SDP:n puheenjohtaja Antti Lindtman: On onnetonta, jos Suomessa ja Euroopassa valitaan hämärä polku menneisyyteen

Eurooppaan edistyksellisesti suhtautuvia voimia tarvitaan nyt enemmän kuin koskaan, näkee SDP:n puheenjohtaja Antti Lindtman. Ilmastotoimet, yhteinen puolustus sekä vihreä siirtymä vaativat isoja päätöksiä, joita ainoastaan nykyistä vahvempi Eurooppa kykenee tekemään. Laitavoimien vetämänä menneisyyteen kääntyvä Eurooppa ei siihen pysty.

Kuva: Jukka-Pekka Flander/SDP

- Suomi on kesäkuun eurovaaleissa merkittävässä tienhaarassa, kuten koko Eurooppa. Suomessa on nyt nähty, mihin suuntaan oikeistovoimien vetämänä on ajelehdittu. Vaaleissa valitaan joko vahva ja kukoistava Eurooppa, tai astutaan laitaoikeiston vetämänä hämärälle polulle kohti menneisyyttä, Lindtman kiteyttää.

Euroopan tasolla seuraukset käyvät kohtalokkaiksi, jos tingitään ilmastotavoitteista, oikeusvaltiokehityksestä, puolustuksen vahvistamisesta, vihreän siirtymän ja yhteisten pelisääntöjen ajamisesta.

- Esimerkiksi fossiilisen tuontienergian letkut pitää katkaista lopullisesti ja pyrkiä vihreän energian omavaraisuuteen. Suomalaiset yritykset hyötyvät, jos kykenemme luomaan Euroopassa tarvittaville investoinneille yhteiset pelisäännöt ja vakaan toimintaympäristön.

- Tarvitaan isoja päätöksiä ja toimia, joiden tekemiseen tarvitaan nykyistä yhtenäisempää ja vahvempaa EU:ta. Ei suinkaan hajanaisempaa ja heikompaa Eurooppaa, mikä on laitavoimien tavoite ja Venäjän etu, Lindtman huomauttaa.

SDP kannattaa määräenemmistöpäätösten lisäämistä EU:n ulko- ja turvallisuuspolitiikassa ja keskeisissä oikeusvaltiokysymyksissä.

- Jos EU ryhtyy lipsumaan ja löyhentää otetta näissä keskeisissä asioissa, Suomi on häviäjän paikalla. Nyt laitavoimat Euroopassa ja USA:ssa ovat pyrkineet heikentämään Ukrainalle annettavaa tukea ja pakotteita Venäjää vastaan. Tämä kehitys on pysäytettävä, tarvittaessa enemmistöpäätöksin, Lindtman toteaa.

Hän muistuttaa, että Suomen ääni Euroopassa ei kuulu, jos EU-pöytiin mennään sanomaan vain ei, ei ja ei.

- Suomen EU-politiikka on nyt kääntynyt siihen, että jarrutetaan asioita, ei edistetä niitä. Suomi on viime hetkillä heittäytynyt jarrumieheksi esimerkiksi Unkarin rinnalle. Jos haluaa, että Suomen ääni kuuluu ja vaikuttaa EU:ssa, sitä ei voi tehdä flirttaillen samalla erolla unionista.

Antti LindtmanSDP:n puheenjohtaja

Yhteydenotot:
puoluejohdon erityisavustaja Mikko Valtonen, p. 040 867 8250, mikko.valtonen@sdp.fi

antti.lindtman@eduskunta.fi

09 478 988 (vaihde)

SDP:n puoluesihteeri Mikkel Näkkäläjärvi: Kokoomus on käymässä seuraavaksi sunnuntailisien kimppuun15.6.2024 15:53:52 EEST | Tiedote

Kokoomus hyväksyi puoluekokouksessaan linjakseen sen, että sunnuntailisät eivät olisi enää turvattu lakisääteisesti, vaan ne vietäisiin paikallisen sopimisen piiriin. Kokoomus ajaa hallituksessa paikallisen sopimisen heikentämistä ja sen jälkeen haluaa siirtää työntekijöiden toimeentulon kannalta merkittävän sunnuntailisän paikallisesti sovittavaksi.

Tiedoksi medialle: SDP:n puoluejohto kampanjoi perjantaina ja lauantaina6.6.2024 10:03:05 EEST | Tiedote

Arvoisa median edustaja, SDP:n puoluejohto kampanjoi tulevana perjantaina ja lauantaina ennen sunnuntain vaalipäivää. Alla eurovaalikiertueen tapahtumat puoluejohdon osalta. Kaikki tapahtumat lisätietoineen löytyvät verkkosivuiltamme: https://www.sdp.fi/tapahtumat/ Perjantai 7.6. Puheenjohtaja Antti Lindtman Kouvola, kauppakeskus Hansa klo 15.30 Lappeenranta, Satamatori klo 17.15 Puoluesihteeri Mikkel Näkkäläjärvi Mänttä-Vilppula, Mäntän tori klo 10 Virrat, Kirppis Virrat (os. Virtaintie 32) klo 12 Orivesi, S-marketin edusta (os. Keskustie 36) klo 14 Tampere, keskustorin vaalimökki klo 16 Lauantai 8.6. Puheenjohtaja Antti Lindtman Vantaa, Myyrmäen Paalutori klo 10 Helsinki, Kampin Narinkkatori klo 11.30 ja Vuosaaren Mosaiikkitori klo 12.30 Orimattila, Orimattilan kesämarkkinat (os. Erkontie 16) klo 14 Lahti, Lahden kauppatori klo 15 Puoluesihteeri Mikkel Näkkäläjärvi Lahti, Lahden satama klo 10, Mukkulan ostari klo 10.45 ja Liipolan ostari klo 11.30 Varapuheenjohtaja Nasima Razmyar Van