Traktorit ovat varma kevään merkki – näin huomioit hitaat maatalouskoneet liikenteessä

Suuria maatalouskoneita näkyy liikenteessä erityisesti keväällä ja syksyllä. Ennakoimalla ja työkoneet huomioimalla varmistetaan turvallinen matkanteko kaikille.

Kevätkylvöä vuonna 2024. Kuva: Henri Uotila

Kevät on aktiivista ja kiireistä aikaa maataloudessa. Suomalaisella maaseudulla uuden kasvukauden varma merkki on maatalouskoneiden ilmestyminen maisemaan. Kotimaisen ruuan ja tuottoisan kasvukauden mahdollistamiseksi ovat maantiellä tapahtuvat työkoneiden siirtymät paikoin välttämättömiä. Työkoneiden kuljettajat eivät turhaan lähde liikenteen sekaan.

Varsinkin keväällä, maatalouskoneiden koko saattaa yllättää autoilijan.

”Erityisesti keväällä traktoreissa on leveitä renkaita. Suomen kesä on lyhyt ja kasvukauden hyödyntämiseksi pelloille on tärkeää päästä oikeaan aikaan maan sulamisen jälkeen ja märkään maahan tarvitaan leveyttä”, Orimattilassa asuva maanviljelijä ja MTK:n johtokunnan jäsen Aleksis Kyrö kertoo.

Liikenteessä Kyrö painottaa kaikkien tienkäyttäjien keskinäistä huomiointia.

”Maanviljelijöille traktoreilla liikkuminen on työtä, eikä huviajelua. Esimerkiksi traktorissa kuolleita kulmia voi olla paikoissa, jotka ovat autoilijasta yllättäviä. Vauhdin hidastamisella ja ennakoinnilla pärjää pitkälle.”

”Sama pätee myös maatalouskoneiden käyttäjiin. Jos koneen perään on kertynyt pitkä jono liikennettä, on hyvä välillä päästää tilanteen salliessa liikennettä jatkamaan matkaa. Tilannetajua kannattaa käyttää siis puolin ja toisin”, Kyrö kertoo.

Liikenneturvan ohjeet traktorin ohittamiseen liikenteessä:

• Alenna omaa ajonopeuttasi ennen ohitusta, jottei nopeusero ohitettavan hitaamman ajoneuvon kanssa ole liian suuri. Näin on enemmän aikaa reagoida.
  • Älä aja liian lähelle edellä ajavaa traktoria, jotta voit paremmin nähdä traktorin eteen ja arvioida sopivan ohitusnäkyvyyden.
  • Ennakoi traktorin kuljettajan aikeita seuraamalla traktorin vilkkuja, ajolinjan muutoksia sekä edessä olevaa liikenneympäristöä. Risteyksiä lähestyttäessä ei saa eikä kannata ohittaa.
  • Siirry vastaantulevan kaistalle riittävän kaukana ohitettavasta traktorista. Näin ehdit tarvittaessa palata omalle kaistalle, jos osoittautuukin, ettei vapaata ohitustilaa olekaan tarpeeksi.

Vuoden kokki ja tarjoilija kilpailujen voittajat vierailevat viidellä maatilalla Etelä- Suomessa 25.6.– lähituotannon monipuolisuus valokeilassa12.6.2024 12:23:33 EEST | Kutsu

MTK ja SLC ovat ravintola-alan Suomenmestaruuskilpailun, Vuoden kokki ja Vuoden tarjoilija- kisojen pitkäaikaisia yhteistyökumppaneita. Hyvä ruoka yhdistää! MTK ja SLC järjestävä tiistaina 25. kesäkuuta kisoissa menestyneille jo perinteeksi muodostuneen retken maalle. Päivän aikana tutustutaan kotimaiseen ruuantuotantoon, ruuantuottajiin ja monipuolisiin suomalaisiin raaka-aineisiin.