren maarakennus toteutetaan kokonaisurakkana. Kruunuvuorensillasta, noin 1200 metriä, tulee Suomen pisin silta. Yhteyden muu rakentaminen tehdään puolestaan allianssimallilla. Allianssiin sisällytetään myös yhteyden varrella olevia muita maarakennus-, kadunrakennus- ja kunnallisteknisiä töitä. Yksi tällainen työ on uuden Hakaniemensillan rakentaminen ja vanhan purkaminen.
Kruunusillat-allianssin osapuolet ovat Helsingin kaupunki, Kaupunkiliikenne Oy, YIT Suomi Oy, NRC Group Finland Oy, Ramboll Finland Oy, Sweco Finland Oy ja Sitowise Oy.
Kruunusillat-kokonaisurakan urakoitsijat ovat YIT Suomi Oy ja Kreate Oy. www.kruunusillat.fi -
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Helsingin kaupunki, kaupunkiympäristön toimiala
Byggandet av ett nytt daghem i Grindbacka har inletts – naturtemat syns på gården och i konsten23.5.2025 14:12:32 EEST | Pressmeddelande
Daghemmet Päiväkoti Perhonen får behövligt extra utrymme, när daghemmets nya byggnad färdigställs i Grindbacka sommaren 2026. Fjärilar och blommor syns förutom i daghemmets namn (på svenska fjäril) även på fasadfönstren och som gårdsplanteringar.
Veräjämäen uuden päiväkodin rakentaminen on alkanut – luontoteema näkyy pihalla ja taiteessa23.5.2025 14:12:32 EEST | Tiedote
Päiväkoti Perhonen saa kaivattua lisätilaa, kun päiväkodin uudisrakennus valmistuu Veräjämäkeen kesällä 2026. Perhoset ja kukat näkyvät päiväkodin nimen lisäksi julkisivun ikkunoissa ja pihan istutuksissa.
Construction of the new daycare centre in Veräjämäki under way – features nature-themed yard and art23.5.2025 14:12:32 EEST | Press release
Daycare centre Perhonen will get much-needed additional space when the new building for the daycare centre is completed in Veräjämäki in summer 2026. To match the name of the centre, i.e. butterfly in English, the facade windows and plants in the yard will feature butterfly and flower motifs.
Öringens lek i Rutiån överskred förväntningarna23.5.2025 12:39:52 EEST | Pressmeddelande
Den mycket hotade öringens lek verkar ha lyckats utmärkt. Man befarade att dammen som av misstag byggdes i lekplatsen i Strömbergsparken skulle skada vårens yngel, men på basis av yngelräkningen visade skadan sig vara mindre än befarad.
Mätäjoen taimenten kutu onnistui yli odotusten23.5.2025 12:39:52 EEST | Tiedote
Erittäin harvinaisen taimenen kutu vaikuttaa onnistuneen erinomaisesti. Strömbergin puistossa kutupaikalle virheellisesti rakennetun padon pelättiin aiheuttaneen tuhoa tämän kevään poikasille, mutta poikaslaskennan perusteella vahinko osoittautui pelättyä pienemmäksi.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme