Akateeminen Kirjakauppa

Helsingin Akateemisen Kohtaamispaikalla torstaina Pulitzer-palkittu yhdysvaltalaiskirjailija Elizabeth Strout

Kirjatalossa Akateemisen Kirjakaupan Helsingin myymälässä on järjestetty kirjailijatapahtumia jo vuodesta 1970. Tämän viikon torstaina Kohtaamispaikalle saapuu yhdysvaltalainen kirjallisuuden maailmantähti, Pulitzer-palkittu Elizabeth Strout.

Elizabeth Strout ja Keltainen kirjasto 70
Elizabeth Strout ja Keltainen kirjasto 70 © Leonardo Cendamo

Elizabeth Strout (s. 1956) voitti vuonna 2009 Pulitzer-palkinnon teoksellaan Olive Kitteridge, josta tehtiin myös menestynyt televisiosarja. Nimeni on Lucy Barton nousi The New York Timesin bestsellerlistan kärkeen vuonna 2016. Strout on syntyisin Mainesta ja koulutukseltaan juristi.

Helsingin Akateemisen Kohtaamispaikalla on saatu kokea kirjailijahaastatteluja jo yli viiden vuosikymmenen ajan. Lavalle on noussut niin kotimaisia kuin kansainvälisiäkin kirjailijoita sekä tunnettuja merkkihenkilöitä. Akateemisessa on jaettu sekä vastaanotettu kirjallisuuspalkintoja ja jännitetty Nobel-palkinnon saajaa kisastudion äärellä. Kohtaamispaikalla on ollut mahdollista tavata niin suosikkitubettajia, esikoiskirjailijoita kuin maailmantähtiäkin. Kansainvälisistä tähtivierailuista monille ikimuistoisin on rakastetun ja hiljattain edesmenneen kirjailijan Paul Austerin (1947–2024) ja presidentti Sauli Niinistön kohtaaminen vuodelta 2017.

”Kohtaamispaikan tarkoitus on tuoda kirjat, kirjailijat ja kirjanystävät yhteen. Itselläni on ollut ilo päästä kuulemaan ihailemiani kirjailijoita Helsingin Akateemisessa asiakkaana ja sittemmin yrityksen toimitusjohtajana. Ikimuistoisin tapahtuma on mielestäni ollut tohtori Jenni Haukion kirjan Sinun tähtesi täällä -julkistustilaisuus keväällä 2023”, toteaa toimitusjohtaja Marjo Tuomikoski.

Torstaina 23.5.2024 Helsingin Akateemisen Kohtaamispaikalla Elizabeth Strout

• Klo 17.00–17.30 Keltaisen kirjaston 70-vuotisjuhlatilaisuus ja paneelikeskustelu Keltaisen kirjaston suosikeista. Keskustelijoina kirjailijat Leena Lehtolainen, Saara Turunen ja Ida Pimenoff. Haastattelijana Helsingin Kirjamessujen ohjelmajohtaja Ville Blåfield.
  • Klo 17.30–18.00 Ville Blåfield haastattelee Elizabeth Stroutia.

Tapahtuma on kaikille avoin. Akateeminen Kirjakauppa: Keskuskatu 1, 00100 Helsinki

Akateemisen muut tapahtumat löydät täältä >> https://www.akateeminen.com/tapahtumat/

Akateeminen Kirjakauppa on perustettu 1893 ja ollut aina tunnettu laajasta kirjavalikoimastaan ja asiantuntevasta henkilökunnastaan. Akateeminen on sitoutunut lukemiseen ja elinikäiseen oppimiseen. Akateeminen on kirjojen koti.

Kirjatalo, Keskuskatu 1
Akateemisen Kirjatalo