Kauppakamarikysely: Enemmistö yrityksistä reagoinut nuorten mielenterveyden haasteisiin – kahdeksasosa kertoo haasteiden vaikuttavan heikentävästi työn tuottavuuteen

Kauppakamarikyselyn perusteella nuorten mielenterveyden haasteet näkyvät jo selvästi osan yritysten arjessa. Joka kahdeksas yritys kertoi, että erityisesti nuorten kasvaneet hyvinvoinnin, mielenterveyden ja työssä jaksamisen haasteet vaikuttavat heikentävästi työn tuottavuuteen. Toisaalta puolet yrityksistä ei ollut havainnut muutosta yrityksen toiminnan näkökulmasta.

Keskuskauppakamarin johtava asiantuntija, osaaminen ja maahanmuutto.
Keskuskauppakamarin johtava asiantuntija, osaaminen ja maahanmuutto. Kuva: Elmo Eklund / Keskuskauppakamari

“Tämä muutos heijastuu varmasti nyt enemmän yrityksiin, jotka työllistävät paljon nuoria. Ihan jo saapuminen töihin ajoissa tai kyky sietää painetta ja muutosta vaativat monilta enemmän harjoittelua. Toisaalta moni nuori on entistä valikoivampi työpaikkansa suhteen, miten yritys esimerkiksi suhtautuu työntekijöiden hyvinvointiin tai työyhteisön moninaisuuteen – tähän kannattaakin kaikkien nyt kiinnittää huomiota”, Keskuskauppakamarin osaamisen ja maahanmuuton johtava asiantuntija Suvi Pulkkinen sanoo.

Kauppakamarikysely tehtiin toukokuun alussa ja siihen vastasi lähes 1900 yritystä eri puolilta Suomea.

Mielenterveyteen liittyvät sairauspoissaolot ja työkyvyttömyys ovat olleet viime vuosina merkittävässä kasvussa. Kelan tilastojen perusteella mielenterveysongelmat veivät jo yli 100 000 suomalaista pitkälle sairauspoissaololle vuonna 2023 ja määrä on lähes kaksinkertaistunut kymmenessä vuodessa.

Kauppakamarikyselystä selviää, että enemmistö vastanneista yrityksistä on käynnistänyt jo toimenpiteitä mielenterveyden ja työssä jaksamisen haasteisiin vastaamiseksi. Noin kolmannes on ottanut asian huomioon joko yrityksen strategisella tasolla tai käynnistänyt laajoja toimenpiteitä. Kolmannes on tehnyt joitakin yksittäisiä toimenpiteitä ja yksi kolmannes ei ole vielä ryhtynyt toimiin.

“Osaajapulan voimistuessa jokaisen yrityksen tulee alkaa kiinnittää tähän entistä enemmän huomiota. Tätä mielenterveyspommia ei voi kuitenkaan jättää yksin yritysten hoidettavaksi. Tarvitaan lisää vaikuttavuuteen perustuvia kuntoutuksen menetelmiä sekä ennaltaehkäisevää työtä, jossa tuetaan esimerkiksi tunnetaitojen kehittymistä”, Pulkkinen sanoo.

Kauppakamarien kysely tehtiin 6.-8.5.2024 ja siihen vastasi 1882 yritystä eri toimialoilta eri puolilta Suomea. Kyselyn aineisto on kerätty sähköpostitse kauppakamarien jäsenyrityksiltä. Kyselyyn on voinut vastata yhden kerran jäsenyritystä kohden.

Elintarvikeketjun kauppatapalautakunnalta suositus elintarviketeollisuuden sopimusten päättämisehdoista19.6.2024 08:55:00 EEST | Tiedote

Elintarvikeketjun kauppatapalautakunta on antanut suosituksen elintarviketeollisuuden ja tuottajan pitkäkestoisten sopimusten päättämisehdoista sekä niiden kohtuullisuudesta. Lautakunta kiinnittää huomiota sopimusten päättämisehtojen selkeyteen: sopimuksen irtisanominen ja purkaminen ovat eri asioita. Lautakunta korostaa, että toistaiseksi voimassa olevan sopimuksen pääasiallinen päättämistapa on irtisanominen.

Elinkeinoelämän järjestöt: Esitys kolmen kuukauden säännöstä vaatii vielä jatkotyöskentelyä19.6.2024 06:54:00 EEST | Tiedote

Elinkeinoelämän järjestöjen mukaan hallituksen esitykseen niin kutsutusta kolmen kuukauden säännöstä ei tule sisällyttää työnantajan ilmoitusvelvollisuutta, ja työttömäksi jääville ulkomaalaisille työnhakuun annettavien suoja-aikojen tulisi olla esitettyä pidemmät. Esitysluonnos on valmistelun aikana parantunut merkittävästi, mutta järjestöt myös toivovat, että Migrin niukkenevat resurssit käytettäisiin maahantulon sujuvoittamiseen ja oleskelulupien käsittelyn nopeuttamiseen työttömäksi jääneiden ihmisten valvonnan sijaan.

Keskuskauppakamari: Ammatillisen koulutuksen tarjontaa ei saa rajoittaa vaan siitä on tehtävä markkinalähtöisempää - yritysten omaa koulutusta ei saa lakkauttaa18.6.2024 06:50:00 EEST | Tiedote

Ammatilliseen koulutukseen on kaavailtu nykyisen hallituksen toimesta uudistuksia, joissa painopistettä siirretään yhä vahvemmin nuorten ja vailla aiempaa tutkintoa olevien kouluttamiseen. Keskuskauppakamari pitää uudistuksia oikean suuntaisina, mutta yritysten tarpeisiin vastaavan koulutuksen edellytysten heikentyminen herättää huolta.

Keskuskauppakamari: Tietojenkalasteluyritykset kuumimmillaan – perehdytä kesätyöntekijät ennen lomia17.6.2024 11:52:54 EEST | Tiedote

Huijausviestit ja kaikenlainen tietojenkalastelu on lisääntyneet vuoden aikana tuntuvasti, eikä kesä tuo siihen poikkeusta. Voi olla jopa päinvastoin: kun kesätyöntekijät aloittavat tehtävissään, näkevät rikolliset tahot siinä mahdollisuuden. Keskuskauppakamarin hallinto- ja talousjohtaja Yvonne Backas muistuttaakin, että kesätyöntekijät on syytä perehdyttää ja ohjeistaa hyvin myös mahdollisiin ulkopuolelta tuleviin huijausyrityksiin.