Turkkilaisen keittiön viikkoa vietetään 21.–27. toukokuuta – nappaa reseptit talteen ja kokeile!

Turkkilaisen keittiön viikkoa vietetään maailmanlaajuisesti jo kolmatta kertaa 21.–27. toukokuuta. Teemaviikon tarkoituksena on nostaa esille Anatolian monipuolista gastronomiaa, jossa runsaat maut ja hedelmällisen maaperän ikiaikaiset traditiot kohtaavat. Tänä vuonna ajankohtaisviikon keskiössä ovat Egeanmeren alueen maukkaat ja terveelliset perinnereseptit, joissa Turkin historian, kulttuurin ja luonnon elinvoimainen fuusio tulee esiin.

Turkin Egeanmeren rannikko tunnetaan upeista vihreiden ja sinisten värisävyjen maisemistaan, syvälle juurtuneesta historiastaan sekä terveellisestä ruokakulttuuristaan. Seutu tarjoaa upean kasvualustan muun muassa artisokalle, kesäkurpitsalle ja paikallisille yrteille, ja meri tarjoaa runsaasti kalaa ja muita mereneläviä. Seutu on myös tunnettu satoja vuosia vanhoista oliivipuista ja oliiviöljystä, jota pidetään pitkän elämän salaisuutena. Oliivipuutarhat muodostavat seudun oliiviviljelyyn liittyvän, turkkilaista kulttuuriperintöä esittelevän reitin Çanakkalesta Muğlaan.

Turkkilaisen keittiön viikolla esitellään Egeanmeren alueen reseptejä, jotka edustavat seudun runsasta, terveellistä ja kestävää ruokakulttuuria: oliiveja ja juustoja, tarhana-keittoa, fava-papupyreetä, mücver-kesäkurpitsafrittejä, vihreitä papuja ja oliiviöljyä, täytettyjä paprikoita oliiviöljyllä, gözlemeä ja muita suolaisia leivoksia yrteillä, katkarapupataa, İzmir-tyylisiä lihapullia, incir uyutması-maitovanukasta kuivatulla viikunalla, kirpeää somata-mantelisorbettia ja melonin siemenistä valmistettua sübye-sorbettia.

Teemaviikon kunniaksi olemme suomentaneet valmiiksi kolme mielenkiintoista reseptiä, jotta suomalaiset kotikokit pääsisivät tutustumaan Turkin korkealaatuisiin ja luonnollisista ruoka-aineista valmistettaviin perinneruokiin sekä kokeilemaan turkkilaisen ruuanlaiton eri tekniikoita.

Kaikki reseptit ja turkkilaisen ruokaviikon muut sisällöt löytyvät osoitteesta: https://turkishcuisineweek.com

TEPSI BÖREĞI

Pinaattinen kerrospiiras

Tepsi böreği on kaikista suosituin ja kotikeittiöissä usein valmistettu börek-piiras.

Ainekset

• 3 tuoretta yufka-taikinalevyä (voidaan korvata paperinohuella filotaikinalla, esim. Myllyn Paras filotaikina pakasteena)

Börek-täyte:

• 500 g tuoretta pinaattia huuhdeltuna ja karkeasti pilkottuna

• 1 keskikokoinen sipuli hienosti pilkottuna

• 15 ml oliiviöljyä

• ½ tl suolaa

• ½ tl mustapippuria

Yufka-levyjen kostuttamiseen:

• 1 kananmuna vatkattuna

• 1 dl maitoa

• 60 g sulatettua voita tai oliiviöljyä

Voiteluun:

• 1 kananmunan keltuainen vatkattuna

Lisäksi tarvitset halkaisijaltaan noin 25 cm kokoisen uuninkestävän matalan vuoan.

Ohje

1. Kuullota sipuli oliiviöljyssä. Lisää pinaatti, suola ja mustapippuri. Hauduta 2–3 minuuttia ja laita sivuun lepäämään.

2. Sekoita kananmuna, maito ja voi tai oliiviöljy yufka-levyjen kostuttamista varten. Laita sivuun odottamaan.

3. Kuumenna uuni 200 asteeseen. Voitele muna-maito-öljy-seoksella uunivuoan pohja ohuesti sutia apuna käyttäen.

4. Aseta ensimmäinen yufka-levy uunivuokaan, anna taikinan tulla reunojen yli, jos se ei mahdu kokonaan vuokaan. Kostuta levy varovasti muna-maito-öljy-seoksella sutia apuna käyttäen.

5. Aseta puolet seuraavasta yufka-levystä ensimmäisen levyn päälle samalla kevyesti rypistäen. Kostuta levy. Aseta toinen puolisko yufka-levystä samalla tavalla kevyesti rypistäen ja kostuttaen.

6. Jaa pinaattitäyte tasaisesti yufka-levyjen päälle.

7. Aseta viimeinen yufka-levy samalla tavalla kevyesti rypistäen ja kostuttaen levyä.

8. Nosta alimman levyn laitojen yli roikkuvat päädyt ylimmän levyn päälle. Voitele ylin kerros kauttaaltaan kananmunan keltuaisella.

9. Paista börek-piiras uunin keskiosassa noin 25 minuuttia, kunnes se on kauniisti ruskettunut.

Vinkki! Yufka-levyjä kuuluu rypistellä kevyesti ladontavaiheessa. Näin levyt eivät tartu toisiinsa ja piiras pääsee kohoamaan paremmin uunissa.

İZMİR KÖFTE

İzmir-tyyliset lihapullat

Tämä ruokalaji on uunissa valmistettavien köfte-annosten kestosuosikki. Ruokalajin uniikki maku saadaan aikaiseksi paistamalla kaikki raaka-aineet erikseen ennen kuin ne sekoitetaan yhteen ja paistetaan uunissa. Koska annos sisältää myös perunaa, ja on siksi jo itsessään hyvin ruokaisa, lihapullia ei ole tarpeen tarjota keitetyn pilahviriisin kanssa. Kokoon keitetty tomaattikastike vahvistaa lihapullien makua. Halutessasi voit lisätä annokseen myös timjamia.

6 annosta

• 750 g karitsan jauhelihaa

• 120 g kuivunutta leipää ilman kuorta, vedessä liotettuna

• 2 keskikokoista sipulia hienosti pilkottuna

• 5 persiljan oksaa hienonnettuna

• 1 ½ tl suolaa

• ½ tl mustapippuria

• 3 isoa perunaa

• 1 rkl kirkastettua voita tai voita

• 2 keskikokoista tomaattia, pieneksi pilkottuna

• 1 keskikokoinen tomaatti, lohkoiksi leikattuna

• 2 dl kuumaa vettä

• 5–6 banaanipippuria, siemenet poistettuna ja kukin pippuri paloiteltuna neljään osaan

Paistamiseen:

• 2 dl oliiviöljyä

Ohje

1. Laita jauheliha kulhoon. Lisää sipuli ja leipä, josta olet puristanut pois kaiken ylimääräisen nesteen.

2. Lisää persilja, suola ja mausteet. Vaivaa hyvin.

3. Jaa lihaseos kananmunan kokoisiin osiin. Muotoile liha ovaaleiksi, noin sormen paksuisiksi pulliksi vedellä kostutetuilla käsillä.

4. Lohko perunat suurin piirtein samankokoisiksi kuin lihapullat.

5. Paista perunalohkot oliiviöljyssä kaikilta puolilta. Aseta paistetut perunat laajaan uunivuokaan.

6. Paista lihapullat samassa öljyssä ja laita ne vuokaan perunalohkojen kanssa.

7. Kuullota hienoksi pilkotut tomaatit voissa 1–2 minuutin ajan erillisessä paistinpannussa.

8. Lisää vesi tomaatin sekaan ja anna kiehua miedolla lämmöllä.

9. Aseta banaanipippurit ja tomaattilohkot vuokaan lihapullien ja perunalohkojen väleihin.

10. Kaada lopuksi tomaattikastike koko annoksen päälle.

11. Paista 200-asteisessa uunissa noin 20–25 minuuttia, kunnes tomaatit ja banaanipippurit vaihtavat väriä.

MÜCVER

Kesäkurpitsafritit

Frittireseptejä esiintyy jo ottomaanien ajalta peräisin olevissa keittokirjoissa. Nykyisessä turkkilaisessa keittiössä friteeratut ruoat valmistetaan yleensä kesäkurpitsasta. Kun turkkilaisissa kodeissa valmistetaan täytettyjä kesäkurpitsoita, seuraavalla aterialla on varmasti kesäkurpitsafrittejä tarjolla. Kuoristaan lusikoitu kesäkurpitsa yhdistettynä muutamaan muuhun ainesosaan valmistetaan friteiksi, jotka ovat tyypillinen esimerkki turkkilaisen keittiön nollahävikkilähestymistavasta. Vaikka kesäkurpitsafritit ovat öljyssä paistettuja, ne ovat erittäin kevyitä ja maultaan raikkaita. Raikkaus saadaan aikaan lisäämällä taikinaan runsaasti sipulia, persiljaa, tilliä ja joskus myös minttua.

