Päällystys- ja tiemerkintätyöt Pohjois-Pohjanmaan ja Kainuun tiestöllä 2024

Moottoritietä päällystetään kesäyössä.

Tänä kesänä Pohjois-Pohjanmaalla ja Kainuussa tehdään runsaasti päällystystöitä. Maanteitä päällystetään noin 405 kilometriä sekä jalankulun ja pyöräilyn väyliä noin 45 kilometriä. Päällystysmäärä on kolminkertainen viime vuoteen verrattuna. Tämän kesän pisin yhtäjaksoinen päällystyskohde on seututie 793 Maliskylä - Haapavesi välin päällystäminen 21 km matkalta.

Jalankulun ja pyöräilyn väylien päällysmäärä on moninkertainen edellisvuosiin verrattuna. Kohteet sijaitsevat Oulun, Kempeleen, Muhoksen, Iin, Ylivieskan ja Nivalan alueella. Tämän kesän päällystyksillä saadaan parannettua useita huonokuntoisia jalankulun ja pyöräilyn väyliä.

Päällystystyömailla nopeusrajoituksia alennetaan työn ajaksi. Noudattamalla nopeusrajoituksia parannat liikenneturvallisuutta ja teet työmaasta turvallisemman niin työntekijöille, kuin tiellä liikkujillekin. Useilla kohteilla on käytössä liikennevalot ja saattoauto, joiden avulla liikenne ohjataan turvallisesti työmaan ohi. Päällystystyöt pyritään tekemään ruuhka-aikojen ulkopuolella ja osittain myös yötyönä. Päällystystöiden valmistuttua tehdään tiemerkinnät, jonka jälkeen alennetut nopeusrajoitukset voidaan palauttaa normaaliksi.

Päällystystyöt ovat käynnissä Oulun kohdalla valtatiellä 4. Seuraavana vuorossa ovat kantatie 88 Pulkkila-Piippola ja seututie 847 Haukiputaantie. Päällystysaikataulu on alustava ja se tarkentuu kevään kuluessa. Aikatauluun vaikuttavat mm. roudan sulaminen ja keliolosuhteet. Tänä kesänä alueella päällystystöitä tekevät Peab Industri Oy ja Asfalttikallio Oy.

Merkittävimmät päällystyskohteet

•    Vt 4 Oulun moottoritie, Oulu
•    Vt 4 Rantsila-Ojakylä, Siikalatva
•    Vt 6 Kontinjoki-Eevala, Sotkamo
•    Vt 8 Himanka-Rahja, Kalajoki
•    Vt 8 Pyhäjoki-Piehinki, Pyhäjoki
•    Vt 20 Panuma-Taipaleenharju, Pudasjärvi
•    Kt 86 Oulainen-Kilpua, Oulainen
•    Kt 86 Vihanti-Paavola, Siikalatva
•    St 793 Maliskylä-Haapavesi, Nivala/Haapavesi
•    St 899 Anttila-Vuokatti, Sotkamo

Tiemerkintäkausi alkaa pienmerkintöjen ylläpitotöillä

Tiemerkintätyöt on aloitettu pienmerkintöjen ylläpitotöillä Oulun seudulla. Tässä yhteydessä korjataan esimerkiksi suojatiemerkintöjä ja ajokaistanuolia. Seuraavaksi ovat vuorossa maanteiden pituussuuntaisten merkintöjen korjaukset, joko tiemerkintämassalla tai -maalilla. Tiemerkintätöitä tekee Road Marking Solutions Oy.

Tiemerkintätyöt hidastavat hetkellisesti muuta liikennettä. Merkintäajoneuvoissa olevia opasteita ajoneuvojen kiertämiseen tulee noudattaa. Maalimerkintöjä tehdessä tiemerkintäauto pudottaa maalin päälle vaahtohattaroita. Tämä merkitsee sitä, että maali on vielä märkää, eikä sen päälle tule ajaa. Hattarat ovat myös merkki siitä, että edessäpäin on tiemerkintäauto työssään. Märkä maali sotkee ajoneuvon ja sitä voi olla vaikea poistaa. Tämän lisäksi tiemerkintä sotkeutuu.

Tienpidon asiantuntija Ari Junkkari, p. 0295 038 276
Projektipäällikkö Heidi Salo, p. 0295 037 080
Projektipäällikkö Tero Kouva, p. 0295 038 813
sähköposti: etunimi.sukunimi@ely-keskus.fi

Sinilevätilanne heikentynyt Lounais-Suomen alueella (Varsinais-Suomi, Satakunta)18.7.2024 11:48:48 EEST | Tiedote

Lounais-Suomen sinilevähavainnot ovat lisääntyneet viime viikosta satelliittikuviin ja Varsinais-Suomen ELY-keskuksen vakioseurannan tietoihin perustuen. Sinilevää on havaittu hyvin runsaissa määrin erityisesti Saaristomeren sisä- ja välisaaristossa, mutta runsaita havaintoja on myös Selkämereltä. Suurin osa leväesiintymistä on sijainnut merialueilla, mutta myös joillakin sisävesialueilla on havaittu sinilevää.