6 annosta

• 3 kesäkurpitsaa kuorittuna ja pieneksi raastettuna

• 5–6 kevätsipulia tai 1 keskikokoinen sipuli hienonnettuna

• ½ ruukku persiljaa, hienoksi silputtuna

• ½ ruukku tilliä, hienoksi silputtuna

• 3 kananmunaa

• 60 g vehnäjauhoa

• 1 tl suolaa

• ½ tl musta pippuria

Paistamiseen

• 2,5 dl oliiviöljyä

Ohje

1. Sekoita keskenään kesäkurpitsa, sipuli, persilja, tilli, kananmunat, jauho, suola ja pippuri kosteaksi taikinaksi.

2. Paista lusikankokoiset taikinapalat kuumassa öljyssä, kunnes ne ovat saaneet hienon kullanruskean värin.

3. Aseta paistetut kesäkurpitsafritit talouspaperille ylimääräisen öljyn poistamiseksi.

4. Tarjoa valkosipulilla maustetun turkkilaisen jogurtin kanssa.

Arzu Emel Polat

Lähetystöneuvos, Turkin tasavallan suurlähetystö

emel.polat@go-turkiye.fi

Jonna Varhama

puh. 050 543 2926

jonna.varhama@manifesto.fi

Olemme kokenut ja sitoutunut viestintätoimisto, joka kuuntelee asiakasta ja saa tuloksia aikaiseksi.

DEEBOT T30 -siivousrobotti nostaa perusteellisen siivouksen uudelle tasolle10.6.2024 08:30:00 EEST | Tiedote

Kotitalousrobottien johtava brändi ECOVACS ROBOTICS lanseeraa uudet DEEBOT T30 OMNI ja DEEBOT T30 PRO OMNI -siivousrobotit. Uutuusmallit siivoavat kodin kulmat entistä tarkemmin. Malleissa on tehokas moottori, mopin kuumavesipesu sekä uusi takkuuntumaton harja, jotka yhdessä varmistavat korkealaatuisen siivoustuloksen ja putipuhtaat lattiat. T30-laitteen mukana tuleva telakka mahdollistaa robotin itsepuhdistuksen ja robotti voidaan käynnistää myös kosketuksella.

Stina Krookin säätiö jakaa yhteensä 150 000 euroa kuva- ja näyttämötaiteen tekijöille Suomessa – palkittujen joukossa lastenorkesteri Robin Rekku & Jekkuorkesteri28.5.2024 16:00:00 EEST | Tiedote

Stina Krookin säätiö on myöntänyt yhteensä 150 000 euroa kuva- ja näyttämötaiteen tukemiseen kiinnittäen erityistä huomiota Suomen ruotsinkieliseen väestöön. Tänä vuonna stipendiaatteihin kuuluu Robin Rekku & Jekkuorkesterin lisäksi myös muun muassa keramiikkataiteilija Caroline Slotte. Säätiö on myöntänyt yhteensä 23 stipendiä merkittäville kuva- ja näyttämötaiteen edustajille.

Stina Krooks stiftelse delar ut totalt 150 000 euro till aktörer inom bild- och scenkonst – barnorkestern Robin Hund & Hans glada orkester premieras28.5.2024 16:00:00 EEST | Tiedote

Stina Krooks stiftelse har beviljat sammanlagt 150 000 euro för att stöda och främja bild- och scenkonst inklusive musik med särskilt beaktande av den svenskspråkiga befolkningen i Finland. Stipendiaterna inkluderar i år utöver Robin Hund & Hans glada orkester bland annat keramikkonstnär Caroline Slotte. Stiftelsen har beviljat stipendier till totalt 23 framstående bild- och scenkonstnärer.

Autoglymin uusi väriä vaihtava vanteenpuhdistusaine poistaa lian, jarrupölyn ja rautahiukkaset hellävaraisesti mutta tehokkaasti27.5.2024 09:00:00 EEST | Tiedote

Uudessa Advanced All Wheel Cleaner -vanteenpuhdistusaineessa on vaahtoava koostumus, joka tarttuu vanteeseen lisäten kosketusaikaa, jolloin lika ja muut epäpuhtaudet irtoavat tehokkaasti. Puhdistusaineen aktiiviset ainesosat reagoivat vanteisiin tarttuneen lian kanssa värjäten epäpuhtaudet syvänpunaiseksi ja irrottaen ne vanteen pinnasta huuhdellessa. Puhdistaa ilman hankausta; turvallista käyttää säännöllisesti kaikilla lakatuilla pinnoilla. Saatavilla 1 litran ja 2,5 litran pakkauksissa. Kokeile myös Autoglymin uutta Easy Sprayer -puhdistuspistoolia entistä nopeampaan ja helpompaan puhdistukseen.